Katalog Ewa Szwalec Lekcja wychowawcza, Scenariusze Czasopisma, które lubię czytać. Konspekt - godzina wychowawcza w klasie VCzasopisma, które lubię czytaćKonspekt - godzina wychowawcza w klasie VCele edukacyjne: - uporządkowanie i zracjonalizowanie wiedzy uczniów o prasie - kształtowanie nawyków czytelniczych związanych z określonym tytułem prasowym Cele operacyjne: Wiadomości: Uczeń po zajęciach: - dokona klasyfikacji czasopism - zna niektóre elementy budowy czasopisma - zna i rozumie pojęcia związane z prasą - wymieni tytuły prasy lokalnej i krajowej - rozumie, że czasopisma są m. in. źródłem wiedzy Umiejętności: Uczeń po zajęciach: - potrafi wygłosić krótką pochwałę ulubionego czasopisma - umie zachęcić do przeczytania wybranego artykułu - potrafi dokonać prawidłowego wyboru rodzaju czasopisma, w zależności od aktualnej potrzeby - potrafi określić tematykę czasopisma Metody: pogadanka, pokaz, ćwiczenia w grupach Pomoce: plansze, przykładowe numery czasopism, artykuły, słowniki, encyklopedie, rozsypanka do pracy w grupach Formy pracy: praca zespołowa, praca w grupach Przebieg zajęć: 1. Rozmowa na temat czasopism, które czytają uczniowie: - wymieniają ulubione tytuły - zachęcają innych do ich lektury Zwrócenie uwagi na walory czasopisma jako źródła aktualnej wiedzy. 2. Praca w grupach. Wyjaśnienie za pomocą słowników i encyklopedii pojęć: prasa, czasopismo, gazeta, periodyk, numer, rocznik. Prasa - wszelkie publikacje periodyczne ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku. Czasopismo - wydawnictwo periodyczne ukazujące się (drukiem lub w innej postaci) nie częściej niż 2 razy w tygodniu. Gazeta, dziennik - wydawnictwo periodyczne ukazujące się co najmniej 2 razy w tygodniu, zawierające informacje o wydarzeniach aktualnych, interesujących szerokie kręgi czytelników. Periodyk - wydawnictwo ciągłe (z wyjątkiem wydawnictwa seryjnego) ukazujące się w określonych odstępach czasu, np. gazeta, czasopismo. Numer - jeden z wydawanych periodycznie egzemplarzy czasopisma, oznaczony kolejną liczbą. Rocznik - zbiór wszystkich numerów wydawnictwa periodycznego wydanych w ciągu jednego roku. 3. Przeglądanie czasopism. Pobieżne zapoznanie się z czasopismami o różnej tematyce. Stwierdzenie, iż szybka orientacja w tekście możliwa jest również dzięki niewielkiej objętości oraz podziałowi artykułów na działy i rubryki. 4. Omówienie kryteriów podziału czasopism. Kryteria podziału czasopism: a) Ze względu na częstotliwość ukazywania się: dziennik, tygodnik, dwutygodnik, miesięcznik, dwumiesięcznik, kwartalnik, rocznik. b) Ze względu na zasięg: szkolne, zakładowe, lokalne, regionalne, krajowe (ogólnopolskie), międzynarodowe. c) Ze względu na treść, tematykę: kulturalno - społeczne, polityczne, naukowe, popularnonaukowe, ekonomiczne, sportowe, filmowe, muzyczne, kulturalne, religijne, literackie, rozrywkowe itp. d) Ze względu na adresata: dziecięce, młodzieżowe, dla dorosłych (np. kobiece), ogólne, specjalne. 5. Ćwiczenia w grupach - uczniowie otrzymują koperty z rozsypanką wyrazową, wyrazy oznaczają kryteria podziału czasopism (nagłówek i pojedyncze wyrazy), które należy uporządkować w 4 grupach jak w punkcie 4 konspektu. 6. Zaprezentowanie przez uczniów wyników ćwiczeń. Ocena poprawności wykonywania poleceń. 7. Zapis w zeszycie wspólnie zredagowanej notatki. 8. Podsumowanie zajęć przez nauczyciela. 9. Ewaluacja zajęć. Uczniowie otrzymują czasopisma z dodatkowego zestawu i na kartce z wypisanymi kryteriami podziału zaznaczają "+" przy odpowiadających mu kryteriach. 10. Zadanie domowe: zapoznanie się z artykułem na temat związany z ulubioną dziedziną wiedzy. Arkusz ewaluacji zajęć edukacyjnych w klasie V na temat "Czasopisma, które lubię czytać" Podaj tytuł czasopisma i określ go według podanych kryteriów. (Zaznacz "+") Tytuł czasopisma........................................................................... Kryteria podziału czasopism: Ze względu na częstotliwość ukazywania się:
Ze względu na zasięg:
Ze względu na adresata: dziecięce młodzieżowe dla dorosłych np. kobiece ogólne specjalne Ze względu na treść:
Opracowanie: Ewa Szwalec Wyświetleń: 5164
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |