|
| ||||
Katalog Izabela Staś Język polski, Scenariusze Opis obrazu - doskonalenie formy wypowiedziOpis obrazu - doskonalenie formy wypowiedziScenariusz dla klasy I gimnazjum - język polskiCele operacyjne lekcji Uczeń powinien: - wiedzieć czym jest opis, - znać jego rodzaje, - wymienić różnice pomiędzy opisem przedmiotu i sytuacji, - umieć opisać obraz, - posługiwać się swobodnie opisem jako formą wypowiedzi. Metody: podająca, heureza, ćwiczeń praktycznych. Formy pracy: indywidualna, grupowa. Pomoce dydaktyczne: reprodukcje obrazów: J. Mehoffera "Dziwny ogród" , C. Moneta "Wiosna" , "Kobiety w ogrodzie" , Ł. Korolkiewicza "Ogród romantyka" , M. Grechuta "Wiosna, ach to ty!" . Tok lekcji: 1. Przypomnienie czym jest opis (forma wypowiedzi, mająca kilka odmian znacznie różniących się między sobą ze względu na przedmiot i funkcję opisu). Odmiany opisu ze względu na opisywany przedmiot: a) przedmiotu, b) wyglądu człowieka, c) sytuacji, d) przeżyć wewnętrznych. 2. Porównanie w formie tabeli opisu przedmiotu i sytuacji:
Każda grupa otrzymuje reprodukcję jednego obrazu i kartkę z poleceniami: Wyobraź sobie, że jesteś krytykiem sztuki i masz opisać obraz oraz dokonać jego oceny. Polecenia do omówienia obrazu: - Spróbuj uchwycić temat obrazu. - Zastanów się, czy temat jest ciekawy (czy to, co malarz przedstawia, interesuje cię?). - Czy można płaszczyznę płótna podzielić na części, jakie? - Jakie postacie występują na obrazie, jaką rolę odgrywają (co robią?). - Spróbuj nazwać kolory, jakimi posłużył się malarz. Czy koloryt obrazu odpowiada rzeczywistości? - Czy podoba ci się obraz, dlaczego (dlaczego nie?). I grupa: J. Mehoffer "Dziwny ogród" (1903) II grupa: C. Monet "Wiosna" (1886) III grupa: C. Monet "Kobiety w ogrodzie" (1867) IV grupa: Ł. Krolokiewicz "Ogród romantyka" (1978). Uczniowie pracują w grupach przy akompaniamencie piosenki M. Grechuty "Wiosna, ach to ty!" . Po zreferowaniu pracy przez poszczególne grupy uczniowie starają się nauczyć tej piosenki. 4. Zadanie domowe. Spróbuj podać choć jeden tytuł obrazu, który stał się inspiracją do napisania piosenki, np.: C. Monet "Kobiety w ogrodzie" M. Grechuta "Kobiety w ogrodzie" . (Zadanie ma zachęcić uczniów do poszukiwania odpowiedzi na nurtujące ich pytania, wdrażać do samodzielnego uczenia się). Opracowanie: Izabela Staś Wyświetleń: 6648
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |