Katalog

Anna Seidel
Zajęcia zintegrowane, Artykuły

Jak przygotować miejsce do pracy, zabawy i wypoczynku dziecka

- n +

Jak przygotować miejsce do pracy, zabawy i wypoczynku dziecka

Miejsce dziecka w domu można rozumieć dwojako:
- jako przestrzeń, którą wyznaczono dziecku na sen, naukę i zabawę;
- jako pozycję dziecka w rodzinie.

Z pewnością to drugie jest najważniejsze dla rodziców, dlatego też zwykle mówi się, że "w tym domu dziecko zajmuje ważne miejsce", co oznacza, że rodzice troszczą się o swoje pociechy oraz wiele swoich spraw układają z myślą o dzieciach, ich zdrowiu, rozwoju psychicznym i intelektualnym, o ich radościach i przyszłości. Spotykamy też rodziców, którzy uważają, iż dzieci zawadzają im i że są tak zaabsorbowani swoimi sprawami, że nie starcza im czasu ani sił dla dziecka. Sądzą oni, że dzieci wychowają się same, zwłaszcza jeśli mają zaspokojone potrzeby materialne. Jednak w oddzielnym, umeblowanym pokoju z szafkami pełnymi drogich zabawek, własnym sprzętem RTV czują się samotne. Rodzice zapewnili swoim pociechom przestrzeń życia, która jest ważna, ale zapomnieli o drugiej istotnej sprawie, jaką jest ich miejsce w sercach i myślach rodziców. Dzieje się też tak, że nie wszyscy rodzice, którzy troszczą się o dzieci, zdają sobie sprawę z tego, jak ważny jest dla dziecka własny kąt. Spotykamy domy, gdzie rodzice stwarzają jak najlepsze warunki swoim dzieciom, zapominając lub nie rozumiejąc potrzeby wygospodarowania takiego miejsca, w którym dziecko czułoby się swobodnie.

Każdy lubi mieć swój własny kąt, który urządzi wedle własnego uznania, swoich potrzeb, swój stałe miejsce na osobiste rzeczy itp.

Potrzeba takiego miejsca nie jest u dzieci czymś specjalnym, jest materialną potrzebą psychiczną, z którą człowiek się rodzi i która wcześnie się w nim rozwija. Potrzebę taką odczuwają również ludzie dorośli. We własnym kącie można wedle upodobań ustawiać, zmieniać, czy wyrzucać znajdujące się w nim przedmioty. Ta swoboda działania jest konieczna dla prawidłowego rozwoju dziecka, jest też istotnym elementem własnego samopoczucia. Wydzielając dziecku jego miejsce, rodzice mogą łatwiej realizować swoje zamierzenia wychowawcze.

Dziecko w każdym wieku musi mieć dużo miejsca do zabawy, a także szuflady i półki na odpowiedniej wysokości, aby swobodnie układało swoje skarby. Ważne jest ustalenie takiego miejsca i dopilnowanie, aby dziecko zawsze odkładało tam swoje zabawki, przez co wdraża malca do utrzymywania ładu i porządku, jak również do szanowania zabawek i pracy innych, a to w rezultacie kształtuje poczucie estetyki. Już w wieku przedszkolnym dziecko powinno dbać o czystość i porządek w swoim pokoju stale, a nie tylko na polecenie rodziców. Zorganizowanie takiego kącika dla dziecka może być szkołą odpowiedzialności za ład, jak również okazją do rozwijania poczucia wrażliwości estetycznej. Ważnym jest fakt, że dzieci, które mają własny kąt, robią mniej nieporządku, mniej przeszkadzają w pracy domowej, niż te, które takiego kąta nie mają. Sprawą oczywistą jest, że kącik dziecka musi zmieniać się wraz z wiekiem, kiedy to potrzeby dziecka są nieco inne.

Dzieci 6,7-letnie rozpoczynające naukę potrzebują jeszcze swego dziecinnego kącika zabaw, jednakże w miarę upływu czasu coraz mniej będzie zabawek, choć te ulubione zostaną jeszcze na długo i będą zajmować nadal ważne miejsce.

W wieku 9 lat dziecko stopniowo zaczyna stopniowo zmieniać zainteresowania. Zwykle jest to krótkotrwałe, kolekcjonerskie hobby, jednak wszystkie te przedmioty muszą mieć swoje znane tylko dziecku miejsce i do którego ma tylko ono prawo.

Wiek szkolny to przede wszystkim czas nauki i pozadomowych obowiązków. Tu najważniejsze jest miejsce do odrabiania lekcji. Dziecko uczęszczające do szkoły musi mieć zapewnione stałe miejsce na jego przybory szkolne odpowiedni do wzrostu, najlepiej regulowany stół i krzesło. Wysokość stołu i krzesła powinna być taka, aby dziecko siedząc prosto, mogło mieć łokcie wygodnie oparte na blacie stołu, a nogi opierały się na podłodze. Jest to bardzo ważne, ponieważ u dzieci w tym wieku często występują różnego rodzaju skrzywienia kręgosłupa, pozostawiając ślad na całe życie.

Innym, ważnym czynnikiem warunkującym przyjazny dziecku kącik do nauki jest światło. Miejsce do nauki powinno być usytuowane w pobliżu okna i ustawione tak, aby światło padało z lewej strony dziecka lub na wprost.. Inne ustawienie powoduje zasłanianie swoją osobą miejsca pracy, złe widzenie, zbytnie wytężanie wzroku, skrzywianie kręgosłupa poprzez odchylanie się, a przez to wszystko dziecko szybko czuje się zmęczone i zniechęcone pracą. Wygodna pozycja podczas pracy, prawidłowe oświetlenie, a także spokój i cisza, są jednym z ważniejszych warunków powodzenia dziecka w nauce. Nie można zapominać również o tym, że dziecko powinno mieć zawsze pod ręką swoje pomoce do nauki. Powinny znajdować się w najbliższym otoczeniu dziecka, a wtedy może ono bez trudu znaleźć to, czego potrzebuje w danej chwili. Tu ważną rolę odgrywają rodzice, ponieważ powinni pomóc dziecku we właściwym wyborze miejsca na pomoce i przybory szkolne. Początkowo wystarczy szuflada, starszym zaś potrzebna jest dodatkowa półka, miejsce w zamkniętej szafce czy regał.

Własny kąt jest sprawą ważną ze względów psychologicznych, pedagogicznych jak i wychowawczych. Zorganizowanie takiego miejsca dziecku, przynosi wiele korzyści całej rodzinie. Jednocześnie należy pamiętać, iż nie można wyrzucać dziecka z innych pomieszczeń, kiedy ma ono potrzebę kontaktu emocjonalnego z rodzicami. Pokój dziecka i pobyt w nim ma być swoistym azylem dziecka, miejscem odpoczynku i pracy, a już z pewnością nie może być karą za złe zachowanie czy sposób na "święty spokój" rodziców.

Z pewnością ci mądrzy i troskliwi zapewnią swoim pociechom zarówno przestrzeń jak i ważną pozycję w domu.
 

Opracowanie: ANNA SEIDEL

Wyświetleń: 561


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.