![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Katalog Małgorzata Szypulska Matematyka, Scenariusze Liczby pierwsze i złożoneLiczby pierwsze i złożone - scenariusz lekcji w klasie IVCele:* Zapoznanie uczniów z określeniem liczb pierwszych i złożonych oraz ich właściwościami, * Kształcenie umiejętności rozpoznawania liczb pierwszych i złożonych, * Utrwalenie cech podzielności liczb naturalnych, * Wdrażanie do posługiwania się naukowymi metodami badań (wykorzystywanie algorytmu), * Rozwijanie aktywności twórczej. Pomoce dydaktyczne: - plansza z tabelą liczb naturalnych od 2 do 100 (dla każdego ucznia), - kolorowe mazaki, - zestawy zadań. Tok lekcji: Na początku nauczyciel informuje uczniów, że będą dziś posługiwać się "urządzeniem" do wykrywania liczb pierwszych zwanym sitem Eratostenesa (nie wyjaśnia pojęcia "liczby pierwsze"). Rozdaje uczniom "instrukcje". Każde dziecko pracuje samodzielnie zgodnie z poleceniami instrukcji. SITO ERATOSTENESA - instrukcja obsługi
2. Zostaw 3 i skreśl wszystkie liczby podzielne prze 3. 3. Zostaw 5 i skreśl wszystkie liczby podzielne prze 5. 4. Zostaw 7 i skreśl wszystkie liczby podzielne prze 7. 5. Obrysuj kolorowym mazakiem liczby pozostałe na sicie - są to liczby pierwsze. Po zakończeniu pracy przez uczniów nauczyciel analizuje z nimi kolejne czynności. Wskazani uczniowie odczytują liczby nie skreślone, kolejno z każdej dziesiątki. Ponieważ uczniowie znają już nazwę tych liczb (pierwsze), zbadają teraz ich własności. Nauczyciel zapisuje na tablicy kilka wybranych liczb pierwszych. Zadaniem uczniów jest podać obok każdej z tych liczb wszystkie jej dzielniki. 2 - dzielnikami są: 1 i 2 5 - dzielnikami są: 1 i 5 11 - dzielnikami są: 1 i 11 47 - dzielnikami są: 1 i 47 Uczniowie odkrywają, że liczba pierwsza ma tylko dwa dzielniki, a dzieli się przez jedynkę i siebie samą. Nauczyciel zwraca uczniom uwagę, że wyznaczyli tylko liczby pierwsze mniejsze od 100. Istnieje nieskończenie wiele liczb pierwszych - udowodnił ten fakt grecki matematyk, Euklides, w IV wieku p.n.e. Liczby, które nie są pierwsze, nazywamy liczbami złożonymi. Liczby: 0 i 1 nie są ani liczbami pierwszymi, ani złożonymi. NAUCZYCIEL: Zastanówcie się teraz, jakie własności mają liczby złożone (ile mają dzielników). UCZNIOWIE: Każda liczba złożona ma więcej niż dwa dzielniki. NAUCZYCIEL: Podajcie przykład liczby złożonej i wymieńcie jej dzielniki. UCZNIOWIE: Np. Liczba 4 ma dzielniki: 1, 2, 4. Liczba 8 ma dzielniki: 1, 2, 4, 8. Liczba 18 ma dzielniki: 1, 2, 3, 6, 9, 18. .................................................... Nauczyciel rozdaje kartki z zadaniami. Zadanie 1. Wśród podanych liczb odszukaj liczby pierwsze i podkreśl je: 19, 39, 57, 67, 76, 89, 99, 11+13, 5 -7. Uczniowie powinni uzasadnić, dlaczego wybierają daną liczbę jako pierwszą lub odrzucają jako złożoną. Zadanie 2. Podane liczby złożone zapisz w postaci iloczynu co najmniej dwóch czynników (żaden z czynników nie może być równy 1). 6, 15, 24, 160 Nauczyciel może zasugerować uczniom, żeby wykorzystali znane im cech podzielności. Zadanie 3. W paczce było 17 kwadratowych płytek. a) jakie prostokąty możesz ułożyć wykorzystując wszystkie płytki? Uczniowie powinni dojść do wniosku, że można ułożyć tylko jeden prostokąt. b) Gdybyś dołożył 1 płytkę, jakie prostokąty mógłbyś teraz ułożyć? Jeżeli dołożymy jedną płytkę wtedy możemy ułożyć 3 prostokąty. c) Wykonaj odpowiednie rysunki. Nauczycie zadaje pytania: - Jakie dzielniki ma liczba 17? - Są nimi: 1 i 17. - Jaką liczba jest 17? - Jest liczba pierwszą. - Jakie dzielniki ma liczba 18? Patrz na odpowiednie prostokaty. - Są nimi: 3, 6, 9, 2, 1, 18. - Jaką liczbą jest 18? - Jest liczbą złożoną. Podsumowanie lekcji - Jakie liczby dzisiaj poznaliście? - Poznaliśmy liczby pierwsze i złożone. - Jak poszukiwaliście liczb pierwszych? - Poszukiwaliśmy za pomocą sita Eratostenesa. - Co to są liczby pierwsze? - Liczby pierwsze mają tylko dwa dzielniki: jedynkę i samą siebie. - Co to są liczby złożone? - Liczby złożone mają więcej niż dwa dzielniki. Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji. Zadanie domowe Wyszukajcie w dostępnych źródłach informacji o Eratostenesie (Encyklopedia Szkolna "Matematyka", Mała Encyklopedia Kultury Antycznej) WYMAGANIA Podstawowe: Uczeń: Wybiera liczby pierwsze i złożone ze zbioru liczb naturalnych. Podaje przykłady liczb pierwszych i złożonych. Ponadpodstawowe: Uczeń: Potrafi przedstawić liczbę złożoną w postaci iloczynu liczb pierwszych, np. 24= 2*2*2*3 STANDARDY EGZAMINACYJNE: 1.1c. Odczytuje teksty użytkowe. 3.6a. Rozpoznaje charakterystyczne cechy i własności liczb.
Opracowanie: Małgorzata Szypulska Wyświetleń: 4457
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |