Katalog Mirosław Ziętek Fizyka, Konspekty Nasz najbliższy sąsiad - KsiężycNasz najbliższy sąsiad - KsiężycŻyjemy w XXI wieku. Jest to stulecie, w którym człowiek prawdopodobnie podbije kosmos. Najbliższym celem jest Księżyc na którym człowiek już postawił pierwsze kroki. Wybudujemy na nim bazę która będzie zaczątkiem podboju następnych planet naszego Układu Słonecznego.Cel ogólny: Rozbudzenie zainteresowań uczniów obserwacją ciał niebieskich. Cele operacyjne: Cel ogólny: Rozbudzenie zainteresowań uczniów obserwacją ciał niebieskich. Poziom taksometryczny A na ocenę dopuszczającą. Uczeń wie: - że Księżyc jest naturalnym satelitą Ziemi; - że Księżyc jest zawsze zwrócony do Ziemi tą samą stroną i świeci światłem odbitym. Poziom taksometryczny A i B na ocenę dostateczną. Uczeń potrafi: - porównać rozmiary Księżyca i Ziemi; - wymienić fazy Księżyca; - podać odległość Księżyca od Ziemi. Pozim taksometryczny C i D na ocenę dobrą. Uczeń potrafi: - na podstawie obserwacji nieba określić położenie Księżyca względem Ziemi; - obliczyć czas przebycia drogi z Ziemi do Księżyca poruszając się ruchem jednostajnym np. samolotem; - wytłumaczyć, dlaczego Księżyc porusza się wokół Ziemi. Poziom taksonometryczny E na ocenę bardzo dobrą. Uczeń potrafi obliczyc swój ciężar na Księżycu. Typ lekcji: Wprowadzająca nowy materiał. Forma pracy: Praca zbiorowa. Metoda: pokaz, pogadanka, obserwacja. Środki dydaktyczne: piłka, żółty czepek z laikry, rzutnik slajdów, plansza z Układem Słonecznym, plansza z kwadrami Księżyca. Przebieg lekcji: Faza przygotowawcza: Czy obserwowaliście przez ostatni miesiąc niebo nocą? Co zmieniło się w wyglądzie Księżyca? Czy człowiek był na Księżycu? Faza realizacyjna: Omówienie informacji zawartych na planszach. Przeprowadzenie pokazu wyjaśniającego powstawanie faz Księżyca. Wytypowanie chętnych do udziału w pokazie. Zrobienie wolnego miejsca w klasie. Ustawienie ucznia - obserwatora pośrodku sali. Ustawienie w kącie sali projektora do wyświetlania slajdów. Zaciemnienie sali i zapalenie naszej lampy "Słońca". Ustawienie drugiego ucznia z piłką pomiędzy źródłem światła, a obserwatorem (faza zwana nowiem). Widoczna strona piłki całkowicie zacieniona. Uczeń z piłką zaczyna się poruszać w lewą stronę (przeciwną w kierunku wskazówek zegara), w ten sposób, że ubrana w czepek kąpielowy połowa piłki jest cały czas zwrócona do obserwatora. Oświetlona część piłki ma kształt litery "D" (pierwsza kwadra). Uczeń kontynuuje ruch obrotowy, gdy obserwator znajdzie się pomiędzy nim, a lampą. Oświetlona część ma kształt koła (faza zwana pełnią). Gdy się obróci o dalsze 90o, oświetlona część piłki przypomina kształtem literę "C" (ostatnia kwadra). Pokaz można powtórzyć z udziałem innych uczniów tyle razy, na ile pozwoli czas. Faza podsumowująca: Ile księżyców ma Ziemia? Jak się nazywa księżyc Ziemi? Co jest przyczyną zmian wyglądu Księżyca? Jak zachowałby się Księżyc, gdyby nagle przestała działać siła grawitacji między Księżycem, a Ziemią? Co jest przyczyną tzw. przypływów i odpływów mórz i oceanów?
Opracowanie: mgr inż. Mirosław Ziętek Wyświetleń: 2623
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |