AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Emilia Różyńska
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Poznajemy drzewa w rezerwacie

- n +

Poznajemy drzewa w rezerwacie "Czerwona róża" - rowerem do lasu

Cele
1.Obserwacja naturalnego środowiska - rezerwatu- roślinność chroniona
2.Uwrażliwienie na piękno przyrody
3.Kształtowanie postawy "Przyjaciela Lasu"
4.Kształcenie spostrzegawczości oraz koncentracji uwagi; rozwijanie wyobraźni, orientacja w terenie

Metody: problemowa oparta na obserwacji, rozmowa, drama

Środki dydaktyczne: szkic terenu, 2 lornetki, karta z tekstem "Moje drzewo", aparat fotograficzny, apteczka podręczna.

Dzień przed wycieczką.
W czasie przygotowań dzieci rysowały schemat trasy wzorując się na przyniesionych materiałach, które otrzymałam od p. leśniczego.
Przypomniały sobie wypracowany kodeks "PRZYJACIEL LASU" oraz kodeks rowerzysty.

Dzień wyjazdu.
godz.8-00. Zbiórka przed szkołą, narada, analizujemy opis trasy; cel- poznajemy drzewa, spotkanie z p. leśniczym w rezerwacie "Czerwona Róża"
Stoimy na skrzyżowaniu dróg obok szkoły. Jedziemy w kierunku Elęcina ok.2 km. Dojeżdżamy do skraju lasu. Skręcamy na północ. Mijamy leśniczówkę Siedlec, jedziemy ok. 1,5 km brukiem "kocimi łbami" później drogą betonową. Zatrzymujemy się na polanie, odpoczywamy, obserwujemy las przez lornetkę, rozwiązujemy zagadki czytany przez Anię (rozwiązaniem zagadek są nazwy drzew). Szukamy sosny , bo pod sosną niespodzianka: List z poleceniem:
1. Spróbujcie policzyć drzewa, które widzicie.
2. Czy je rozpoznajecie, to spróbujcie je nazwać.
3. Zamknijcie oczy i sprawdzicie czy Wasze uszy, potrafią słyszeć to
co dzieje się w lesie.
4. Zamknijcie oczy jeszcze raz i sprawdźcie jak Wasz nos czuje i poznaje las . Spróbujcie określić ten zapach.
5. Z zamkniętymi oczami zbadajcie, jak Wasza skóra czuje las. (chłodne, wilgotne powietrze, szorstka kora drzew, miękki i wilgotny mech)
6. Popatrzcie jeszcze raz na otaczający las: Co teraz widzicie i czujecie? Zapamiętajcie.

Czekam p. leśniczy



Po tych doświadczeniach ruszamy dalej na spotkanie z leśniczym.

Godz.10-00. dojeżdżamy do krzyżówki drogi betonowej z brukiem oczekuje tu na nas p. leśniczy. Witamy się cichutko bo w odległości ok. 50 m przechodzą 3 sarny (nie wszyscy widzieli z bliska). Pan leśniczy prowadzi na do rezerwatu, który jest pod jego kontrolą. Czytamy napisy na tablicach. Dowiedzieliśmy się, co to rezerwat, co chronimy w rezerwacie "Czerwona Róża". Oglądamy modrzewie, które rosną już ok. 120 lat Osiągają one wysokość 40 m. Wspaniałe, wiekowe drzewa!

Jedziemy dalej do rezerwatu "Pępowo". Tu pod ścisłą ochroną są drzewa - brekinie. Oglądaliśmy okaz o obwodzie 250 cm i wieku 300 lat-pomnik przyrody.

Obserwacja drzew uczeń wybiera sobie drzewo i zaznacza na karcie właściwą odpowiedź
- Moje drzewo jest:
średnie, duże, grube, wysokie, małe, smutne, chore, iglaste, liściaste, proste, krzywe.
- Liście są:
Duże, małe, średnie,
- Czy liście z Twego drzewa pachną:
    tak     nie
- Jaką maja powierzchnię?
gładka, sucha, błyszczącą, pokrytą meszkiem
- Jaki mają kształt. Narysuj
- Kora mojego drzewa jest:
szorstka, twarda, gładka, sucha, omszona, łuskowata, zimna, szara, śliska,
- Czy ma korze są rany i zanieczyszczenia
    tak     nie
- Przekalkuj korę z twojego drzewa
- Przyjrzyj się dobrze korze. Czy rosną na niej jakieś roślinki.
    tak     nie
Jakie narysuj.
- Jaki jest nastrój pod Twoim drzewem?
tajemniczo, chłodno, strasznie, spokojnie, wesoło, cicho, głośno,
ładnie

Test opracowany na podstawie propozycji D.Soidy w "Bądź mistrzem- przyjacielem, czyli edukacja ekologiczna na wesoło"

Zabawy dramowe:

Co widzi moje drzewo? Jestem brekinią, dębem.
Rozmowa drzew.

Wypowiedź Kingi
"Jestem dębem nazywam się Bartek. Mam ponad tysiąc lat. Pamiętam rycerzy na koniach, którzy jechali do króla z ważnym zadaniem. Odpoczywali pod moimi rozłożystymi konarami. Słuchali śpiewu ptaków. W mojej koronie schronienie miały orły. Pamiętam bitwy rycerzy".

Wypowiedź Lidki
"Jestem brekinią- Młodszą od dębu Bartek. Gdyby brekinia mogła mówić, to opowiedziałaby wam to, co moja babcia mnie" że Niemcy wycinali drzewa w naszym lesie ". Sadzili świerki. Zbudowali w lesie kolejkę wąskotorową. Wywozili drzewo z lasu. Babcia musiała za darmo pracować w lesie. Dobrze, że nie wycinali drzew w rezerwacie, bo na pewno zrobiliby ze mnie papier".

Dialog
Ania - Ty, zobacz, co tu mam, boli mnie
Bartek - złamana gałąź
Ania - nie chcę być chora
Bartek - pomogę Ci, przyłożę gliną i zawiążę bandażem, tak jak mój dziadek zrobił z jabłonią
Ania - zgłoś to p. leśniczemu. Grasuje tu wróg lasu!

Pożegnanie się z leśniczym.

Przed pożegnaniem dzieci zadawały pytania typu:
1. Czy lubi pan swoją pracę.
2. Proszę opowiedzieć o swojej przygodzie.
3. Jakie zwierzęta żyją w naszym lesie.

Zakładane efekty
Uczeń:
- wie, co to jest rezerwat, pomnik przyrody,
- rozpoznaje gatunki drzew w rezerwacie "Czerwona Róża" i "Pępowo" (brekinia, modrzew, dąb, sosna, buk),
- umie zachować się w lesie,
- dba o przyrodę,
- potrafi ułożyć hasła do naszego kodeksu PRZYJACIEL LASU,
- buduje wypowiedzi kilkuzdaniowe,
- umie dostrzegać i doceniać piękno przyrody,
- orientuje się w terenie,

Oderwanie się na krótko od szkolnego obiektu i szkolnej atmosfery doskonale wpływa na efektywność niecodziennych warunków kształcenia stwarzające przy tym niepowtarzalne relacje wychowawcze. Kontakt z przyrodą dał dzieciom okazję do zapomnienia o wszystkim co przykre i gnębi. Zapewnił świetne samopoczucie w grupie rówieśników, pogłębił więzy koleżeńskie.
 

Czekam p. leśniczy



Po tych doświadczeniach ruszamy dalej na spotkanie z leśniczym.

Godz.10-00. dojeżdżamy do krzyżówki drogi betonowej z brukiem oczekuje tu na nas p. leśniczy. Witamy się cichutko bo w odległości ok. 50 m przechodzą 3 sarny (nie wszyscy widzieli z bliska). Pan leśniczy prowadzi na do rezerwatu, który jest pod jego kontrolą. Czytamy napisy na tablicach. Dowiedzieliśmy się, co to rezerwat, co chronimy w rezerwacie "Czerwona Róża". Oglądamy modrzewie, które rosną już ok. 120 lat Osiągają one wysokość 40 m. Wspaniałe, wiekowe drzewa!

Jedziemy dalej do rezerwatu "Pępowo". Tu pod ścisłą ochroną są drzewa - brekinie. Oglądaliśmy okaz o obwodzie 250 cm i wieku 300 lat-pomnik przyrody.

Obserwacja drzew uczeń wybiera sobie drzewo i zaznacza na karcie właściwą odpowiedź
- Moje drzewo jest:
średnie, duże, grube, wysokie, małe, smutne, chore, iglaste, liściaste, proste, krzywe.
- Liście są:
Duże, małe, średnie,
- Czy liście z Twego drzewa pachną:
    tak     nie
- Jaką maja powierzchnię?
gładka, sucha, błyszczącą, pokrytą meszkiem
- Jaki mają kształt. Narysuj
- Kora mojego drzewa jest:
szorstka, twarda, gładka, sucha, omszona, łuskowata, zimna, szara, śliska,
- Czy ma korze są rany i zanieczyszczenia
    tak     nie
- Przekalkuj korę z twojego drzewa
- Przyjrzyj się dobrze korze. Czy rosną na niej jakieś roślinki.
    tak     nie
Jakie narysuj.
- Jaki jest nastrój pod Twoim drzewem?
tajemniczo, chłodno, strasznie, spokojnie, wesoło, cicho, głośno,
ładnie

Test opracowany na podstawie propozycji D.Soidy w "Bądź mistrzem- przyjacielem, czyli edukacja ekologiczna na wesoło"

Zabawy dramowe:

Co widzi moje drzewo? Jestem brekinią, dębem.
Rozmowa drzew.

Wypowiedź Kingi
"Jestem dębem nazywam się Bartek. Mam ponad tysiąc lat. Pamiętam rycerzy na koniach, którzy jechali do króla z ważnym zadaniem. Odpoczywali pod moimi rozłożystymi konarami. Słuchali śpiewu ptaków. W mojej koronie schronienie miały orły. Pamiętam bitwy rycerzy".

Wypowiedź Lidki
"Jestem brekinią- Młodszą od dębu Bartek. Gdyby brekinia mogła mówić, to opowiedziałaby wam to, co moja babcia mnie" że Niemcy wycinali drzewa w naszym lesie ". Sadzili świerki. Zbudowali w lesie kolejkę wąskotorową. Wywozili drzewo z lasu. Babcia musiała za darmo pracować w lesie. Dobrze, że nie wycinali drzew w rezerwacie, bo na pewno zrobiliby ze mnie papier".

Dialog
Ania - Ty, zobacz, co tu mam, boli mnie
Bartek - złamana gałąź
Ania - nie chcę być chora
Bartek - pomogę Ci, przyłożę gliną i zawiążę bandażem, tak jak mój dziadek zrobił z jabłonią
Ania - zgłoś to p. leśniczemu. Grasuje tu wróg lasu!

Pożegnanie się z leśniczym.

Przed pożegnaniem dzieci zadawały pytania typu:
1. Czy lubi pan swoją pracę.
2. Proszę opowiedzieć o swojej przygodzie.
3. Jakie zwierzęta żyją w naszym lesie.

Zakładane efekty
Uczeń:
- wie, co to jest rezerwat, pomnik przyrody,
- rozpoznaje gatunki drzew w rezerwacie "Czerwona Róża" i "Pępowo" (brekinia, modrzew, dąb, sosna, buk),
- umie zachować się w lesie,
- dba o przyrodę,
- potrafi ułożyć hasła do naszego kodeksu PRZYJACIEL LASU,
- buduje wypowiedzi kilkuzdaniowe,
- umie dostrzegać i doceniać piękno przyrody,
- orientuje się w terenie,

Oderwanie się na krótko od szkolnego obiektu i szkolnej atmosfery doskonale wpływa na efektywność niecodziennych warunków kształcenia stwarzające przy tym niepowtarzalne relacje wychowawcze. Kontakt z przyrodą dał dzieciom okazję do zapomnienia o wszystkim co przykre i gnębi. Zapewnił świetne samopoczucie w grupie rówieśników, pogłębił więzy koleżeńskie.
 

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1344


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.5



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.