AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Lucyna Łaptas
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

W krainie lodu - scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy II

- n +

W krainie lodu

SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH DLA KLASY DRUGIEJ W OPARCIU O PODRĘCZNIK "WESOŁA SZKOŁA"

Usytuowanie tematu w podstawie programowej:
Program zatwierdzony przez MEN nr DKW - 4014 - 267/99 -autor Jadwiga Hanisz
PP: 4, 32 -38, 53 Dostrzeganie różnorodności i piękna żywych składników przyrody, ich współzależności i związków przyczynowo - skutkowych -ŚWIAT ZWIERZĄT

Miejsce tematu w programie pracy klasy: luty
Ośrodek tematyczny: Zima w pełni

CELE ZAJĘĆ:
Cel ogólny
Zapoznanie uczniów z życiem ludzi i zwierząt w lodowej krainie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
- zna warunki życia zwierząt i ludzi na Antarktydzie,
- wskazuje na globusie Antarktydę,
- słucha uważnie, stara się zrozumieć co przekazuje bezpośredni rozmówca,
- umie czytać głośno i cicho ze zrozumieniem,
- wypowiada się jasno, w uporządkowanej, logicznej formie na temat lektury,
- wyodrębnia w utworze postaci i zdarzenia,
- ustala kolejność zdarzeń w lekturze,
- buduje zdania z rozsypanki sylabowej,
- poprawnie rozwiązuje krzyżówkę,
- wyróżnia czworokąty,
- wykonuje czynności praktyczne zgodnie z instrukcją działania,
- bezpiecznie posługuje się nożyczkami,
- wyróżnia czworokąty.

Obszary edukacji:
-polonistyczna, matematyczna, muzyczno - ruchowa, plastyczno - techniczna.

Procedury realizacji celów:
Materiał nauczania:
-wiadomości o lekturze "Zaczarowana zagroda",
-wiadomości o życiu zwierząt i ludzi na Antarktydzie,
-umiejętność czytania głośnego i cichego z jednoczesnym rozumieniem treści,
-wiadomości o sposobach poprawnego formułowania wypowiedzi ustnych,
-wiadomości o cechach czworokątów.

Strategie nauczania - uczenia się:
-strategia operacyjna,
-strategia problemowa,
-strategia informacyjna.

Środki i materiały:
Książki A. C. Centkiewiczów: "Zaczarowana zagroda", "Odarpi, syn Egigwy", "Tumbo z Przylądka Dobrej Nadziei", "Zdobywcy bieguna północnego", zdjęcia Antarktydy i pingwinów, nagranie głosu pingwinów, krzyżówka, rozsypana sylabowa i zdaniowa, eliminatka, globus, karty pracy, karton, nożyczki, kredki, pisaki, klej.

Przebieg zajęć.
1.Wprowadzenie do lekcji - odczytanie z eliminatki tytułu lektury przez skreślenie, co drugiej litery.
Z E A K C O Z M A Y R G O J W S A L N W A
Z B A Z G N R I O Y D F A
HASŁO: "ZACZAROWANA ZAGRODA"

2.Ustalenie miejsca akcji lektury pt. "Zaczarowana zagroda" i rozszerzenie wiadomości o krainie wiecznych lodów.
ANTARKTYDA - kontynent leżący wokół bieguna o najbardziej surowym klimacie na Ziemi. Zima trwa tam aż 10 miesięcy. Dzień- zaledwie trzy godziny. Niemal przez cały rok jest przeraźliwie zimno i ciemno. Najniższe zanotowane tam temperatury sięgają -88 stopni C. To kraina o ubogiej roślinności. Do ptaków żyjących na tym kontynencie zaliczyć należy pingwiny i mewy.

3.Wskazanie Antarktydy na globusie. Ułożenie i zapisanie zdania o Antarktydzie z rozsypanki sylabowej.

4.Podanie przez nauczyciela krótkiej informacji o autorach lektury. Wystawka książek Aliny i Czesława Centkiewiczów.
ALINA i CZESŁAW CENTKIEWICZOWIE to znani podróżnicy do krain podbiegunowych. Wspólnie napisali wiele książek dla młodych czytelników. Są to: "Odarpi, syn Egigwy", "Zaczarowana zagroda", "Tumbo z Przylądka Dobrej Nadziei", "Zdobywcy bieguna północnego" i inne. Wszystkie książki tych pisarzy mają ogromne walory poznawcze i wychowawcze. W ciekawy sposób przedstawiają własne przeżycia autorów, wyniesione z podróży polarnych.
Ukazują twardą walkę z przyrodą, a równocześnie uczą szacunku dla niej. Przygotowują młodych czytelników do korzystania z książek popularnonaukowych. Są dla nich głównym źródłem wiedzy o krainach podbiegunowych.

5. Zapisanie w zeszytach metryczki książki.

6.Rozmowa o bohaterach utworu. Rozwiązanie krzyżówki.
1. Imię młodego przyrodnika.
2. Odkrył tajemnicę wydostawania się pingwinów z zagrody.
3. Imię innego wielkiego przyrodnika.
4. Miejsce, gdzie zapędzono pingwiny.
5. Imię podróżnika, który goniąc pingwiny skąpał się w lodowatej wodzie.
6. Kraina "wiecznych lodów".
7. Znakowano nimi ptaki.
8. Imię współautorki książki pt. "Zaczarowana zagroda".
9. Pływające kawałki lodu.

HASŁO:ELEGANCIK

7.Zabawa muzyczno-ruchowa "Pingwinki"

8.Wielozdaniowe wypowiedzi dzieci o życiu i zwyczajach pingwinów na podstawie informacji zawartych w lekturze. Wyszukiwanie odpowiednich fragmentów w tekście. Uzupełnienie przez nauczyciela wiadomości uczniów o życiu pingwinów.
Oglądanie zdjęć ptaków i słuchanie ich głosu.
PINGWINY to ptaki, które nie fruwają, a znakomicie pływają i nurkują, wiosłując skrzydełkami. Na lądzie chodzą jak człowiek na dwóch nogach w pozycji pionowej. Zamieszkują zimne nabrzeża Antarktydy, żyją gromadnie, ale przebywają na lądzie tylko w okresie lęgowym, a gniazda wiją z kamieni.

9.Wykonanie pingwina z kartonu zgodnie z podaną instrukcją.

10.Zabawy naśladowcze - chód pingwinków, skakanie, naśladowanie głosu itp.

11.Wprowadzenie pojęcia czworokąta.

12.Ustalenie kolejności wydarzeń zgodnie z przebiegiem akcji w lekturze.
Budowa lodowego muru.
Tajemnicze ucieczki ptaków.
Odbieranie wiadomości z różnych stron świata.
Powrót ptaków.
Spotkanie profesora z Elegancikiem.
Umieszczenie pingwinów w zagrodzie.
Odkrycie dokonane przez pilota z sąsiedniej stacji polarnej.

13.Drama. Rozmowa dwóch pingwinków zamkniętych w zagrodzie.

14.Praca indywidualna oparta na znajomości lektury.

15. Podsumowanie lekcji i ocena pracy uczniów na zajęciach.

16.Praca domowa.
Narysować portret Elegancika zgodnie z opisem zawartym w lekturze.
 

Opracowanie: Lucyna Łaptas

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 7802


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.