Katalog

Andrzej Zieniuk
Plastyka, Artykuły

Zastosowanie technik plastycznych przy prowadzeniu koła plastycznego w internacie

- n +

Kilka refleksji na temat konkursów plastycznych dzieci i młodzieży, organizowanych w ramach Wojewódzkiego "Happeningu Ekologicznego Dzień Ziemi"

Już po raz trzeci jestem jurorem konkursu plastycznego, który jest jednym z ważnych konkursów w ramach imprezy "Happening Ekologiczny- Dzień Ziemi". Jest to już trzecia edycja wojewódzkiej imprezy organizowanej w latach 2002 - 2004 w Kurowie, w siedzibie Narwiańskiego Parku Narodowego.

Happening ma ważne cele kierowane do dzieci i młodzieży. Wymieńmy niektóre: promowanie idei zdrowej i czystej Ziemi, uczenie o ekologii poprzez zabawy i konkursowe współzawodnictwo, rozbudzanie w dzieciach i młodzieży dumy z zasobów naturalnych Podlasia, uczenie wrażliwości na przyrodę oraz jej przenoszenie na język fotografii czy plastyki (w znaczeniu szerszym np. malarstwa czy rzeźby przestrzennej).

Należy tu dodać, iż głównymi organizatorami Happeningu są nauczycielki: Barbara Szymańska i Joanna Fiłończuk.

Impreza cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem wśród dzieci i młodzieży ze szkół całego Podlasia. W roku 2004 wzięła w niej udział rekordowa liczba dzieci , blisko trzy tysiące uczniów z 237 szkół. Na konkurs plastyczny rozgrywany w trzech kategoriach wiekowych ((szkoła podstawowa: klasy 1-3 i 4-6 oraz gimnazjum: klasy 1-3) wpłynęło aż 3959 prac. Był to swoisty rekord ze względu na wielką liczbę prac oraz różnorodność zastosowanych technik plastycznych.

Dzieci zastosowały zarówno typowe techniki graficzno- malarskie (wykonanie prac ołówkiem, pastelami olejnymi, farbą plakatową i olejną, malowanie na szkle itp.), jak i techniki mieszane (wykorzystanie włóczki, różnych mas plastycznych, bibuły, korka itp.)

Wybór najlepszych prac w każdej edycji konkursu jest naprawdę trudny. Jest to praca wielodniowa. Wnikliwie i rzetelnie przeglądam każdą pracę plastyczną, gdyż za każdą z nich kryje się zrozumiałe oczekiwanie dziecka (wygrać, zdobyć nagrodę). Większość prac jest na wysokim poziomie. Dzieci wkładają wiele wysiłku, pomysłowości i serca w ich wykonanie. Przy czym prace wymienionych wyżej grup wiekowych różnią się między sobą.

W pierwszej grupie wiekowej (szkoła podstawowa: klasy 1-3) dzieci w swoich pracach malarskich i graficznych bardziej zwracają uwagę na kolorystykę. Forma (przedstawienie zwierząt lub postaci) ze zrozumiałych względów traktowana jest ogólnie i schematycznie. Prace te wyróżniają się często spontanicznością i dekoracyjnością. Kolory są intensywne i wyraziste. Dzieci stosują dużo czerwieni i żółci. Nie łamią kolorów.

W drugiej grupie wiekowej (szkoła podstawowa:klasy 4-6) kolorystyka jest nadal ważna, ale przedstawienia stają się bardziej realistyczne. Istnieje, moim zdaniem, pewna równowaga między kolorystyką a formą. Daje to naprawdę ciekawe rezultaty. Prace są bardzo kolorowe. Dzieci łączą kolory w zaskakujący sposób,często stosując kontrasty. Szczególnie widać to w pracach malarskich wykonanych farbami plakatowymi w połączeniu z pastelem olejnym lub suchym. Dużo jest też prac wykonanych technikami mieszanymi, w których dzieci wykorzystały różne materiały, łącząc je w przeróżne kompozycje. Należy powiedzieć, że wiele z tych prac wykonanych jest bardzo starannie, wręcz z "jubilerską precyzją".

W grupie gimnazjalnej nadal jest wiele prac wykonanych technikami mieszanymi, chociaż jest ich znacznie mniej. Prace graficzno-malarskie są już trochę inne. Młodzież większą uwagę zwraca na formę (kształt zwierząt i ludzi). Kolor liczy się już mniej, gdyż nasycenie,czyli stopień intensywności koloru jest mniejszy. Dużo jest prac monochromatycznych. W tej grupie wiekowej, gdy warsztat plastyczny jest jeszcze niedoskonały, temat przekracza często możliwości plastyczne młodych artystów. Tę nazwijmy "niedoskonałość" dzieci nadrabiają w wieku późniejszym, o ile nadal rozwijają swoje zdolności plastyczne.

Podsumowując, można powiedzieć, że następuje zmiana zainteresowań sposobem przedstawiania swoich wizji plastycznych przez dzieci i młodzież. Początkowo jest to zwrócenie uwagi na kolor (w szkole podstawowej), aby w wieku późniejszym (gimnazjalnym) bardziej operować formą i kształtem.

 

Opracowanie: Andrzej Roman Zieniuk

Wyświetleń: 1570


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.