AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Załęska
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Uczę się dbać o swoje bezpieczeństwo na drodze - scenariusz zajęć kształcenia zintegrowanego dla klasy II

- n +

W jaki sposób należy prawidłowo poruszać się po drogach?

Scenariusz zajęć kształcenia zintegrowanego dla klasy II

Temat bloku: Uczę się dbać o swoje bezpieczeństwo na drodze.

Cele operacyjne w kategoriach ucznia.
Uczeń:
- zna zagrożenia związane z poruszaniem się po drogach,
- wie, jak należy właściwie zachowywać się jako uczestnik ruchu drogowego,
- zna wybrane znaki drogowe, sygnały świetlne i dżwiękowe,
- zna 5 zasad przechodzenia przez jezdnię,
- nosi przypięty do plecaka znaczek odblaskowy, ostrzegający kierowców.

Środki dydaktyczne:

Modele znaków drogowych, makieta skrzyżowania z modelami samochodów i ludzików, karty do gry utrwalającej zasady bezpiecznego poruszania się po drodze, tekst oświadczenia.
Zestaw gier i wybór wierszy zaczerpniętych z książki: "Zabawy w nauczaniu początkowym" W.Hemmerling WsiP, W-wa 1990r.
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa na temat drogi dziecka do szkoły i wyjaśnienie terminów: droga, pobocze, chodnik, jezdnia, sygnalizacja świetlna.
2. Objaśnienie sposobu bezpiecznego przejścia przez jezdnię tam, gdzie nie ma sygnalizacji świetlnej (zapoznanie z 5 zasadami przechodzenia przez jezdnię).
5 zasad bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię (gra).
1 - zatrzymać się na skraju jezdni;
2 - spojrzeć w lewo;
3 - spojrzeć w prawo;
4 - spojrzeć jeszcze raz w lewo;
5 - gdy jezdnia jest wolna przechodzić śmiało lecz nie wolno biec.

Zasady przechodzenia przez jezdnię mogą być zainscenizowane za pomocą wiersza:
Na chodniku przystań bokiem,
Popatrz w lewo bystrym okiem,
Skieruj w prawo wzrok sokoli,
Znów na lewo spójrz powoli,
Jezdnia wolna, więc swobodnie,
Mogę przez nią przejść spokojnie.

Zasady przejścia przez jezdnię utrwalamy poprzez grę w karty.

Instrukcja gry:
Przygotowujemy tyle kompletów kart, ile jest grup uczestników lub odpowiednio do liczby par uczniów.Wycinamy 11 prostokątów o wymiarach 4,5 x 6,5 cm.

Na 10 naklejamy obrazki tak, aby na każde 2 prostokąty przypadały takie same obrazki przedstawiające zasady przechodzenia przez jezdnię. Karta jedenasta zostaje pusta.

Uczniowie grają -parami - jeden od drugiego ciągnie kartę, jak przy grze w "Piotrusia" (karty potasowane i rozdane między uczniów). Gdy komplet kart wypada na grupę, uczniowie tworzą pary grają na zmiany. Wygrywają ci, którzy pierwsi ułożą z kart pięć zasad przechodzenia przez jezdnię. Ten, któremu przypadnie pusta karta zostaje "Piratem drogowym".

3. Praktyczne przechodzenie przez jezdnię i obserwacja ruchu drogowego oraz poznanie znaków drogowych (wycieczka).

Miasto - obserwacja ruchu ulicznego, zabudowy obustronnej, zwrócenie uwagi na chodniki, jezdnię i sygnały świetlne.

Wieś - przejście koło zabudowań, zwrócenie uwagi na drogę główną, drogi boczne, ścieżki, którymi dzieci uczęszczają do szkoły.

Można wykorzystać makietę z ruchomymi elementami do manipulowania.

Opis zabawy, którą można wykorzystać po powrocie z wycieczki na boisku lub w sali gimnastycznej.

Zabawa "Pojazdy i znaki drogowe".


Zaznaczamy kredą ulicę. Kilkoro dzieci otrzymuje znaki drogowe, które wcześniej przygotowaliśmy (potrzebne znaki: znak stopu, telefonu, przejścia dla pieszych, przejazdu kolejowego).

Pozostałych uczniów dzielimy na zespoły (pojazdy, rowery, motocykle).

Dzieci- pojazdy jadą daną ulicą i spotykają różne znaki drogowe. Muszą prawidłowo zachować się w danej sytuacji. Po kilku próbach następuje zmiana dzieci - znaków na pojazdy i odwrotnie.

Odmienna wersja zabawy.
Dzieci dzielimy na grupy oznaczające światło czerwone, żółte i zielone ( wykorzystujemy szarfy w tych samych kolorach) oraz pojazdy i pieszych. Na hasło "zielone" - piesi biegają wokół wymienionego światła, na hasło "czerwone" - dzieci - pojazdy zatrzymują się wokół światła czerwonego. Na hasło "żółte" - wszyscy kucają.

4. Wypowiedzi uczniów na temat przepisów ruchu drogowego. Nauczyciel zwraca uwagę na słownictwo związane z ulicą (jezdnia, chodnik, pasy, droga, szosa, autostrada).

Uczniowie otrzymują koperty z papierowymi kółkami koloru czerwonego, żółtego i zielonego. Kółka wklejają do zeszytu wpisując: stój, uwaga, droga wolna.

5. Utrwalenie i powtórzenie poznanych wiadomości.

Zabawa w rozpoznawanie znaków.

Z zestawu modeli znaków drogowych dzieci wybierają jeden znak i utożsamiają się z nim np. "Jestem znak stop. Nakazuję, abyś się przede mną zatrzymał".

Odmiana zabawy może polegać na tym, że dzieci przedstawiają się jakimi są znakami, inne dzieci muszą wybrać znak i pokazać ten, o którym jest mowa.

W dowolnych momentach lekcji można wykorzystać teksty wierszy.

Trzy sygnały


Chcesz przejść przez ulicę? Bardzo łatwo.
Uważać tylko musisz na światła.

Gdy się zapali czerwone oko- Stój!
bo z policją będziesz miał kłopot.
Przy żółtym świetle, zachowaj spokój,
nie dając jeszcze na jezdnię kroku.

Sygnał zielony- znak - droga wolna.
Ale pamiętaj, nie droga polna,
tylko ulica bardzo ruchliwa,
gdzie o wypadek nietrudno bywa.

Wiersz o ruchu ulicznym

Sygnał czerwony jak polny mak,
mruga nad jezdnią i woła tak:
- Uważaj! Czekaj! Nie przechodź! Nie!
Bo samochodów lawina mknie.
Zielone światło, jak świeży liść -
Mruga nad ziemią, znów możesz iść.

Na zakończenie nauczyciel proponuje dzieciom zabawę- wypełnienie przygotowanego wcześniej oświadczenia "Bezpieczny uczeń"

Oświadczenie

Ja (Twoje imię)...............................................
obiecuję, ze od dnia dzisiejszego będę przestrzegać przepisów ruchu drogowego.
Aby zasłużyć na miano bezpiecznego ucznia zobowiązuję się, że:
- Będę przestrzegać 5 zasad bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię.
- Będę przestrzegać znaków sygnalizacji świetlnej.
- Będę zwracać uwagę na znaki drogowe i postępować według ich znaczenia.
- Nie będę jeździć na rowerze po drogach, dopóki nie zdam egzaminu na kartę rowerową.
- Zawsze będę poruszać się lewą stroną drogi, a tam gdzie jest chodnik- prawą stroną.
- Nie wbiegnę na ulicę np. za piłką.
- Zawsze, gdy idę do szkoły będę posiadać przy plecaku odblaskowy znaczek.
-................................................................
(Możesz wpisać inne propozycje)

...................................
(Twój podpis)

 

Opracowanie: Anna Załęska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 15010


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5.5



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.