Przyroda wokół nas
Ośrodek tematyczny: Przyroda wokół nas
Cykl zajęć:
1. Łąka domem roślin i zwierząt.
2. Muzyka łąki.
3. Tęcza na łące.
Uczeń:
- czyta tekst cicho ze zrozumieniem,
- wypowiada się pełnymi zdaniami na dany temat,
- poznaje różnorodność świata roślin i zwierząt
w ekosystemie - łąka,
- koloruje rośliny łąkowe,
- zauważa odmienność myśli muzycznej - dzieli utwór na części,
- dodaje i odejmuje w zakresie 100.
Metody pracy: słowna, oglądowa, praktycznego działania;
Środki dydaktyczne:
komputer, program multimedialny "Klik uczy liczyć w zielonej szkole", podręcznik
"Wesoła szkoła", karty pracy, ilustracje, plansze, zadania do pracy
indywidualnej;
Przebieg zajęć
Część I - sala lekcyjna
Lp. |
Przebieg zajęć |
Uwagi |
1. |
Powitanie. Swobodne wypowiedzi na temat zaobserwowanych zmian w
przyrodzie. Rozpoznawanie zwierząt żyjących na łące na podstawie ilustracji
oraz opisów. |
ilustracje, zagadki; |
2. |
Słuchanie wierszy Rano na łące, Stokrotka, Dzwonki, Koniczyna. |
kasety magnetofonowe z nagraniami wierszy; |
3. |
Wypowiedzi dotyczące wysłuchanych wierszy. |
l |
4. |
Próby opisywania wybranych roślin łąkowych. Praca zróżnicowana: -
uzupełnianie zdań podanymi wyrazami. - układanie zdań z rozsypanki
wyrazowej. - układanie zdań z wykorzystaniem podanego słownictwa. |
kartki do pracy indywidualnej; |
5. |
Czytanie opisów. |
odczytywanie opisów z każdego poziomu; |
6. |
Wypisywanie z opisów wyrazów zawierających "ó" niewymienne. |
zapis na tablicy; |
|
Wpisanie ich do zeszytu. |
|
7. |
Drama: Ranek na łące. |
plansze przedstawiające rośliny i zwierzęta łąkowe; |
Część II - laboratorium
Lp. |
Przebieg zajęć |
Uwagi |
8. |
Czynności organizacyjne. Przypomnienie uczniom zasad, które obowiązują w
pracowni. |
|
9. |
Uruchomienie komputerów. Otwarcie programu "Klik uczy liczyć". |
ikona przygotowana na pulpicie; |
10. |
Praca właściwa: - wybór naklejki - nagrody za prawidłowo wykonane
zadanie; |
|
|
|
w programie może wziąć udział czworo dzieci; |
|
wybór zakresu działań; |
|
|
|
uczniowie przesuwając kursor ustalają zakres wykonywanych działań; |
|
- po kliknięciu na mapę - wybór łąki; |
|
|
kliknięcie na puzzle wywołuje okno, w którym uczniowie układają obrazek
z rozsypanych fragmentów, po wcześniejszym prawidłowym wykonaniu działania; |
|
|
|
uczniowie wybierają stopień trudności; |
|
ikona z koszem otwiera okno, w którym poruszając się w ustalonym
kierunku odwiedzamy miejsca, w których czeka na nas działanie, a po jego
obliczeniu ukazuje się animowany rysunek przedstawiający mieszkańca łąki; |
uczniowie mają możliwość wysłuchania krótkiej informacji o oglądanym
zwierzęciu; |
|
karty umożliwiają ćwiczenie doskonalące pamięć, bowiem zadaniem uczniów
jest odnalezienie jednakowych obrazków; po każdym sukcesie ukazuje się
obrazek podpisany i powiększony; |
po odkryciu kart ukazuje się ikona drukarki i informacja o możliwości
wydrukowania konturu obrazka; |
|
|
|
|
na koniec uczniowie uaktywniają ikonę z książką; zadanie polega na
odkrywaniu części obrazka po uprzednim dokonaniu obliczeń; |
|
|
drukowanie obrazków; |
|
|
obejrzenie albumu z otrzymanymi naklejkami; |
|
|
|
uczniowie przeliczają naklejki; |
|
wyłączenie komputerów; |
przypomnienie prawidłowego sposobu wyłączania komputerów; |
Część III - sala lekcyjna
Lp. |
Przebieg zajęć |
Uwagi |
11. |
Omówienie zadań. |
uczniowie wybierają najciekawsze zadanie; |
12. |
Wypowiedzi uczniów na temat roślin i zwierząt wydrukowanych w pracowni. |
|
13. |
Kolorowanie obrazków. Podpisanie ich. Wystawa prac. |
pastele i kredki świecowe; |
14. |
Praca domowa. Zakończenie zajęć. |
|
Opracowanie: A. Sodal