Katalog

Piotr Badtke, Joanna Kierska, Jolanta Wiśniewska
Różne, Scenariusze

Nasza szkoła wczoraj-dzisiaj-jutro. Scenariusz projektu

- n +

Scenariusz projektu "Nasza szkoła wczoraj-dzisiaj-jutro"

I. OPIS PROJEKTU
1. Temat: NASZA SZKOŁA WCZORAJ-DZISIAJ-JUTRO
2. Cele:
nadrzędny:
PROMOWANIE SZKOŁY W ŚRODOWISKU LOKALNYM
- w wyniku pracy uczniów ma powstać opracowanie, które może zostać wykorzystane do promowania szkoły w środowisku oraz nastąpi prezentacja w obecności zewnętrznych obserwatorów,
pozostałe:
- zwiększenie wiedzy uczniów o aktualnej sytuacji szkoły, poznanie historii i ukazanie procesu
zmian jakim podlegała,
- zacieśnienie więzi emocjonalnych ze szkołą,
- możliwość wypowiedzenia się na temat proponowanych zmian i oczekiwań co do przyszłego
funkcjonowania szkoły,
- rozwijanie umiejętności dokonywania wyboru źródeł informacji i analizy dostępnych
materiałów,
- kształtowanie umiejętności pracy w zespole, podziału obowiązków, rozplanowania działań
w czasie,
- stworzenie możliwości prezentacji efektów pracy zespołu na forum szkoły.
3. Wybór treści:
Uczniowie w trakcie realizacji powinni poznać historię szkoły, zorientować się w aktualnej sytuacji szkoły, zastanowić się nad swoją wizją przyszłości szkoły. W każdej prezentowanej pracy powinny znaleźć się trzy elementy życia szkoły: przeszłość od roku 1924 do 2001, teraźniejszość i przyszłość, jednak to uczniowie decydują, który będzie dominował.
4. Sformułowanie podstawowych pytań badawczych:
Uczniowie poszukują odpowiedzi na pytania:
- Jaka była szkoła?
- Jaka jest?
- Jaka może być w przyszłości?
5. Powiązania treści opisanych w celach projektu.
Projekt ten jest projektem międzyprzedmiotowym. Uczniowie będą wykorzystywać i pogłębiać wiedzę z przedmiotów: historii, języka polskiego i technologii informacyjnej.
Podczas realizacji projektu uczniowie będą opanowywać i doskonalić następujące umiejętności:
- pracy w zespole, skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji
własnego punktu widzenia, wysłuchiwania innych i brania pod uwagę ich punktów widzenia,
- poprawnego posługiwania się językiem ojczystym, przygotowania do publicznych wystąpień,
- rozwiązywania problemów w twórczy sposób,
- korzystania z informacji z różnych źródeł i posługiwania się nowoczesną techniką informatyczną i komunikowania się,
- organizowania i oceniania własnej pracy.
6. Szczegółowe zadania dla uczniów i forma prezentacji projektu:
- zadanie będzie polegało na przygotowaniu prezentacji w dowolnie wybranej formie (album, inscenizacja, wystawa, prezentacja multimedialna),
- zostanie zaprezentowany na forum szkoły,
- projekt będzie realizowany w grupach dwu lub trzyosobowych,
- czas realizacji: od 05 stycznia do 01 maja.
7. Zasoby wykorzystywane przy realizacji projektu:
- materiały dotyczące historii szkoły (wydawnictwa okolicznościowe, kroniki, artykuły w prasie),
- aktualne dane ze szkolnych informatorów, ze szkolnej strony internetowej,
- informacje uzyskane w wyniku przeprowadzenia rozmów z byłymi uczniami, nauczycielami i z obecnymi,
- posiadana wiedza i umiejętności z lekcji historii, języka polskiego i technologii informacyjnej.
8. Plan ogólny realizacji:
- uczniowie zostaną poinformowani o projekcie na zebraniu samorządu uczniowskiego,
- zainteresowani uczniowie spotkają się z nauczycielami pilotującymi projekt i otrzymają
przygotowaną instrukcję,
- przewiduje się trzy terminy konsultacji projektów wyznaczone przez nauczycieli zajmujących się projektem,
- prezentacja na forum szkoły 01 maja w Dniu Drzwi Otwartych Szkoły.
9. System oceniania:
Oceniona zostanie realizacja projektu i prezentacja zgodnie z kryteriami oceny projektu.

II. INSTRUKCJA
1. Temat projektu: Nasza szkoła wczoraj - dzisiaj - jutro
2. Zadanie:
Przygotowanie projektu w dowolnej wybranej formie (album, inscenizacja, wystawa, prezentacja multimedialna) i prezentacja efektów pracy.
3. Źródła, do których należy sięgnąć przy zbieraniu informacji:
- materiały dotyczące historii szkoły (wydawnictwa okolicznościowe, kroniki, artykuły w prasie),
- aktualne dane ze szkolnych informatorów, ze szkolnej strony internetowej,
- informacje uzyskane w wyniku przeprowadzenia rozmów z byłymi uczniami, nauczycielami i z obecnymi,
- posiadana wiedza i umiejętności z lekcji historii, języka polskiego i technologii informacyjnej.
4. Termin prezentacji, terminy konsultacji:
05 styczeń - Spotkanie organizacyjne - Przekazanie przez nauczycieli podstawowych informacji o metodzie projektów
15 luty - Konsultacje nr 1 - Określenie wybranej formy przygotowania prezentacji z uzasadnieniem, informacja o podziale obowiązków
15 marzec- - Konsultacje nr 2- Konspekt planowanego zakresu działań - jakie źródła zostaną wykorzystane, określenie dostępności tych źródeł
12 kwiecień - Konsultacje nr 3 - Omówienie zebranych materiałów i sposobu ich wykorzystania
01 maja - Dzień Otwartych Drzwi Szkoły - Prezentacja projektu i przekazanie sprawozdania sporządzonego zgodnie z planem
5. Określenie sposobu i czasu prezentacji:
Prezentacja odbędzie się o godz. 1100 na korytarzu głównym szkoły na parterze, czas prezentacji: 10 minut - omówienie. Ekspozycja prac będzie udostępniona do oglądania w godz. od 1000 do 1300 wszystkim odwiedzającym szkołę w tym dniu.
6. Plan sprawozdania z wykonania projektu:
strona tytułowa, zakres sprawozdania, spis treści, podziękowania, streszczenie, wstęp, badanie, analiza i wnioski, rekomendacje, załączniki.

III. KRYTERIA OCENY PROJEKTU
1. Ocenie podlegać będzie realizacja projektu oraz prezentacja.
2. Ocena zostanie przeprowadzona w tabelach w skali punktów od 1 do 5
3. Kryteria oceny prezentacji:
- Czy dobrze wykorzystano czas prezentacji?
- Czy prezentacja jest interesująca?
- Czy ilość materiałów jest wystarczająca?
- Czy prezentacja zachęca do nauki w naszej szkole?
- Czy prezentacja właściwie oddaje klimat szkoły?
4. Kryteria oceny realizacji projektu:
Zbieranie i opracowywanie materiałów:
- Czy jasno określono cele projektu do realizacji przez grupę?
- Czy dobrze przeprowadzono selekcję i krytyczną ocenę informacji?
- Czy informacje zostały przetworzone we właściwy sposób?
Praca w grupie:
- Czy grupa prowadziła skutecznie komunikację na zewnątrz i wewnątrz?
- Czy wszyscy zostali zaangażowani w pracę?
Raport:
- układ opracowania,
- wykorzystanie komputera,
- ilustracje,
- poprawność stylistyczna i brak błędów.

 

Opracowanie: Piotr Badtke
Joanna Kierska
Jolanta Wiśniewska

Wyświetleń: 1597


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.