|
| ||||||
Katalog Mirosława Rosińska Wychowanie do życia w rodzinie, Scenariusze Umiejętność świętowania - scenariusz zajęć z przedmiotu: Wychowanie do życia w rodzinieScenariusz zajęć przedmiotu "Wychowanie do życia w rodzinie"Dla uczniów VI klasy szkoły podstawowej.Temat: Umiejętność świętowania Cele: Po skończonej lekcji uczeń powinien: - rozumieć jakie są nasze korzenie kulturowe, religijne i rodzinne; - wiedzieć, że współuczestnicząc w przygotowaniach świątecznych nie tylko pomaga rodzicom, ale przyczynia się do współtworzenia domowej atmosfery; - rozpoznawać upodobania i gusty osób najbliższych przy dobieraniu upominków; - umieć zachować się w momencie otrzymywania lub dawania prezentu. Metody i formy pracy: - rozmowa kierowana - Dyskusja - test skojarzeń - praca w grupach jednolita - praca indywidualna. Materiały i środki dydaktyczne: - plansze z napisem "ŚWIĘTO", - duże arkusze papieru, mazaki, - cytaty z książki "Mały Książe" i "Ania z Zielonego Wzgórza", J. Twardowski "Życzenia". - E. Purzycka, M. Selke, Wędrując ku dorosłości - ćwiczenia. Wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów klas V - VI szkoły podstawowej; wyd. Rubikon, Kraków 2001. Czas: 45 minut I. CZĘŚĆ WSTĘPNA 1. Nauczyciel rozdaje uczniom plansze z napisem "ŚWIĘTO". Poleca dobrać wyrazy do poszczególnych liter hasła zgodnie z omawianą tematyką (praca w grupach dwuosobowych) np.:
ŚLUB, WESELE, IMIENINY, SĘKACZ, TOWARZYSTWO, OBRUS 2.Uczniowie odczytują kilka przykładów. Nauczyciel korzystając ze zgromadzonego słownictwa podaje temat zajęcia; "Umiejętność świętowania". II. CZĘŚĆ GŁÓWNA 1. Przeprowadzenie dyskusji na temat: Czy człowiek potrafi odróżnić dzień powszedni od świątecznego? Uczniowie powinni zauważyć, że: - w dniu świątecznym ubieramy się wizytowo, - nie pracujemy, - odczuwamy radość, - oczekujemy gości, itp. 2. Wyznaczenie czteroosobowych grup roboczych i przedstawienie zadania: "Wypiszcie ważne święta w życiu rodziny." 3.Uczniowie wypisują na dużych arkuszach papieru ważne święta dla rodziny; - pierwszy dzień w szkole, - ukończenie szkoły, - zdobycie nagrody w konkursie, - pobicie rekordu sportowego, - ukończenie budowy domu, - rocznice (urodziny, rocznica ślubu rodziców), - święta religijne (Boże Narodzenie, Nowy Rok, Wielkanoc, Zielone Świątki,) - święta państwowe - pojawienie się nowego członka rodziny. 4.Prezentacja wykonanych zadań przez poszczególne grupy. 5. Rozdanie uczniom kart z fragmentami utworów "Mały Książe" i "Ania z Zielonego Wzgórza". Głośne odczytanie tekstu przez chętnego ucznia. Szukanie odpowiedzi na pytanie: Jak można przygotować się do święta? Uczniowie zauważają, że: - najprzyjemniejsze jest oczekiwanie, - przygotowywanie i wręczanie upominków, - przygotowanie odpowiedniego stroju, - współuczestnictwo w przygotowaniu uroczystości. 6. Wykonanie ćwiczenia "Jak dziękować za prezenty?" Uczniowie pracują indywidualnie wykonując ćwiczenie 19 s.29 z zeszytu ćwiczeń. III. CZĘŚĆ KOŃCOWA 1. Podsumowanie zajęć. Zredagowanie stwierdzenia: Sposób świętowania jest przekazywany z pokolenia na pokolenie - to tradycja. CYTATY DO WYKORZYSTANIA NA LEKCJI Cytat 1.(Mały Książę) "Lepiej jest przychodzić o tej samej godzinie. Gdy będziesz musiał przyjść na przykład o czwartej po południu, już od trzeciej zacznę odczuwać radość. Im bardziej czas będzie posuwać się naprzód, tym będę szczęśliwszy. O czwartej będę podniecony i zaniepokojony: poznam cenę szczęścia! A jeśli przyjdziesz nieoczekiwanie, nie będę mógł się przygotować" Cytat 2. (Ania z Zielonego Wzgórza) "Oczekiwanie czegoś daje nam już połowę przyjemności. Może się zdarzyć, że się tego nie otrzyma wcale, ale nikt nie może zabronić cieszyć się z oczekiwania."
Opracowanie: Mirosława Rosińska Wyświetleń: 8271
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |