Katalog

Aldona Sodal
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Przyroda wokół nas

- n +

Przyroda wokół nas

Ośrodek tematyczny: Przyroda wokół nas

Cykl zajęć:

1. Łąka domem roślin i zwierząt.
2. Muzyka łąki.
3. Tęcza na łące.

Uczeń:
- czyta tekst cicho ze zrozumieniem,
- wypowiada się pełnymi zdaniami na dany temat,
- poznaje różnorodność świata roślin i zwierząt w ekosystemie - łąka,
- koloruje rośliny łąkowe,
- zauważa odmienność myśli muzycznej - dzieli utwór na części,
- dodaje i odejmuje w zakresie 100.

Metody pracy: słowna, oglądowa, praktycznego działania;

Środki dydaktyczne:
komputer, program multimedialny "Klik uczy liczyć w zielonej szkole", podręcznik "Wesoła szkoła", karty pracy, ilustracje, plansze, zadania do pracy indywidualnej;

Przebieg zajęć

Część I - sala lekcyjna
 
Lp. Przebieg zajęć Uwagi
1. Powitanie.
Swobodne wypowiedzi na temat zaobserwowanych zmian w przyrodzie. Rozpoznawanie zwierząt żyjących na łące na podstawie ilustracji oraz opisów.
ilustracje, zagadki;
2. Słuchanie wierszy Rano na łące, Stokrotka, Dzwonki, Koniczyna. kasety magnetofonowe z nagraniami wierszy;
3. Wypowiedzi dotyczące wysłuchanych wierszy. l
4. Próby opisywania wybranych roślin łąkowych.
Praca zróżnicowana:
- uzupełnianie zdań podanymi wyrazami.
- układanie zdań z rozsypanki wyrazowej.
- układanie zdań z wykorzystaniem podanego słownictwa.
kartki do pracy indywidualnej;
5. Czytanie opisów. odczytywanie opisów z każdego poziomu;
6. Wypisywanie z opisów wyrazów zawierających "ó" niewymienne. zapis na tablicy;
  Wpisanie ich do zeszytu.  
7. Drama:
Ranek na łące.
plansze przedstawiające rośliny i zwierzęta łąkowe;

Część II - laboratorium
 
Lp. Przebieg zajęć Uwagi
8. Czynności organizacyjne. Przypomnienie uczniom zasad, które obowiązują w pracowni.  
9. Uruchomienie komputerów.
Otwarcie programu "Klik uczy liczyć".
ikona przygotowana na pulpicie;
10. Praca właściwa:
- wybór naklejki - nagrody za prawidłowo wykonane zadanie;
 
    w programie może wziąć udział czworo dzieci;
  wybór zakresu działań;  
    uczniowie przesuwając kursor ustalają zakres wykonywanych działań;
  - po kliknięciu na mapę - wybór łąki;  
  kliknięcie na puzzle wywołuje okno, w którym uczniowie układają obrazek z rozsypanych fragmentów, po wcześniejszym prawidłowym wykonaniu działania;  
    uczniowie wybierają stopień trudności;
  ikona z koszem otwiera okno, w którym poruszając się w ustalonym kierunku odwiedzamy miejsca, w których czeka na nas działanie, a po jego obliczeniu ukazuje się animowany rysunek przedstawiający mieszkańca łąki; uczniowie mają możliwość wysłuchania krótkiej informacji o oglądanym zwierzęciu;
  karty umożliwiają ćwiczenie doskonalące pamięć, bowiem zadaniem uczniów jest odnalezienie jednakowych obrazków; po każdym sukcesie ukazuje się obrazek podpisany i powiększony; po odkryciu kart ukazuje się ikona drukarki i informacja o możliwości wydrukowania konturu obrazka;
     
  na koniec uczniowie uaktywniają ikonę z książką; zadanie polega na odkrywaniu części obrazka po uprzednim dokonaniu obliczeń;  
  drukowanie obrazków;  
  obejrzenie albumu z otrzymanymi naklejkami;  
    uczniowie przeliczają naklejki;
  wyłączenie komputerów; przypomnienie prawidłowego sposobu wyłączania komputerów;
Część III - sala lekcyjna
 
Lp. Przebieg zajęć Uwagi
11. Omówienie zadań. uczniowie wybierają najciekawsze zadanie;
12. Wypowiedzi uczniów na temat roślin i zwierząt wydrukowanych w pracowni.  
13. Kolorowanie obrazków.
Podpisanie ich.
Wystawa prac.
pastele i kredki świecowe;
14. Praca domowa.
Zakończenie zajęć.
 
 

Opracowanie: A. Sodal

Wyświetleń: 2643


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.