Katalog Paweł Duda Lekcja wychowawcza, Scenariusze Życzliwość przepustką do drugiego człowiekaŻyczliwość przepustką do drugiego człowiekaScenariusz zajęć.Data: 04.11.2002r. Miejsce: Z.P. Kcynia Grupa: IV. Prowadzący: mgr Paweł Duda Zamierzone cele: poznawczy: poznanie przez wychowanków swego poziomu empatii i zrozumienia kształcący: kształ6towanie postawy pozytywnego i poprawnego kontaktu z innymi ludźmi wychowawczy: kształtowanie empatii i zrozumienia Metody: dyskusja, burza mózgów, scenki rodzajowe, wizualizacja. Forma: - organizacyjna: - grupowa, jednostkowa - przedmiotowa: - zadaniowa, twórcza Środki dydaktyczne: Taśma klejąca, nożyczki, arkusze papieru, markery, encyklopedia, magnetofon, CD, kartki ze scenkami. Przebieg zajęć: 1. Wprowadzenie i przedstawienie tematu zajęć. Wprowadzenie do tematu zajęć metodą problemową - tak aby wychowankowie sami doszli do tematu zajęć. 2. Zabawa - Definicja Wychowankowie podzieleni na grupy robocze tworzą własną definicję empatii i zrozumienia. Każda z grup odczytuje stworzoną przez siebie definicję. Następnie wyznaczony wychowanek odczytuje definicję prawa ze słownika i encyklopedii. Omówienie ewentualnych podobieństw i braków podanych definicji. 3. Zabawa - Wyjaśnij zachowanie poszczególnych osób. Każdy z wychowanków dostaje karteczkę z opisem sytuacji, zachowaniem poszczególnych ludzi. Jego zadaniem jest wytłumaczenie dlaczego dana osoba tak się zachowuje - co może być przyczyną jej zachowania (np. mężczyzna nie skasował biletu w autobusie; starsza kobieta wybiega za sklepu z chlebem w ręce, chłopak ciągnie dziewczynę na przerwie szkolnej z włosy; dziewczyna siedzi na ławce w parku i płacze;) 4. Scenki rodzajowe. Wychowankowie dobierani są w pary. Każda para dostaje do odegrania scenkę rodzajową (np. podchodzisz do kolegi na prywatce i proponujesz mu wypicie alkoholu - on odmawia; przychodzi do ciebie i prosi o pomoc ktoś, kto cię wcześniej oszukał). 5. Moje zdanie o życzliwości. Wychowankowie wypowiadają się indywidualnie na temat pozytywnych i negatywnych stron bycia życzliwym. Co zyskujemy a na co się narażamy? 6. Podsumowanie i zakończenie zajęć. Wychowawca prowadzący zajęcia ocenia aktywność poszczególnych wychowanków. Udziela pochwał i nagan, zwraca uwagę wychowankom na sfery swej aktywności nad którymi muszą jeszcze popracować, a które są zadawalające. Opracowanie: mgr Paweł Duda Wyświetleń: 5512
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |