![]() |
![]() |
Katalog Anna Morawiec Język polski, Program nauczania Program edukacji ortograficznejProgram edukacji ortograficznej - poprawa stanu ortografii i interpunkcjiI. Cele i zadania nauczania ortografii:Podstawowym celem nauczania ortografii i interpunkcji jest wytworzenie u uczniów nawyku ortograficznego pisania, które powinno stać się czynnością automatyczną. Cel ten podporządkowany jest ogólnym celom nauczania języka polskiego a wśród nich wyrobienie poprawności wypowiadania się na piśmie. W procesie nabywania przez uczniów ortograficznej sprawności pisania jest: - Systematyczne wiązanie nauki ortografii i interpunkcji z różnymi dziedzinami języka ojczystego przy stałym współudziale nauczycieli innych zajęć edukacyjnych. - Stałe, sukcesywne stosowanie całego opracowanego w ciągu nauki szkolnej materiału ortograficznego i interpunkcyjnego w różnych formach zapisu na wszystkich lekcjach. Podjęcie prób zainteresowania uczniów zagadnieniami ortograficznymi poprzez różne działania. II. Realizacja zadań. Zadania wyznaczone programem nauczania ortografii i interpunkcji realizowane powinny być dwutorowo: - Przez systematyczną naukę dostosowaną do wymagań programu, który obejmuje wyraźnie określony materiał ortograficzny i interpunkcyjny. Ważnym elementem pracy nauczyciela będzie tutaj stałe sprawdzanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów jako wyników nauki szkolnej oraz stałe utrwalanie tych umiejętności i likwidowanie stwierdzonych niedociągnięć i nieprawidłowości. W związku z tym niezbędne jest przeprowadzenie większej liczby ćwiczeń na tym samym materiale językowym z uczniami słabszymi. - Nauczanie okolicznościowe w celu zapobieganiu błędom. Zasada ta powinna obowiązywać w nauczaniu wszystkich zajęć edukacyjnych przez cały czas nauki szkolnej. Do tej czynności zobowiązani są wszyscy nauczyciele. Wynika z tego postulat spostrzegawczości ortograficznej i przyzwyczajania uczniów do zwracania uwagi na postać ortograficzną wyrazu. III. Propozycje zadań szczegółowych - Stosowanie różnorodnych form ćwiczeń ortograficzno-słownikowych, ortograficzno-stylistycznych, ortograficzno-gramatycznych; - Posługiwanie się różnymi środkami, np. tablice ortograficzne, słowniki ortograficzne, słowniki obrazkowe, zagadki, łamigłówki, rebusy, krzyżówki, kostki ortograficzne; - Organizowanie konkursów ortograficznych; - Stosowanie ćwiczeń śródlekcyjnych utrwalających poprawną pisownię wyrazów. IV. Klasy IV-VI Systematyczna, ciągła praca nad pisownią wyznaczoną przez program: - Właściwe zaplanowanie zajęć zgodnie ze wskazaniami programu; - Stosowanie różnych form pracy na lekcjach ortografii i interpunkcji, np. przepisywanie, różne rodzaje dyktand, pisanie z pamięci, ćwiczenia oparte na analizie ortograficznej wyrazów; - Opracowanie wzorcowych konspektów z ortografii i interpunkcji; - Lekcje pokazowe; - Posługiwanie się różnymi środkami, np. tablice ortograficzne; - Konkursy ortograficzne. Czuwanie nad poprawną pisownią uczniów w zależności od potrzeb danego zespołu oraz indywidualnych trudności uczniowskich (zapobieganie błedom i zwalczanie złych nawyków ortograficznych i interpunkcyjnych) - przy współudziale wszystkich nauczycieli. - Zapisywanie tematów na tablicy, wyjaśnianie trudnych wyrazów i nowych pojęć; - Tworzenie na końcu zeszytu specjalnych słowniczków ortograficznych; - Tworzenie w pracowniach przedmiotowych kącików ortograficznych stale aktualizowanych; - Umożliwienie korzystania ze słowniczka ortograficznego na każdym zajęciu edukacyjnym; - Sprawdzanie przez nauczycieli wszystkich zajęć edukacyjnych zeszytów uczniowskich, a w pracach klasowych poprawianie błędów ortograficznych; - Podjęcie przez nauczycieli poszczególnych zajęć edukacyjnych próby długofalowych działań mających na celu eliminację błędów ortograficznych. Opracowanie: Anna Morawiec Wyświetleń: 3611
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |