![]() |
![]() |
Katalog Ewa Patrzykąt, Alina Sobkowska Chemia, Scenariusze Łacina a układ okresowy pierwiastkówŁacina a układ okresowy pierwiastkówSCENARIUSZ LEKCJI INTERDYSCYPLINARNEJCel ogólny - Korelacja międzyprzedmiotowa chemia i język łaciński - Zapoznanie z budową układu okresowego pierwiastków - Symbole chemiczne pierwiastków i etymologia nazw Cele operacyjne Uczeń potrafi: - określić budowę współczesnego układu okresowego pierwiastków - podać symbole chemiczne i nazwy łacińskie wybranych pierwiastków - opisać właściwości wybranych pierwiastków na podstawie ich miejsca w układzie okresowym z uwzględnieniem nazwy łacińskiej oraz tekstów łacińskich - przetłumaczyć cytaty łacińskie - wyjaśnić znaczenie słowa metallum jako wyrazu łacińskiego pochodzenia i współczesnego terminu określającego grupę pierwiastków w układzie okresowym Cel wychowawczy - rozwijanie umiejętności pracy twórczej w zespole Formy pracy Praca w grupach z dostępem do źródeł informacji: - Internet - współczesny układ okresowy pierwiastków - układ okresowy pierwiastków z nazewnictwem łacińskim - podręczniki-Anna Osipowicz "LINGUA LATINA LINGUA NOSTRA", Wydawnictwo MAG, Warszawa 2002, A.Czerwiński, A.Czerwińska, M.Jelińsk-Kazimierczuk, K.Kuśmierczyk, "CHEMIA", WSiP, Warszawa 2002 - słowniki PRZEBIEG LEKCJI 1. Na wstępie lekcji uczniowie korzystając ze słowników łacińsko - polskich tłumaczą hasło brytyjskiego Królewskiego Towarzystwa Chemicznego - PRO SCIENTIA ET HUMANITATE w celu podkreślenia interdyscyplinarnego charakteru tej lekcji. 2. Referat ucznia o C. Pliniuszu i jego dziele - Historia Naturalis. 3. Wyjaśnienie znaczenia słowa metallum jako wyrazu łacińskiego i współczesnego terminu określającego grupę pierwiastków w układzie okresowym. 4. Tłumaczenie cytatów łacińskich z dzieła Pliniusza opisujących metale i ich właściwości (Ag, Cu, Pb, Fe) - praca w grupach. 5. Uczniowie korzystają z materiałów przygotowanych przez nauczycieli (układu okresowego z podanymi nazwami łacińskimi oraz z tabeli z podaną etymologią nazw łacińskich pierwiastków), wyszukują wskazane pierwiastki i wyjaśniają znaczenie ich nazwy (załączniki 1i 2) 6. Na stronie internetowej www.uip.friko.pl uczniowie otwierają współczesny układ okresowy pierwiastków z ich właściwościami i wyszukują wskazane pierwiastki porównując z informacjami zawartymi w tekstach Pliniusza. 7. Podsumowanie lekcji - ocena pracy uczniów przez nauczycieli. 8. Praca domowa - Znajdź w słowniku mitologii greckiej i rzymskiej informacje o bóstwach, z którymi związane są nazwy takich pierwiastków: Ti - Titanium Se - Selenium Nb - Niobium Pd - Palladium Ta - Tantalium Ce - Ceresium Pm - Promethium U - Uranium Np - Neptunium - Zadanie dla chętnych: Sprawdź w słowniku wyrazów obcych znaczenia poniższych terminów. Wskaż, z nazwą którego pierwiastka i z jaką dziedziną wiedzy łączą się te terminy. alkaliczny..................................................................... jodyna.................................................................... chromosomy............................................................... oksymoron.................................................................. kalcyt......................................................................... silikon........................................................................ antygen...................................................................... Układ okresowy pierwiastków
Opracowanie: EWA PATRZYKĄT Wyświetleń: 3593
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |