Katalog Barbara Hajdecka Plastyka, Artykuły Analiza prac plastycznych dzieciAnaliza prac plastycznych dzieciNa podstawie prac dostarczonych przez nauczycielkę Garbacz Leokadię z Przedszkola nr.23 w Żorach oraz z zajęć otwartych przeprowadzonych dn. 8 listopada 2001 w Zespole Szkół Społecznych w ŻorachPrace są efektem działań części dzieci z grupy P. Leokadii, które zaniepokoiły nauczycielkę. Zwróciła się więc z prośbą do mnie o wyciągnięcie wniosków dotyczących rozwoju, osobowości i etapu twórczości estetycznej na podstawie tych prac. Niestety miałam za mały kontakt z dziećmi aby dokonać głębszej analizy .Jest ona jednocześnie ewaluacją celów zajęć plastycznych o charakterze otwartym, które odbyły się przy współudziale uczniów klasy drugiej LO. Tematem lekcji były morskie skarby. Uczniowie pomagali w przeprowadzeniu zajęć i jednocześnie je hospitowali(opiekowali się przydzieloną grupą przedszkolaków, naprowadzali na temat, korygowali technikę wykonania pracy, obserwowali działania analizując etapy rozwoju twórczości). ANDRZEJ N. Większość prac przedstawia okres bazgrot charakteryzujący wiek od 1.5 lat do 3 lat (wg. Szumana). W rysunku dostarczonym "mapa Polski" pojawia się schemat figuratywny -ryba. Lecz czy jest to rysunek Andrzeja?.Również w kompozycji "jesienne liście" widać wyraźnie umiejętność wycinania figuralnego. Dlaczego więc Andrzejek nie rysuje schematów uproszczonych charakteryzujących twórczość dzieci w okresie ideoplastyki (wiek od 5-7 lat)? Tym bardziej że posiada umiejętności manipulacyjne w zakresie wycinania, odbijania, itp. Widać wyraźnie że w pracach dowolnych lub o niewielkim narzuceniu zasad tematycznych lub technicznych Andrzej całkowicie oddaje się bazgrotom (późne stadium). Wybiera raczej kolory ciemne lub czerwień oraz zestawienia "drastyczne" w kolorystyce - czerwień to archetyp silnej emocji i złości, czerń- to smutek i pesymizm. Pociągnięcia pędzla czy kredki są również bardzo gwałtowne. Wewnętrzna potrzeba - emocja podpowiada działaniom Andrzejka tworzyć prace gwałtowne w wyrazie, o ostrych zestawieniach kolorystycznych, "wychodzące" z poza ramek kolorowanego rysunku. Ta potrzeba zdaje się być pewnym rodzajem wołania zamkniętego w formacie kartki papieru. Myślę że należy Andrzejka poddać badaniom psychologicznym. KAMIL S. Malarstwo farbami wyzwala w dziecku emocje - prace wykonane farbami są bardzo ekspresywne. Może więcej powinien malować używając własnych paluszków. Prace przedstawiają typowy dla 6-ciolatków okres schematu uproszczonego. KAMIL K. Zastanawiający jest dobór kolorów-raczej ciemne, złamane, czerń, szarość jak również zapełnienie przestrzeni kartki mniejszą ilością przedmiotów - symboli otaczającej go rzeczywistości. Czy Kamil jest osobą dość cichą i raczej pesymistyczną lub introwertyczną? A może to świadczy o mniejszej wiedzy na temat struktury przedmiotów niż u innych dzieci?. Myślę że należałoby pobudzać go do percepcji otoczenia. DENIS Prace dość kolorowe, co prawdopodobnie świadczy o pogodzie ducha, ale również o pewnej żywiołowości. Ekspresywność objawia się w sposobie położenia kreski - szybkie dynamiczne ruchy. Linie czasem trudno mu zamknąć w obszarze narzuconej "kolorowanki " - co może być wynikiem tego że nie zawsze dostosowuje się do zasad pracy w grupie. Denis stosuje również elementy z okresu bazgrot, mniej swobodnie przekształcając je w schemat uproszczony. Wiele sześciolatków bardziej poprawnie rysuje uproszczenia otaczającej je rzeczywistości może więc rozwój działań Denisa jest opóźniony?. PIOTRUŚ Myślę że, to dość radosny i ciekawy świata chłopczyk, co widać w jego twórczości. BARTOSZ Podobnie jak Denis stosuje jeszcze elementy twórczości z okresu bazgrot co jest jednak wytłumaczalne bo Bartosz ma rok mniej niż kolega. Poza tym prace dość pogodne, kolorowe, szczególnie praca dotycząca przedszkola.
Opracowanie: B. Hajdecka Wyświetleń: 1809
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |