Katalog Bożena Marianna Piechocka Różne, Scenariusze "Czego Jaś się nie nauczy..." - projekt edukacyjnyScenariusz imprezy "Promocja zdrowia, czyli czego Jaś się nie nauczy...."- Rozwój cywilizacji niesie ze sobą nie tylko postęp i nowoczesność, ale również szereg zagrożeń dla życia i zdrowia człowieka- To, co nam grozi to: zanieczyszczenie środowiska, narkotyki, środki chemiczne, wypadki samochodowe, bierne spędzanie wolnego czasu przed telewizorem czy komputerem i niewłaściwe odżywianie się. - Ale możemy temu zapobiec poprzez propagowanie zdrowego stylu życia już od najmłodszych lat, ponieważ właśnie wtedy u dzieci kształtują się nawyki, które będą miały znaczący wpływ na nasze, dalsze życie. - Zdrowie i życie każdego człowieka zależy od jego zachowania i postępowania. - Uczmy się jak dbać o zdrowie już dziś, bo: "Czego Jaś się nie nauczy Tego Jan nie będzie umiał, Czym Haneczka się nie wzruszy, Tego Hanna nie zrozumie O czym Wojtuś nie zamarzy Tego Wojciech nie zdobędzie Ziarno siane wczesnym rankiem Wróży zbiory bardzo piękne. - Super! Spróbujcie teraz zaśpiewać razem z nami Piosenka:" Czego Jaś się nie nauczy " Czym skorupka za młodu nasiąknie, Tym na starość trąci Czas dzieciństwa to dobry początek Mądrej dorosłości Ruszaj w drogę z baśniami i Bachem Niech marzenia budzą Uśmiech poślij ulotnym dmuchawcem Brzozom, wróblom, ludziom Czego Jaś się nie nauczy Tego Jan nie będzie umiał Czym Haneczka się nie wzruszy Tego Hanna nie zrozumie O czym Wojtuś nie zamarzy Tego Wojciech nie zdobędzie Ziarno siane wczesnym rankiem Wróży zbiory bardzo piękne Czym skorupka za młodu nasiąknie Tym na starość trąci Czas dzieciństwa to dobry początek Mądrej dorosłości Dotknij murów gotyckiej katedry Poznaj zapach ciszy Stań w zachwycie, bo sarny przebiegły Słuchaj szeptu liści Czego Jaś się nie nauczy.... - Otrzymaliśmy pilny telegram. Posłuchajcie: " Zdrowe zęby, czyste ręce Nie lenimy się w łazience Gdy o swoje ciało dbasz Zawsze dobry humor masz " - Ten telegram nie ma adresata, ale chyba dobrze trafił, bo nasi młodsi koledzy mają dobry humor, co widać na autoportretach z uśmiechem, które własnoręcznie wykonali. - Brawa dla uśmiechniętych, bo: Uśmiech najkrótszą, najprostszą jest drogą Do szczęścia, do ludzkich serc Świat się piękniejszy otworzy przed tobą Gdy tylko uśmiechniesz się. - O! Witamy nowych gości. Ale kto to taki? Szczoteczka: Jestem szczotka. Pasta do zębów: Jestem tuba. Szczoteczka: Pani tuba jest za gruba. Pasta: Jestem gruba, ale schudnę, bo to wcale nie jest trudne. Szczoteczka: Buzia sama się otwiera, mycie zębów będzie teraz Będę myła zęby póty, aż umyję: dwie minuty. Kubek: Teraz pora na mój występ. Dam ci trochę wody czystej. Wypłucz buzię, umyj szczotkę i piosenki zanuć zwrotkę Śpiewają razem (na melodię" Szła dzieweczka ") Szła szczoteczka do kubeczka, do kubeczka szła (3 x) i cieszyła się wraz ze mną jak piosenka ta (3 x) Kto zawsze, kto zawsze o zęby dba Ten uśmiech wesoły na twarzy ma (2x) - Tematy dotyczące higieny najlepiej znają uczniowie klas" 0 ". - Odpowiedzcie mi teraz na pytanie: Ile razy w ciągu dnia należy myć ręce? Padają różne odpowiedzi. Prawidłowa odpowiedź: Tyle, żeby zawsze były czyste. - Nasi najmłodsi koledzy podsumowali zdobyte wiadomości na wielkim arkuszu. Jest on zapełniony rysunkami, ilustracjami. O higienie osobistej wiedzą bardzo dużo - Oni wiedza, że czasem wykonujemy takie czynności, po których mycie rąk jest niezbędne. Pokażą niektóre z nich, a wy odgadnijcie, po jakich zajęciach musimy myć ręce. Maluchy naśladują zabawy ze zwierzętami, liczenie pieniędzy, sprzątanie w domu, praca w ogródku, powrót z podróży, korzystanie z toalety itp. - Brawa dla naszych wspaniałych aktorów. Nie byli by tak uśmiechnięci na portretach i w rzeczywistości, gdyby bolały ich zęby. Pokażcie, jak się wtedy wygląda? - Ale to nie nasi zerówkowicze! Oni należą do Klubu" Wiewiórka "i doskonale wiedzą jak dbać o zęby. Posłuchajmy, co mają do powiedzenia. A może im pomożemy? Dzieci z zerówek śpiewają piosenkę" Pasta, szczotka, kubek, zimna woda... " - Dziękujemy kolegom z zerówki. Wielkie brawa! A sami sprawdźmy w kalendarzu, czy nie należałoby się wybrać do dentysty, szczególnie po świątecznych słodkich zajączkach. - A teraz zapraszamy na wielką rewię mody klasy Ia. Prawidłowe ubieranie się jest bardzo ważne dla naszego zdrowia i dobrego samopoczucia. - Oto stroje na wszystkie pory roku. Pierwszaki prezentują najnowsze stroje wiosenne: lekkie kurtki, bluzy, okulary, które chronią nasze oczy przed ostrymi promieniami wiosennego słonka A teraz to o czym wszyscy marzymy- lato i wakacje. Oto kolorowa kolekcja na nadchodzące Lato 2004. Kiedy lato się skończy, pamiętajmy o kurtkach przeciwdeszczowych, kaloszach i parasolach, Jesień to pora chłodna i mokra. A gdy zacznie padać śnieg i nadejdzie zima otulimy się ciepłymi kurtkami, założymy czapki, szale i rękawiczki i...byle do wiosny! - Niektóre części stroju pełnią funkcję ochronną np. fartuszek, gdy pomagamy mamie w kuchni. - Dla dobrego samopoczucia odpowiednie stroje zakładamy na uroczystości szkolne, rodzinne, na imprezy towarzyskie i bale karnawałowe. - Ważną częścią naszej garderoby są stroje sportowe Oto kolekcja sportowa, a więc strój na pływalnię, na boisko, na salę gimnastyczną oraz na narty. - Dziękujemy naszym modelkom i modelom z klasy Ia - Jeszcze zagadka dla was: w tym koszu znajdują się różne części garderoby, wyszukajcie te, które koniecznie należy zmieniać codziennie. Dzieci odszukują części bielizny i wyjaśniają, dlaczego bieliznę zmieniamy codziennie. - Druga zagadka: nasze stroje często się brudzą, co pomoże przywrócić im czysty i świeży wygląd? Dzieci wybierają: proszek do prania, płyn do płukania, płyn do czyszczenia plam, pastę do butów itp. - Trzecia zagadka: co oznaczają napisy na metkach znajdujących się na naszych ubraniach? Pokazujemy powiększone napisy, dzieci odgadują. - A czy wiecie, że strój może zapewnić nam bezpieczeństwo i uchronić przed wypadkiem. Dzieci pokazują elementy odblaskowe. - Nadszedł następny telegram. Posłuchajcie! " Zapamiętaj po wsze czasy: idź przez jezdnię tam, gdzie pasy " - Nawet wtedy, gdy mamy odblaski. - Ale o tym jak uchronić nasze zdrowie przed wypadkiem drogowym powie nam klasa Ib Pierwszacy recytują albo śpiewają: " Na ulicy przystań bokiem, raz, dwa, trzy, Popatrz w lewo bystrym okiem raz, dwa, trzy, Skieruj w prawo wzrok sokoli ' Znów na lewo spójrz powoli Jezdnia wolna, więc swobodnie Mogą po niej iść przechodnie Raz, dwa, raz, dwa, raz, dwa, trzy. - Żeby bezpiecznie chodzić do szkoły, musimy poznać znaki drogowe oraz kodeks drogowy, z którym musimy zapoznawać się od najmłodszych lat. - Dowiemy się z niego, co oznacza gimnastykujący się na skrzyżowaniu policjant, gdzie uciekać, kiedy nadjeżdża wyjący radiowóz i dlaczego mama nam nie pozwala oglądać programu w telewizji o liczbowym tytule 997. - Wszystkie te wiadomości opanowali już nasi pierwszoklasiści z Ib i zaraz wytłumaczą nam te dziwne numery Uczniowie pokazują makiety pojazdów uprzywilejowanych i odczytują numery telefonów, gdzie dzwonić w razie wypadku. - I jeszcze zagadki: Co oznaczają znaki drogowe, trzymane przez kolegów? Dzieci odpowiadają na zadane zagadki. - Trzeba znać litery, aby czytać książki. Trzeba znać znaki drogowe, aby poruszać się po drodze. A im wcześniej, tym lepiej, bo: Czego Jaś się nie nauczy.. - "Ziarno siane wczesnym rankiem daje zbiory bardzo piękne"?.. To znaczy, że nasi koledzy z klasy II, którzy od najmłodszych lat pływają, grają w piłkę, ćwiczą zapasy, po prostu uprawiają sport mogą być lepsi od nas? "Na ich bicepsy spójrzcie panowie Wf im daje siłę i zdrowie Ręce ich silne, plecy ich proste, Potrafią szpagat zrobić i mostek. W zapasach mają świetne wyniki Bo nie zwalniali się z gimnastyki" - Tak jak tu wszyscy stoicie z boku, Jakie wy hasło macie w tym roku? Klasa II odpowiada: "Ruch rzeźbi umysł, Sport rzeźbi ciało" - Żeby to ciało jeszcze myślało, bo Czy to na boisku, czy to przy tablicy, Trudniej być zawodnikiem niżeli kibicem. - W naszej szkole ukrywa się kilku sportowców, klasa II ich przedstawi, a my spróbujmy ich odszukać wśród nas Uczniowie klasy II przedstawiają sylwetki "sportowców:": -Byłby mistrzem sportu, gdyby Trafiał piłką w cel, nie- w szyby. -Pędzi, aż pot mu włosy Posklejał na czole To biegacz?- Nie, spóźnialski Znany w całej szkole. -Choć w biegach Łatwo każdego przegna, Z klasy do klasy Nie przeszedł jednak -Wprawdzie wpadł na metę W znakomitym czasie Ale jego sanki... Są jeszcze na trasie. Mówi, że w koszykówkę Świetnie grać potrafi, Ale nigdy papierem Do kosza nie trafi. Naukę na pływalni Dość często zarywa, Lecz za to przy tablicy Bardzo dobrze pływa. Po dwóch przysiadach Wysiada. Chciałby rekordy bić sportowe Ale na razie nic z tego Bije więc chętnie zamiast rekordów Słabszych od siebie kolegów. - Czy w tych sportowcach rozpoznaliśmy naszych kolegów? A może to my sami tacy jesteśmy? - Sport to zdrowie, bijmy więc rekordy sportowe, a nie kolegów. I tak trzymać! - Otwieram następny telegram. Posłuchajcie: "Każdy ci to powie, że jedząc warzywa i czyste owoce, dbasz o swoje zdrowie" - Zrobimy sobie mały test. Niech podniesie ręce: -kto lubi jeść chipsy i słodycze? -kto lubi jeść warzywa? -kto lubi owoce? -kto codziennie zjada coś słodkiego np. lizaka, chipsy, gumę do żucia itp.? -kto codziennie zjada jakieś warzywo? -kto codziennie zjada jakiś owoc? -kto chciałby być zdrowy? - Prawidłowe odżywianie to warunek zdrowia. Posłuchajmy, co na ten temat powiedzą uczniowie klasy III. Uczniowie klasy III przedstawiają przygotowany program na temat wpływu odżywiania na zdrowie. - W kolejnym telegramie nadeszła wiadomość: "Powietrze to najlepszy antybiotyk, Leczący jest już jego dotyk Do tego dodaj jeszcze ruch, A będzie z ciebie zdrowy zuch" - Ruch na powietrzu- to takie męczące! Może lepiej położyć się i wypoczywać na leżąco? - "Na tapczanie leży leń, nic nie robi cały dzień" - Jak to nic nie robi? Przecież on wypoczywa. - O tym jak wypoczywać, biernie, a może czynnie, co to jest rekreacja, jakie sporty zaliczamy do sportów rekreacyjnych dowiemy się od kolegów z klasy IV. Zapraszamy! - Rekreacja to również spacery, a po spacerze może pozwoli odprowadzić się do domu koleżanka ze szkolnej ławki Piosenka: "Wyliczanka" Najpierw piszesz jak kolega koleżance, W pamiętniku jakiejś Joli albo Hance Wyliczankę, którą każdy dobrze zna, Rymowankę, gdzie są tylko rymy dwa Aniołek, fiołek, róża, bez, My się kochamy jak kot i pies Aniołek, fiołek, róża, bez, My się kochamy jak... Potem myślisz o tej Hance albo Joli, Czy do domu odprowadzić się pozwoli Pozwoliła- kamień z serca, dobrze jest A w tej głupiej wyliczance kot i pies. Aniołek, fiołek... Odprowadzasz ją do domu przez godzinę Patrzysz na nią jak to chłopak na dziewczynę A pamiętasz wyliczankę z dawnych lat, Już jej nie ma, odpłynęła dawno w świat. Aniołek, fiołek... - Dbam o higienę osobistą, prawidłowo się ubieram, przestrzegam przepisy ruchu drogowego, uprawiam bezpiecznie sporty, wiem jak się odżywiać, odpoczywam czynnie, to znaczy w ruchu. Czy to już wszystko żeby być zdrowym? - Jeszcze jeden telegram. Przeczytam. "Ten, kto swe życie szanuje od obcych nic nie przyjmuje tego, co zdrowie rujnuje nie kupuje i nie próbuje" - Co za tajemniczy szyfr "tego, co życie rujnuje", o co tutaj chodzi? Może mi podpowiecie? Dzieci odgadują. - No wiadomo, jeżeli nie wiemy, o co chodzi, to chodzi o papierosy, alkohol i narkotyki. - A czy potrafisz odmówić, gdy ktoś cię częstuje papierosem lub alkoholem? - Ja potrafię, ale dzieci w naszym wieku, u nas w Polsce, wypalają rocznie od 3 do 4 mln sztuk papierosów. - To na pewno nie ci z piątej klasy. Oni wiedzą, jakie to szkodliwe i zaraz nam o tym powiedzą. Uczniowie klasy V przedstawiają krótko problemy zgubnych nałogów: palenia papierosów i picia alkoholu. - Strasznie mnie te wiadomości zestresowały. Niby wszyscy wiedzą, że palenie i picie skraca życie, a tyle osób pali i pije. - Niektórzy mówią, że to szkoła tak ich stresuje, posłuchajcie: Piosenka: "Chodzimy do budy" Chodzimy do budy Siedzimy w tych ławkach Ćwiczymy i umysł i ciało I jedno pytanie Powraca jak czkawka Czy zmienić by coś tu się dało Może szerzej otworzyć ten lufcik Może więcej fantazji tu wpuścić Ja nie mówię. że dużo, ciut, ciut Jeden dżul, jeden wat, jeden łut jeden volt, jeden erg, jeden gram Bo fantazja (3x) potrzebna jest nam Zalicza się program Od startu do mety I często nie starcza oddechu Bo w szkolnym programie Brakuje niestety Tabliczki mnożenia uśmiechów Może szerzej otworzyć ten lufcik... - Czasem przed sprawdzianem może nas uratować tylko fantazja, bo tabliczki mnożenia uśmiechów nauczyciele nie zrozumieją Posłuchajcie co to jest stres i jak sobie z nim poradzić. Uczniowie klasy Vi informują jak uchronić się przed stresem. - Mały człowiek wędruje ulicą mała piąstką ociera łzy mały człowiek szuka dużego a ten duży to może ty? Złote jabłko zleciało z drzewa złote słońce na niebie lśni mały człowiek znalazł dużego i już razem będziecie szli Piosenka: "Nie płacz mała" Siedzi w kacie zapłakana, jedna żałość Może podejść, może spytać, co się stało kto podejdzie do niej pierwszy ja czy ty Kto jej powie, nie płacz mała, wytrzyj łzy Nie płacz mała, nie płacz mała może na mnie, właśnie na mnie tu czekałaś Człowiek różne ma kłopoty Pogadamy sobie o tym I coś razem wymyślimy ja i ty Nie płacz mała, nie płacz mała, wytrzyj noe. Tak niewiele, tak niedużo czasem trzeba Żeby chmury, czarne chmury zdmuchnąć z nieba Tych słów parę, jeden uśmiech, jeden gest Nie płacz mała, ktoś przy tobie blisko jest. Nie płacz mała... - To ostatnia piosenka naszego programu. - To, czy chcemy żyć zdrowo już dzisiaj, zależy od nas samych, bo "Czego Jaś się nie nauczy........"
Opracowanie: Bożena Marianna Piechocka Wyświetleń: 3935
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |