Katalog Jadwiga Syrowatka Matematyka, Scenariusze "Z matematyką w podróż" - scenariusz otwartej lekcji z matematykiScenariusz otwartej lekcji z matematyki "Z matematyką w podróż"ZAJĘCIA W KLASIE V SZKOŁY PODSTAWOWEJTermin zajęć: Cele: - ugruntowanie wiadomości z działań na liczbach naturalnych i ułamkach dziesiętnych - rozwijanie zdolności myślenia, kojarzenia, wnioskowania - kształcenie umiejętności współpracy w zespole i argumentowanie swojego zdania Cele operacyjne: uczeń potrafi - odczytać skalę z mapy i obliczyć odległość między miastami - obliczyć czas podróży znając drogę i prędkość - przeliczyć EURO na złotówki /znając kurs EURO/ - obliczyć zużycie ropy - narysować diagram słupkowy - sprawnie wykonać działania na liczbach naturalnych i ułamkach dziesiętnych Środki dydaktyczne: - opracowany przez nauczyciela zestaw ćwiczeń - przyrządy geometryczne - atlasy geograficzne Przebieg lekcji: Powtórzenie wiadomości zostaje przeprowadzone w formie pytań zadawanych przez nauczyciela w celu zaangażowania wszystkich uczniów, ze szczególnym zwróceniem uwagi na uczniów mających problemy z nauką matematyki. Pytania: 1. Co to jest skala? 2. Jak na podstawie skali obliczamy rzeczywistą odległość? 3. Jak obliczamy drogę? /przypomnienie symboli S, V, t / 4. Co to jest diagram słupkowy? Część właściwa: 1. Uczniowie zostają podzieleni na 4 grupy. 2. Przypominamy zasady pracy w grupie. 3. Każda grupa pochodzi z innego miasta /stolice europejskiego państwa - miejsce pochodzenia odgadują na podstawie skojarzeń np. Watykan, pizza, wieża Eiffla, brukselka, sernik, walc/ 4. Każda grupa otrzymuje zestaw ćwiczeń 5. Wyniki grupa przedstawia na czytelnie zapisanych kartkach 6. Zbiorcze wyniki zapisane są na tablicy 7. Lekcję kończymy narysowaniem diagramu słupkowego - % udział delegacji poszczególnych państw. Dnia 20 stycznia 2003 r. w Warszawie m odbyć się spotkanie młodzieży uzdolnionej matematycznie. "Matematyka moje hobby" to temat bliski zaproszonym laureatom konkursów matematycznych z 5 krajów. 4 ekipy wyjeżdżają autokarami ze swych stolic: z Brukseli 30 uczniów, z Wiednia 40 uczniów, z Rzymu 60 uczniów, z Paryża 70 uczniów. Młodzież z Polski stanowi 60% wszystkich uczniów. Spotkanie rozpoczyna się o godz. 15,00 1. Na podstwie mapy oblicz odległość między Warszawą a........................................... skala....................................................... odległość w cm.......................................... odległość w km ......................... 2. Jaka jest różnica w km: połączenie drogowe................................................ połączenie samolotowe....................................................... różnica tych odległości........................................................ 3. Oblicz czas podróży. odległość (połączenia drogowe) ...................................................... średnia prędkość - 75 km/h jazda.................................... h odpoczynek - 5 h Razem............................................. 4. O której godzinie musi wyruszyć autokar z .........................................., aby zdążyć na planowany o godz. 14.00 obiad w hotelu w Warszawie. 5. Oblicz, ile kosztuje w euro i w złotówkach ropa potrzebna do przebycia trasy Warszawa -................................................................. 1 l ropy - 0,80 euro autokar spala ok. 25 l ropy na 100 km 6. Przedstaw na diagramie kwadratowym (prostokątnym) % udziału delegacji poszczególnych państw. 7. Przedstaw na diagramie słupkowym odległość do Warszawy w km oraz koszt ropy. Opracowanie: Jadwiga Syrowatka Wyświetleń: 4691
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |