Katalog Barbara Bachora Zajęcia zintegrowane, Artykuły Co zrobić, aby nasze dzieci chętnie czytały?Co zrobić, aby nasze dzieci chętnie czytały?Czytanie jest jednym z podstawowych środków komunikacji społecznej. Ułatwia ono proces porozumiewania się ludzi ze sobą w życiu codziennym, a także umożliwia przekaz doświadczeń między pokoleniami, czyli jest uniwersalnym środkiem rozpowszechniania cywilizacji ludzkiej. Dużą rolę w rozwoju jednostki ludzkiej odgrywa czytanie. Dzięki tej umiejętności człowiek przyswaja wiedzę nie tylko z własnego doświadczenia, ale także może czerpać wiedzę minionych pokoleń utrwaloną w piśmie. Z tych względów czytanie należy do podstawowych umiejętności człowieka współczesnego.Istota procesu czytania W związku z tym, że czytanie odgrywa tak ważną rolę w życiu człowieka, wielu badaczy próbowało to pojęcie zdefiniować. Według Anny Brzezińskiej, czytanie musi zawierać następujące elementy: - "rozpoznawanie symboli graficznych i fonetycznych oraz odtwarzanie ich formy / kojarzenie ze sobą dwóch typów znaków: fonicznych i graficznych, - rozpoznawanie znaczeń tych znaków lub inaczej kojarzenie ciągów znaków ze znaczeniem, rozumienie znaczenia ciągów znaków, - ocenę wartości rozpoznawanych znaczeń, odniesienie ich do własnego doświadczenia i ocenę w kontekście własnego doświadczenia".1 W związku z przyjętą przez Brzezińską definicją umiejętność czytania posiada osoba, która rozumie czytany tekst, chociaż może zniekształca czytane słowa. Wyróżniamy następujące aspekty umiejętności czytania: a. techniczny, b. semantyczny, c. krytyczno - twórczy Aspekt techniczny, zwany również techniką czytania jest najniższym poziomem umiejętności czytania. Na technikę czytania składają się następujące umiejętności cząstkowe: - "rozpoznawanie, kojarzenie i różnicowanie grafemów i fonemów, - umiejętność ich werbalnego odtworzenia w odpowiednim czasie" 1. W aspekcie semantycznym, zwanym również czytaniem ze zrozumieniem do czynności cząstkowych zaliczamy: - "kojarzenie znaków graficznych z posiadanym doświadczeniem, - rozumienie dosłowne treści słów i zdań." 1 Aspekt krytyczno - twórczy, określany inaczej czytaniem krytyczno - twórczym jest trzecim poziomem umiejętności czytania. Na tym poziomie wymaga się od ucznia następujących czynności cząstkowych: - "ustosunkowanie się do tekstu, - ocena czytanych treści w oparciu o własne doświadczenia, - interpretacja tekstu łącząca rozumienie dosłowne z przenośnym, - umiejętność wykorzystania uzyskanych informacji".1 Na podstawie zaprezentowanych powyżej informacji, możemy stwierdzić, że umiejętność czytania we wszystkich swoich aspektach jest sprawnością bardzo złożoną i trudną do opanowania przez ucznia. Na podstawie licznych badań wyróżniono czynniki, które mają wpływ na rozwój umiejętności czytania u uczniów: a. poziom intelektualny ucznia, b. prawidłowo funkcjonujące narządy słuchu i wzroku, c. zdrowie ucznia, d. odporność emocjonalna na porażki poniesione w procesie czytania, e. poziom zainteresowań czytaniem, f. środowisko rodzinne.2. Ze względu na bardzo złożony charakter umiejętności czytania powinna być ona przedmiotem systematycznych ćwiczeń, w ramach zajęć na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Po raz pierwszy dziecko spotyka się z literami uczęszczając na zajęcia do przedszkola lub zerówki szkolnej. Przynajmniej dobra znajomość liter jest warunkiem niezbędnym do opanowania umiejętności czytania. Każdy nauczyciel, który prowadzi zajęcia w klasach I III opracowując plan nauki czytania powinien wziąć pod uwagę: 1. Wymagania na poszczególnych poziomach umiejętności czytania, 2. Sposoby stymulowania umiejętności czytania, 3. Materiał dydaktyczny potrzebny do realizacji ćwiczeń w czytaniu. Jeżeli chodzi o wymagania w zakresie techniki czytania, to są one ściśle związane z cechami czytania jak: płynność, poprawność, biegłość i wyrazistość. Józefa Rytlowa uważa, iż: Czytanie płynne - to całościowe czytanie bez głoskowania i sylabizowania. Czytanie poprawne polega na prawidłowym odczytywaniu wyrazów, bez gubienia, przekręcania i powtarzania liter. Czytanie biegłe polega na dostosowaniu takiego tempa czytania, które umożliwia czytanie płynne i poprawne. Największe trudności maja uczniowie z czytaniem wyrazistym, które wymaga zachowania pauz gramatycznych, logicznych i psychologicznych. Uczeń musi zachować właściwą intonację, rytm oraz oddech. Sposoby stymulowania umiejętności czytania a. technika czytania Ćwiczenie techniki czytania jest dla dzieci bardzo żmudną czynnością. Największe efekty w zakresie czytania na poziomie technicznym uzyskuje się wtedy, gdy uczeń czyta krótkie fragmenty tekstu, który go interesuje i jest w tę czynność zaangażowany emocjonalnie. Dzieci bardzo chętnie czytają krótkie wierszyki, lubią czytać z podziałem na role, bądź przygotowywać inscenizacje. Jak wiadomo etapem wstępnym przygotowania inscenizacji jest indywidualne czytanie roli, a potem czytanie z podziałem na role wszystkich uczestników opracowywanej inscenizacji. Ja bardzo chętnie czytam książki przyniesione przez uczniów z domu. Dzieci czują się wyróżnione, że mogą zaprezentować własną książkę i czytać wspólnie z nauczycielem. Nieocenione wartości niosą ze sobą: recytacja wierszy, improwizacje, a także czytanie połączone z ekspresja plastyczną. Wiele dobrego wniosła akcja "Cała Polska czyta dzieciom". Rodzinne czytanie książek rozwija słownictwo dzieci, uczy czytać najmłodszych, a także propaguje nową formę wspólnego spędzania wolnego czasu przez całe rodziny. b. czytanie na poziomie semantycznym Na podstawie własnych obserwacji i lektury pozycji z zakresu metodyki nauczania zintegrowanego, można wyróżnić następujące sposoby rozwijania umiejętności czytania ze zrozumieniem: - wynajdywanie urywków w formie opowiadania lub opisu, - zestawienie ilustracji z tekstem, - wynajdywanie urywków do ilustrowania, - wyszukiwanie fragmentów tekstu, które są odpowiedzią na pytania nauczyciela, - odszukiwanie fragmentów tekstu, które odnoszą się do osób, miejsca akcji, - wyodrębnianie postaci, zdarzeń i obrazów, - porządkowanie tytułów zdarzeń we właściwej kolejności, - wyszukiwanie podobnych postaw i zdarzeń 3. c. czytanie na poziomie krytyczno - twórczym Czytanie krytyczne to umiejętność poddawania ocenie treści tekstów, które przeczytał uczeń. Czytanie twórcze jest wyższą formą czytania i polega na tym, że jednostka potrafi zastosować wszystkie, uzyskane informacje w zupełnie nowych sytuacjach. Na podstawie własnych obserwacji mogę stwierdzić, że w podręcznikach do nauczania zintegrowanego jest bardzo mało ćwiczeń, które rozwijałyby umiejętność czytania na poziomie krytyczno - twórczym. Anna Brzezińska poleca następujące rodzaje ćwiczeń tej umiejętności: 1. "Czytanie tekstu z podziałem na role; 2. Czytanie tekstów drukowanych w odcinkach; 3. Interpretacja utworów poetyckich; 4. Tworzenie definicji nowych słów; 5. Rozwiązywanie zagadek; 6. Organizowanie zajęć i zabaw; 7. Analiza problemów zawartych 8. Projektowanie klasowej gazetki" 4. Innym sposobem zachęcania dzieci do czytania jest dobór odpowiednich tekstów. Dzieci chętnie czytają kolorowe krótkie bajeczki, komiksy. Czasami warto z dzieckiem przeczytać książkę, a potem obejrzeć film. Daje nam to możliwość porównania treści książki z treścią filmu, czyli uczy czytania i myślenia krytycznego Innym sposobem jest wspólne czytanie gazetek reklamowych. Dzieci chętnie wyszukują informacje o zabawkach oraz sprzęcie sportowym. Chłopcy chętnie czytają w gazetach strony poświęcone tematyce sportowej lub komputerowej. Drogą prób i błędów, zarówno rodzic jak i nauczyciel muszą sami wypracować najbardziej skuteczne metody doskonalenia umiejętności czytania. Bibliografia: 1. Brzezińska A. (1987), Czytanie i pisanie - nowy język dziecka, WSiP, Warszawa. 2. Tinker A. M. (1980), Podstawy efektywnego czytania, PWN, Warszawa. 3. Rytlowa J. (1961), Czytanie w szkole, PZWS, Warszawa. 4. Malmquist E. (1987), Nauka czytania w szkole podstawowej, WSiP, Warszawa. Awgulowa J. Świętek W.(1974), Inscenizacje w klasach I - IV, PZWS, Warszawa. Cieszyńska J. (2001), Nauka czytania krok po kroku: jak przeciwdziałać dyslekcji, Wyd. Nauk. Akademii Pedagogicznej, Kraków. Jakubowicz A. Lenartowska K. Plenkiewicz M. (1999), Czytanie w początkowych latach edukacji, Arcanus, Bydgoszcz. Lenartowska K. Świętek W. (1987), Lektura w klasach I - III, WSiP, Warszawa.
Opracowanie: Barbara Bachora Wyświetleń: 4295
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |