Katalog Dorota Ramenda Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Aktywne uczenie się metodą StorylineAktywne uczenie się metodą storylineMetoda Storyline została wypracowana w Szkocji 20 lat temu. Głównym jej założeniem jest samodzielna aktywność uczniów i wykorzystywanie ich naturalnego entuzjazmu. W artykule tym chcę zaprezentować kilka charakterystycznych cech tej metody.Na pierwszy rzut oka metoda ta wydaje się być oparta na sztuczce i to dość sprytnej. Trick polega na tym, że uczniowie sami są głównymi postaciami w opowiadanej przygodzie/ historii story), a jeśli tak nie jest, to muszą sobie te postacie wymyślić. Taki zabieg czyni lekcje emocjonującymi. Na przykład uczniowie zakładają własną agencję turystyczną i pracują w niej. Nie zależnie od rozwoju sytuacji, uczniowie w każdym momencie są błyskawicznie wciągani w wydarzenia, które wymyślają oni sami lub nauczyciel. OPOWIADANA HISTORIA ROZWIJA SIĘ I SCALA CAŁY PROCES NAUCZANIA. Nie zaczynamy od omawiania celów, sytuacji wyjściowej czy podobnych rzeczy. W zamian używamy story do zbudowania przejrzystego i zrozumiałego kontekstu w którym może zachodzić nauczanie. Poprzez opowiadaną historię, nauczyciel wraz z uczniami kreuje własny świat wewnątrz szkolnej rzeczywistości: bogate środowisko edukacyjne pozwalające dzieciom na podejmowanie różnorodnych aktywności w naturalny sposób. Istotny jest fakt, że story dostarcza zarówno nauczycielowi jak i uczniom jasnej struktury nauczania treści. Założenie tej metody można wyjaśnić prosto ale jej siła wiąże się z czymś więcej niż tylko z sprytną sztuczką, która na pierwszy rzut oka wydaje się doskonałą zabawą. Jednym z najbardziej fascynujących aspektów Storyline jest ogromna pomysłowość i olbrzymie zaangażowanie jakie ta metoda rozbudza u dzieci. Stają się one zmotywowane, wykonują więcej niż się od nich oczekuje a poza tym są dumne z wykonanej pracy. Ponieważ nauczyciel zachęca dzieci do wykorzystywania własnego doświadczenia nabytego poza klasą, jest on w stanie przenieść do klasy codzienna rzeczywistość. Prezentowana metoda pozwala również na rozwinięcie umiejętności społecznych i umożliwia wspólną, zespołową pracę. Dwa główne elementy scenariusza Storyline to: - epizody - pytania kluczowe. EPIZODY Scenariusz Storyline składa się z szeregu odrębnych stanowiących jednak całość elementów zwanych epizodami. Kolekcja takich epizodów tworzy właśnie scenariusz nauczyciela. Pierwszym elementem jest inspirujący start. Potem następuje wciągające rozwinięcie. PYTANIA KLUCZOWE Po podziale historii na poszczególne epizody, nauczyciel ustala pytanie kluczowe. Są to pytania zadawane dzieciom po to by wspomóc rozwój wydarzeń danej historii. Pytania kluczowe stanowią istotny element zapewniający powodzenie Storyline jako metody wspomagającej aktywne uczenie się. Żeby tak się jednak stało, muszą one spełnić szereg wymagań. Pytania powinny być sprecyzowane w sposób zachęcający dzieci nie tylko do myślenia i analizowania ale także do działania. Szukając odpowiedzi, dzieci muszą korzystać z własnych doświadczeń. I wreszcie, pytania powinny być tak skonstruowane aby prowadziły do aktywności przewidzianych i zaplanowanych przez nauczyciela. Przykładowy plan zajęć. Temat ogólny: SZPITAL Wstęp: Opowiadanie nauczyciela: Jest poniedziałek, siódma rano. Mama jak zwykle o tej porze wchodzi do pokoju Pawełka, aby obudzić i wyprawić go do szkoły. Ale ten dzień jest inny. Pawełek skarży się: Mamusiu źle się czuję........
Kiedy zabraknie nam już pomysłów co ciekawego możemy jeszcze pokazać naszym dzieciom proponuję zabawić się w opowiadanie dzieciom historii (story line). Wystarczy wymyślić początek a resztę potoczy się samo. Dzieci na pewno będą aktywne i chętne do zabawy. Opracowanie: Dorota Ramenda Wyświetleń: 14401
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |