Katalog

Anna Latusik
Lekcja wychowawcza, Ankiety

Ankiety Środowiskowe

- n +

Ankiety Środowiskowe

W pracy nauczyciela-wychowawcy w gimnazjum ważną sprawą jest rozpoznanie środowiska domowego ucznia. Pozwala nam to lepiej zrozumieć dzieci, które rozpoczynają naukę w nowej szkole w trudnym dla nich okresie dojrzewania, często sprawiają kłopoty, problemy swoim zachowaniem, a my nie bardzo wiemy jak im pomóc i jak sobie z nimi poradzić.

Pomocne mogą być ankiety wywiadu środowiskowego dla rodziców lub dla uczniów. Ankiety takie można przeprowadzić na początku roku szkolnego, na pierwszym spotkaniu z rodzicami i na godzinie wychowawczej z uczniami. Należy pamiętać, że wypełnienie ich przez dzieci i rodziców jest sprawą dobrowolną, o czym musimy poinformować ankietowanych, gdyż jak wszyscy wiemy mają oni prawo do prywatności. Muszę przyznać, że wyjaśnienie zainteresowanym, czemu mają służyć poniższe ankiety w większości wypadków spotyka się ze zrozumieniem zarówno ze strony rodziców jak i dzieci.

Ważne jest to, że każdy rodzic ma okazję napisać o swoim dziecku coś dobrego, często w ten sposób dowiaduję się o zainteresowaniach, pozaszkolnych pasjach i talentach moich podopiecznych i mam szansę spojrzeć na nich z nieco innej niż szkolna perspektywy. Poniżej zamieszczam przykłady takich ankiet, które ja wykorzystuję w praktyce szkolnej.

Ankieta wywiadu środowiskowego (Dla Rodzica)

Szanowni Państwo,

Poniższa ankieta ma pomóc mi w pracy wychowawczej z Państwa dziećmi. Odpowiedzi na pytania są całkowicie dobrowolne i jeżeli uznacie Państwo któreś z pytań za krępujące- proszę o pominięcie go. Jednocześnie zapewniam, że wszystkie udzielone przez Państwa odpowiedzi pozostaną tylko do mojej wiadomości i do wiadomości pedagoga szkolnego (w razie potrzeby).

wychowawca...................

1. Nazwisko i imię dziecka...................................

2. Nazwisko i imię matki i ojca ...............................

3. Adres zamieszkania dziecka.................................

4. Adres zameldowania dziecka................................

4a. Telefon kontaktowy z rodzicami.............................

5. Rodzina: pełna, niepełna, zastępcza.

6. Rodzina składa się z niżej wymienionych osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym: babcia, dziadek, matka, ojciec, siostra, brat, inne ...................
(niepotrzebne skreślić).

7. Liczba dzieci w rodzinie:...................

8. Sytuacja materialna rodziny: bardzo dobra, dobra, przeciętna, zła, bardzo zła.

9. Wykształcenie rodziców:

Matka: wyższe, średnie, zawodowe, podstawowe.
Ojciec: wyższe, średnie, zawodowe, podstawowe.

10.Czy rodzice pracują:
mama...........
tata................

11.Czas pracy rodziców:
Matka: jednozmianowy, wielozmianowy, nienormowany
Ojciec: jednozmianowy, wielozmianowy, nienormowany

12.Mieszkanie/domek: ilość pokoi....., kuchnia, łazienka, WC (właściwe podkreślić).

13.Dziecko ma: (właściwe podkreślić):
- Pokój: własny, wspólny z rodzeństwem, wspólny z rodzicami, wspólny z innymi członkami rodziny
- Miejsce do pracy: własne, wspólne z rodzeństwem, nie ma
- Zabawki: własne, wspólne z rodzeństwem, nie ma
- Książki: własne, wspólne z rodzeństwem, nie ma

14. Dziecko uczy się w domu: po powrocie ze szkoły, uczy się wieczorem, uczy się za krótko, często nie uczy się w domu twierdząc, że nie ma nic zadane, uczy się systematycznie, uczy się tylko ulubionych przedmiotów, wymaga mobilizacji do nauki, odrabia najczęściej tylko prace pisemne, wymaga stałej kontroli, ma trudności z nauką zwłaszcza................

15. Dziecko przy odrabianiu lekcji: korzysta z pomocy rodziców, nie korzysta z pomocy.

16. Zeszyty dziecka i zadania domowe rodzice sprawdzają: systematycznie, często, czasami, rzadko, nie są sprawdzane.

17. Dziecko jest w domu: systematycznie oceniane za wyniki w nauce, sporadycznie jest oceniane, nie jest oceniany/a za wyniki, jest oceniany/a przez jednego z rodziców.

18. Dziecko za dobre wyniki w nauce jest nagradzane: rzeczą materialną, pochwałą, zapowiedzią nagrody, nie jest nagradzane.

19. Za złe wyniki w nauce dziecko jest karane: karą fizyczną lub inną, upomnieniem słownym, pozbawieniem nagrody, nie jest karane.

20. W czasie wolnym od nauki dziecko najczęściej: uczęszcza na zajęcia dodatkowe, opiekuje się rodzeństwem, wykonuje drobne prace domowe, przebywa z kolegami/ koleżankami, robi to co lubi, ogląda telewizję, gra na komputerze, czyta książki, nie ma czasu wolnego.

21. Czy dziecko ma obowiązki domowe: tak / nie (wynoszenie śmieci, chodzenie po zakupy, sprzątanie, odkurzanie, ścielenie łóżek, mycie naczyń, spacer z psem inne.......................................................................)

22. Czy dziecko choruje na jakieś przewlekłe choroby (np.: alergia, astma itp.)?...................

23. Proszę powiedzieć coś miłego, dobrego o swoim dziecku (np. co lubi, czym się interesuje, jego pozytywne cechy, mocne strony, osiągnięcia:
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................

Bardzo dziękuję za wypełnienie ankiety i współpracę

Ankieta wywiadu środowiskowego (Dla Ucznia)

To jest ankieta tylko dla wychowawcy, ma mi pomóc lepiej was poznać i zrozumieć. Proszę o szczere i rzetelne odpowiedzi. Jeżeli na któreś pytanie nie chcesz odpowiadać z ważnych dla siebie powodów możesz je pominąć- wynik ankiety nie wpłynie na twoją ocenę z zachowania ani z jakiegokolwiek przedmiotu!

1.Nazwisko i imię dziecka...................................

2. Rodzina składa się z niżej wymienionych osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym: babcia, dziadek, matka, ojciec, siostra, brat, inne................(niepotrzebne skreślić).
3. Liczba dzieci w rodzinie:..................
4.Czy rodzice pracują: mama.................
tata...................
5.Czas pracy rodziców:
Mama: jednozmianowy, wielozmianowy, nienormowany
Tata: jednozmianowy, wielozmianowy, nienormowany
6. Miejsce pracy: mama...........................
tata..............................

7.Mam: (właściwe podkreślić):
- Pokój: własny, wspólny z rodzeństwem, wspólny z rodzicami, wspólny z innymi członkami rodziny
- Miejsce do pracy: własne, wspólne z rodzeństwem, nie mam
- Zabawki: własne, wspólne z rodzeństwem, nie mam
- Książki: własne, wspólne z rodzeństwem, nie mam
8.. Uczę się w domu:, uczę się wieczorem, po przyjściu ze szkoły, odrabiam tylko prace pisemne, rzadko uczę się ustnie, uczę się tylko na sprawdziany. ( podkreśl to co jest najbliższe prawdy)

9. Na naukę poświęcam średnio..................godziny/ minut dziennie.

10 Przy odrabianiu zadań pomaga mi:
- Rodzice
- Rodzeństwo
- Koledzy
- Korepetycje
- Nikt
11. Najczęściej potrzebuję pomocy z............................................
12. Zeszyty i zadania domowe rodzice sprawdzają: systematycznie, często, czasami, rzadko, nie są sprawdzane. (podkreśl właściwe).
13.Za dobre wyniki w nauce jestem nagradzany/a:
rzeczą materialną, pochwałą, nie jest nagradzany/a.

14. Za złe wyniki w nauce jestem najczęściej karany/a:
karą fizyczną, upomnieniem słownym, pozbawieniem nagrody, nie jestem karany/a

15. W czasie wolnym od nauki:
- uczęszczam na zajęcia dodatkowe,
- opiekuję się rodzeństwem,
- wykonuję prace domowe,
- bawię się, spotykam z kolegami,
- robię to co lubię,
- oglądam telewizję,
- gram na komputerze,
- czytam książki,
- nie mam czasu wolnego.
- ...........................................................

16.W naszym mieszkaniu są słowniki, encyklopedie, książki popularno-naukowe, literatura piękna, lektury, dostęp do Internetu, czasopisma...................................

17. Moje obowiązki domowe: wynoszenie śmieci, chodzenie po zakupy, sprzątanie, odkurzanie, ścielenie łóżek, mycie naczyń, opieka nad zwierzętami domowymi, inne............................................, nie mam żadnych obowiązków.

18. Czy chorujesz na jakieś przewlekłe choroby (np.: alergia, astma itp.)?.................................

19 Napisz czym się najbardziej interesujesz.......................................
.........................................................................

20. Co uważasz za swoje największe dotychczasowe osiągnięcie .........................................................................
.........................................................................

Dziękuję za wypełnienie ankiety i współpracę wychowawca.............................

 

Opracowanie: mgr Anna Latusik

Wyświetleń: 5229


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.