Katalog Maria Kocik Fizyka, Konspekty Lekcja fizyki w parowozowni w WolsztyniePoznajemy budową i zasadę działania silników parowych oraz historię kolejnictwa na terenie powiatu wolsztyńskiego oraz grodziskiegoLEKCJA FIZYKI W PAROWOZOWNI W WOLSZTYNIE.Lekcja - wycieczka - fizyka kl. II Cele lekcji - po zakończeniu lekcji - wycieczki uczeń: - Zna budowę silnika parowego - Zna zasadę działania silnika parowego - Wie jak wgląda i na czym polega obsługa lokomotywy przygotowywanej do wyjazdu na trasę. - Zna historię powstania i rozwoju kolejnictwa na obszarze powiatów grodziskiego i olsztyńskiego - Wie, że obiekty lokomotywowni i trasa po której jeżdżą lokomotywy parowe stanowi unikatową na skalę światową atrakcję turystyczną. Metoda pracy oparta na: - obserwacji bezpośredniej lokomotyw parowych w ich naturalnym otoczeniu, podczas ich codziennej pracy - działalność praktyczna Środki dydaktyczne: - Lokomotywownia, warsztaty naprawcze, izba muzealna - Notatniki, długopisy, aparaty fotograficzne. Forma pracy: - Lekcja - wycieczka w terenie oparta na zwiedzaniu obiektów lokomotywowni z pogadanką, rozmowa i wywiad z pracownikami obsługi. Czas trwania: 4 godziny Przebieg zajęć: 1. Spotkanie uczestników wycieczki i wyjazd o godzinie 8:00 2. Przyjazd na miejsce i rozpoczęcie zwiedzania. 3. Obejrzenie starych nieczynnych lokomotyw. 4. Zwidzenie izby muzealnej: - obejrzenie eksponatów muzealnych - zapoznanie się z historią parowozowni oraz historią rozwoju sieci kolejowej w rejonie Wolsztyn, Zbąszyń, Poznań, Leszno. 5. Zwiedzenie obiektów wchodzących w skład parowozowni: plac manewrowy, hangar dla lokomotyw, warsztaty naprawcze, wieża ciśnień. 6. Zapoznanie się z historią najsłynniejszego parowozu "Pięknej Heleny" 7. Poznanie konstrukcji i zasady działania silnika parowego lokomotywy parowej. 8. Obserwacja przygotowań parowozu do wyjazdu w trasę. - Obrócenie parowozu na obrotnicy. - Wysypanie popiołu. - Uzupełnienie zapasów wody i węgla. - Obejrzenie wnętrza parowozu. - Wywiad z obsługą parowozu. 9. Wykonanie zdjęć dokumentujących naszą wycieczkę. 10. Uzupełnienie, uporządkowanie oraz utrwalenie zebranych wiadomości w formie quizu. 11. Zakończenie wycieczki. 12. Po powrocie do domu uczniowie korzystając z zebranych materiałów, piszą sprawozdanie z wycieczki, które oceniane jest przez polonistę od strony poprawności zastosowanej formy wypowiedzi oraz przez nauczyciela fizyki od strony ilości i zgodności informacji zawartych w pracy. 13. Po przyjeździe do szkoły uczniowie wykonują gazetkę ścienną gazetkę ścienną w oparciu o zebrane materiały. Najlepsze prace pisemne uczniów prezentowane są na gazetce. Lekcje poglądowe stanowią bardzo cenną metodę kształcenia opartą na obserwacji bezpośredniej, pozwala na odejście od werbalizmu w nauczaniu. Uczniowie bardzo lubią te lekcje. Tutaj mogą z bliska zobaczyć parowóz, zajrzeć do jego wnętrza, dorzucić węgla do kotła, zagwizdać, przejechać się na obrotnicy oraz widzieć z bliska jak przygotowuje się parowóz do wyjazdu na trasę. Stanowi to bardzo duże przeżycie dla uczniów i pozostawia w pamięci uczniów niezatarte wrażenia. Uważam, że warto opuścić salę lekcyjna aby pokazać uczniom to unikatowe na szklę światową zjawisko. Każdego roku coraz mniej jest czynnych parowozów i niedługo może będziemy mogli zobaczyć je tylko jako martwe eksponaty w muzeum. Zachęcam wszystkich, którzy mają sposobność odwiedzenia parowozowni w Wolsztynie do przyjazdu i przeprowadzenia tam lekcji fizyki i geografii.
Opracowanie: Maria Kocik Wyświetleń: 4524
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |