Katalog

Ewa Szwalec
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Czasopisma, które lubię czytać. Konspekt - godzina wychowawcza w klasie V

- n +

Czasopisma, które lubię czytać

Konspekt - godzina wychowawcza w klasie V

Cele edukacyjne:


- uporządkowanie i zracjonalizowanie wiedzy uczniów o prasie
- kształtowanie nawyków czytelniczych związanych z określonym tytułem prasowym

Cele operacyjne:


Wiadomości:

Uczeń po zajęciach:
- dokona klasyfikacji czasopism
- zna niektóre elementy budowy czasopisma
- zna i rozumie pojęcia związane z prasą
- wymieni tytuły prasy lokalnej i krajowej
- rozumie, że czasopisma są m. in. źródłem wiedzy

Umiejętności:

Uczeń po zajęciach:
- potrafi wygłosić krótką pochwałę ulubionego czasopisma
- umie zachęcić do przeczytania wybranego artykułu
- potrafi dokonać prawidłowego wyboru rodzaju czasopisma, w zależności od aktualnej potrzeby
- potrafi określić tematykę czasopisma

Metody:
pogadanka, pokaz, ćwiczenia w grupach

Pomoce:
plansze, przykładowe numery czasopism, artykuły, słowniki, encyklopedie, rozsypanka do pracy w grupach

Formy pracy:
praca zespołowa, praca w grupach

Przebieg zajęć:


1. Rozmowa na temat czasopism, które czytają uczniowie:
- wymieniają ulubione tytuły
- zachęcają innych do ich lektury
Zwrócenie uwagi na walory czasopisma jako źródła aktualnej wiedzy.

2. Praca w grupach. Wyjaśnienie za pomocą słowników i encyklopedii pojęć: prasa, czasopismo, gazeta, periodyk, numer, rocznik.

Prasa
- wszelkie publikacje periodyczne ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku.

Czasopismo
- wydawnictwo periodyczne ukazujące się (drukiem lub w innej postaci) nie częściej niż 2 razy w tygodniu.

Gazeta, dziennik
- wydawnictwo periodyczne ukazujące się co najmniej 2 razy w tygodniu, zawierające informacje o wydarzeniach aktualnych, interesujących szerokie kręgi czytelników.

Periodyk
- wydawnictwo ciągłe (z wyjątkiem wydawnictwa seryjnego) ukazujące się w określonych odstępach czasu, np. gazeta, czasopismo.

Numer
- jeden z wydawanych periodycznie egzemplarzy czasopisma, oznaczony kolejną liczbą.

Rocznik
- zbiór wszystkich numerów wydawnictwa periodycznego wydanych w ciągu jednego roku.

3. Przeglądanie czasopism. Pobieżne zapoznanie się z czasopismami o różnej tematyce. Stwierdzenie, iż szybka orientacja w tekście możliwa jest również dzięki niewielkiej objętości oraz podziałowi artykułów na działy i rubryki.

4. Omówienie kryteriów podziału czasopism.

Kryteria podziału czasopism:


a) Ze względu na częstotliwość ukazywania się: dziennik, tygodnik, dwutygodnik, miesięcznik, dwumiesięcznik, kwartalnik, rocznik.
b) Ze względu na zasięg: szkolne, zakładowe, lokalne, regionalne, krajowe (ogólnopolskie), międzynarodowe.
c) Ze względu na treść, tematykę: kulturalno - społeczne, polityczne, naukowe, popularnonaukowe, ekonomiczne, sportowe, filmowe, muzyczne, kulturalne, religijne, literackie, rozrywkowe itp.
d) Ze względu na adresata: dziecięce, młodzieżowe, dla dorosłych (np. kobiece), ogólne, specjalne.

5. Ćwiczenia w grupach - uczniowie otrzymują koperty z rozsypanką wyrazową, wyrazy oznaczają kryteria podziału czasopism (nagłówek i pojedyncze wyrazy), które należy uporządkować w 4 grupach jak w punkcie 4 konspektu.

6. Zaprezentowanie przez uczniów wyników ćwiczeń. Ocena poprawności wykonywania poleceń.

7. Zapis w zeszycie wspólnie zredagowanej notatki.

8. Podsumowanie zajęć przez nauczyciela.

9. Ewaluacja zajęć. Uczniowie otrzymują czasopisma z dodatkowego zestawu i na kartce z wypisanymi kryteriami podziału zaznaczają "+" przy odpowiadających mu kryteriach.

10. Zadanie domowe: zapoznanie się z artykułem na temat związany z ulubioną dziedziną wiedzy.

Arkusz ewaluacji zajęć edukacyjnych w klasie V na temat "Czasopisma, które lubię czytać"


Podaj tytuł czasopisma i określ go według podanych kryteriów. (Zaznacz "+")

Tytuł czasopisma...........................................................................

Kryteria podziału czasopism:

Ze względu na częstotliwość ukazywania się:
dziennik  miesięcznik
tygodnik  dwumiesięcznik
dwutygodnik  kwartalnik

Ze względu na zasięg:
zakładowe  krajowe (ogólnopolskie)
lokalne  międzynarodowe
regionalne  szkolne

Ze względu na adresata:


dziecięce
młodzieżowe
dla dorosłych np. kobiece
ogólne
specjalne

Ze względu na treść:
społeczne  kulturalne
polityczne  fachowe
naukowe  religijne
popularnonaukowe  sportowe
rozrywkowe  

Opracowanie: Ewa Szwalec

Wyświetleń: 5164


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.