Katalog Sylwia Linek Różne, Scenariusze Scenariusz zajęć z udziałem funkcjonariusza Policji dotyczący bezpieczeństwa dzieci w najbliższym otoczeniuScenariusz zajęć z udziałem funkcjonariusza Policji dotyczący bezpieczeństwa dzieci w najbliższym otoczeniuTemat: Bezpieczne miasto.Czas zajęć: 2 x 45 min. Cele: - kształtowanie odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo, - wyrabianie umiejętności i nawyku rozpoznawania sytuacji niebezpiecznych w otoczeniu dziecka, - rozwijanie umiejętności przewidywania skutków swojego działania. Cele szczegółowe (osiągnięcia uczniów): - uczeń zapozna się z danymi o najczęstszych przyczynach wypadków, - będzie wiedział, jakie zachowania i sytuacje sprzyjają wypadkom, - pozna sposoby unikania niebezpiecznych sytuacji, - będzie wiedział, że obce osoby mogą być dla niego zagrożeniem, - będzie wiedział, że: brak ostrożności, wyobraźni i lekkomyślność są w niesprzyjających okolicznościach przyczyną nieszczęść, - będzie widział jak radzić sobie z trudnymi życiowymi sytuacjami i gdzie szukać pomocy. Przebieg lekcji i wskazówki metodyczne: 1. Pogadanka wstępna - prezentacja celów przez nauczyciela, powitanie gościa, uzasadnienie przeprowadzenia lekcji, wskazanie oczekiwań wobec uczniów i przewidywanych osiągnięć. 2. Zabawa integracyjna "kładka" (Na sali rozłożony jest duży arkusz papieru. Dzieci przechodzą tak, aby nikt nie wpadł do wody. Po czasie składamy papier na połowę. Dzieci pomagają sobie, aby nikt nie spadł z "kładki"). Zabawa uczy, że trzeba sobie wzajemnie pomagać i obserwować, czy ktoś nie potrzebuje naszej pomocy. 3. Pogadanka na temat niebezpiecznych sytuacji i zagrożeń, jakie czyhają na dzieci w najbliższym otoczeniu. Nauczyciel zapisuje na tablicy kolejne rodzaje urazów i w formie burzy mózgów zadaje uczniom pytania: w jakim miejscu i jakie przedmioty, bądź osoby mogą być przyczynami nieszczęśliwych wypadków. 4. Omówienie przez policjanta sytuacji zagrażających bezpieczeństwu dzieci na podstawie ilustracji. (zabawy w miejscach niedozwolonych, kontakty z obcymi osobami, znalezione niewybuchy i niewypały). 5. Samodzielne udzielanie przez dzieci odpowiedzi na pytania dotyczące ich zachowania się w kontaktach z nieznajomymi. Bawisz się na podwórku. Podchodzi do ciebie nieznajomy i prosi, byś zaprowadził go pod wskazany adres. - Odmawiasz i szybko odchodzisz. Mówisz o tym rodzicom. - Idziesz z nieznajomym. Wchodzisz do klatki schodowej. Stoi tam nieznajomy mężczyzna. Proponuje ci wspólne zejście do piwnicy, żeby zobaczyć kotki. - Idziesz z nim, bo bardzo chcesz zobaczyć kotki. - Odmawiasz i szybko odchodzisz. W domu mówisz o tym rodzicom. Wracasz ze szkoły do domu. Podchodzi do ciebie nieznajoma osoba i próbuje nawiązać z tobą kontakt, częstuje cię cukierkami, gumą do żucia, coś ci obiecuje. - Rozmawiasz z nią. Zjadasz wszystko, czym cię częstuje. - Nie rozmawiasz z nią, odmawiasz przyjęcia czegokolwiek. Po powrocie do domu mówisz o wszystkim rodzicom. Silniejsi koledzy wyłudzają od ciebie pieniądze, biją cię, poniżają i zabraniają mówić o tym dorosłym. - Mówisz o tym rodzicom i wychowawczyni. - Milczysz, bojąc się ich gróźb. Wracasz ze szkoły do domu. Koło ciebie zatrzymuje się samochód twoich marzeń. Uprzejmy kierowca proponuje ci przejażdżkę. Co robisz? - Przyjmujesz zaproszenie i wsiadasz do samochodu. - Odmawiasz i szybko odchodzisz. Po powrocie do domu mówisz o wszystkim rodzicom. Nieznajomy, dorosły znajomy lub starszy znajomy kolega zaprasza cię do swojego domu, proponując ci oglądanie filmów, zjedzenie lodów lub wymyśla jakiś inny powód. Co robisz? - Odmawiasz, a w domu rozmawiasz o tym z rodzicami. - Idziesz, bo jesteś ciekawy, jak tam będzie. Zdarzyło ci się, że ktoś dorosły dotykał cię w miejscach, których dotykać nie powinien. Bardzo się wstydzisz i boisz, że mogłoby się to powtórzyć. Osoba ta zabroniła ci o tym mówić. Co robisz? - Dochowujesz tajemnicy i boisz się dalej. - Mówisz o tym osobie, do której masz największe zaufanie i prosisz o pomoc. Jeśli ona ci nie pomoże, opowiadasz o wszystkim swojej wychowawczyni. Wspólne analizowanie pytań i odpowiedzi, uzasadnienie wyboru prawidłowych odpowiedzi. 6. Odczytanie wiersza M. Przewoźniaka "Krzyknij NIE!" KRZYKNIJ NIE! Dzieckiem być w dorosłym świecie nie jest łatwo. To nie żarty. Też człowiekiem jesteś przecież- Ważnym i szacunku wartym. Gdy ci ludzie zagrażają Pełni złości i przemocy to pamiętaj, że masz prawo do obrony i pomocy. Jeśli ci się dzieje źle- krzyknij NIE! Gdy koledzy na boisku pobić chcą lub skrzywdzić cię, myślą, że im wolno wszystko- krzyknij NIE!!! W szkole ktoś ze starszej klasy postępuje bardzo źle. Znęca się nad tobą czasem- krzyknij NIE!!! Może czasem ktoś z twych bliskich chce ci robić rzeczy złe. Nie wstydź się powiedzieć wszystkim- krzyknij NIE!!! Jeśli ktoś, gdy nikt nie widzi, dziwnie cię dotykać chce, a ty boisz się i wstydzisz krzyknij NIE!!! Może ktoś ci proponuje: "Zapal sobie! Napij się!" Czymś niezdrowym cię częstuje- krzyknij NIE!!! Jeśli jakiś nieznajomy nagle cię zaprosić chce, mówi, by z nim iść do domu... krzyknij NIE!!! Nie wstydź się na alarm dzwonić. Krzyknąć NIE CHCĘ! nie bój się. Ty masz prawo, by się bronić przed przemocą oraz złem. Jeśli ci się dzieje źle- krzyknij NIE!!! 7. Ewaluacja zajęć. Analizowanie i przepisanie do zeszytów dobrych rad dotyczących zachowania się w sytuacjach zagrożenia. Przypomnienie przez policjanta numerów alarmowych i sposobu korzystania z nich w sytuacjach wyjątkowych. DOBRE RADY STARAJ SIĘ W DRODZE DO SZKOŁY I W DRODZE POWROTNEJ BYĆ W TOWARZYSTWIE KOLEGÓW. JEŚLI GROZI CI NIEBEZPIECZEŃSTWO, NIE BÓJ SIĘ KRZYCZEĆ I WOŁAĆ O POMOC. O WSZYSTKICH SYTUACJACH, W KTÓRYCH CZUŁEŚ SIĘ ZAGROŻONY, OPOWIADAJ RODZICOM. PAMIĘTAJ, ŻE W SZKOLE MOŻESZ LICZYĆ NA POMOC WYCHOWAWCY, NAUCZYCIELI I PEDAGOGA SZKOLNEGO. 8. Zakończenie zajęć. Pożegnanie gościa i wręczenie uczniom "Poradnika dla rodziców".
Opracowanie: mgr Sylwia Linek - nauczyciel nauczania zintegrowanego Wyświetleń: 4304
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |