![]() |
![]() |
Katalog Małgorzata Szypulska Matematyka, Scenariusze Pole równoległobokuPole równoległoboku - scenariusz lekcji w klasie VCele:- Zapoznanie ze wzorem na pole równoległoboku. - Utrwalenie pojęcia pola figury płaskiej, - Wyrabianie umiejętności zastosowania wzoru na pole równoległoboku, - Rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej, umiejętności posługiwania się językiem matematycznym. Pomoce dydaktyczne: - model równoległoboku z kartonu dla nauczyciela, - modele kwadratów i równoległoboków dla uczniów, - magnesy, - nożyczki, - klej, - kolorowe mazaki, - kolorowa kreda, - zastawy zadań dla uczniów. UCZEŃ: Wymagania podstawowe: - Wylicza znane czworokąty. - Wyróżnia w zbiorze wielokątów równoległoboki, prostokąty, kwadraty, prostokąty, romby. - Rysuje za pomocą linijki i ekierki czworokąty. - Zna sposób policzenia pola powierzchni równoległoboku. Wymagania ponadpodstawowe: - Podaje własności: równoległoboku, prostokąta, kwadratu, rombu. - Obliczanie figur przez rozkładanie ich na sumę figur. Standardy egzaminacyjne: 3.6b. Rozpoznaje charakterystyczne cechy i własności figur. 5.3b. Wykonuje obliczenia dotyczące powierzchni. 5.5b. Wykorzystuje w sytuacjach praktycznych własności figur. Tok lekcji: 1. Przypomnienie wiadomości o równoległoboku - wykonanie rysunku równoległoboku na tablicy i w zeszytach, - opisywanie własności boków i kątów równoległoboku. 2. Przypomnienie pojęcia wysokości równoległoboku - określenie wysokości równoległoboku - wykreślenie obu wysokości równoległoboku na tablicy (kolorową kredą) i w zeszytach (kolorowym mazakiem) 3. Ćwiczenia utrwalające pojęcie pola. Nauczyciel poleca uczniom rozcięcie modelu kwadratu wzdłuż przekątnych. - Na jakie figury rozcięliście kwadrat? - Na 4 identyczne trójkąty prostokątne równoramienne. - Ułóżcie z tych trójkątów inne znane figury geometryczne i nazwijcie je. - U uczniów pojawiają się: prostokąt, trójkąt równoramienny prostokątny, trapez równoramienny, równoległobok. - Co można powiedzieć o polach tych figur? - Są takie same. 4. Wprowadzenie wzoru na pole równoległoboku. Nauczyciel posługuje się modelem równoległoboku z kartonu (za pomocą magnesów przymocowuje go do tablicy), a uczniowie własnymi modelami. Na polecenie nauczyciela uczniowie wykreślają kolorowym mazakiem na swoim modelu wysokość z wierzchołka kąta rozwartego. Wskazany uczeń wykonuje to samo na modelu na tablicy. Opisujemy model: podstawę oznaczamy literą "a", wysokość literą "h". - Na jakie figury wysokość podzieliła równoległobok? - Na trapez prostokątny i trójkąt prostokątny. - Nauczyciel poleca uczniom, aby przecięli swój model wzdłuż wykreślonej wysokości i ułożyli z tych części inny znany czworokąt. - Uczniowie manipulując figurami układają m.in. prostokąt, a następnie wklejają go do swojego zeszytu. - Nauczyciel podobnie postępuje z modelem równoległoboku przypiętym na tablicy. - Co można powiedzieć o polu równoległoboku i otrzymanego prostokąta? - Pola są równe. - Jak oblicza się pole prostokąta? - Mnożymy długość przez szerokość. - Jaka jest długość naszego prostokąta, a jaka szerokość? - (stosując oznaczenia z modelu) Długość równa - a, szerokość - h. - Spróbujmy ułożyć i zapisać wzór na pole prostokąta. P = a * b - Stwierdziliśmy już, że równoległobok ma pole identyczne, więc dla równoległoboku prawdziwy jest ten sam wzór. Jak wypowiedzieć ten wzór słowami? - Pole równoległoboku jest równe iloczynowi długości podstawy przez wysokość opuszczoną na te podstawę. Ważne jest, aby uczniowie nie tylko zapamiętali wzór, ale rozumieli go i potrafili wyjaśnić, co oznaczają litery w nim występujące. 6. Uczniowie otrzymują kartki z zadaniami. Zadanie 1. Który z równoległoboków ma większe pole - MARS o podstawie długości 6 cm i wysokości 3 cm, czy REKS o podstawie długości 4 cm i wysokości 4,5 cm? Nauczycie omawia z uczniami sposób rozwiązania zadania - obliczamy pole równoległoboku MARS - obliczamy pole równoległoboku REKS - porównujemy pola Zadanie 2. Oblicz pole rombu, w którym bok ma długość 9 cm, a wysokość opuszczona na ten bok 3 i 1/3 cm. Jeśli uczniowie mieliby kłopoty z rozwiązaniem tego zadania, nauczyciel zadając pomocnicze pytania uświadamia uczniom, że romb to też równoległobok, więc przy tych danych możemy korzystać ze wzoru na pole równoległoboku. Zakończenie lekcji - Co poznaliście na dzisiejszej lekcji? - Poznaliśmy wzór na pole równoległoboku. - Jak obliczamy pole równoległoboku? - Mnożymy długość podstawy przez wysokość opuszczoną na tę podstawę. Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji.
Opracowanie: Małgorzata Szypulska Wyświetleń: 3801
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |