Katalog Danuta Chociaj, Sylwia Kraus Zajęcia zintegrowane, Plany pracy Odzdziaływania ekologiczno-zdrowotne na zieloną szkołęOddziaływania ekologiczne i zdrowotne dla klas II - IIIOddziaływania ekologiczno zdrowotne na "zielonej szkole".Zielona szkoła to doskonała okazja dla realizacji celów edukacyjnych z zakresu ekologii i zdrowia. Tam mamy czas i okazję do nauki tego, na co nie mamy czasu i warunków w szkole. Jest bowiem wiele możliwości do prowadzenia zajęć w terenie, spotkań z ciekawymi ludźmi, poznania nowych miejscowości, ich zabytków, historii, a przede wszystkim do obcowania z przyrodą. Wyjazdy na "zielone szkoły" organizowane są w miejscowościach o dużych walorach zdrowotnych. Jest to również szansa na poprawę zdrowia naszych dzieci. Warto tak zorganizować zajęcia, aby dzieci skorzystały na tym wyjeździe "podwójnie". W rozkładzie dnia planujemy dużo spacerów, zabaw ruchowych i konkursów sportowych na świeżym powietrzu. Codzienne spacery powinny stać się stałym punktem dnia. Śródroczne wyjazdy stwarzają okazję, by nauczyć dzieci przyzwyczajeń zdrowotnych typu: codzienna higiena, dostosowanie ubioru do warunków pogodowych, umiejętność kupowania "zdrowej żywności", ruch na świeżym powietrzu, poprawne kontakty z rówieśnikami, dbałość o czystość otoczenia. Systematyczne obcowanie z przyrodą to możliwość realizacji tematyki ekologicznej. W trakcie zajęć w terenie można zrealizować takie treści jak np. charakterystyczne cechy krajobrazu, roślinność i zwierzęta chronione, rezerwaty, pomniki przyrody, kierunki świata, wartości lasu i wód, oraz wyrabianie odpowiednich postaw ekologicznych. Aby maksymalnie wykorzystać walory "zielonej szkoły" należy świadomie zaplanować te oddziaływania na których najbardziej nam zależy. Poniżej przedstawiamy przykładowy plan oddziaływań ekologiczno-zdrowotnych, który opracowałyśmy i realizowałyśmy na wyjeździe w Sarbinowie w roku szkolnym 2003/2004. 1.CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU Program adresowany jest do uczniów klas II i III -około 83 osób. Będzie realizowany w trakcie wyjazdu na "Zieloną szkołę" do miejscowości Sarbinowo k.Kołobrzegu. Treści ekologiczne i profilaktyczne zostaną zaplanowane w codziennym rozkładzie dnia w formie wycieczek, zajęć ruchowych, spacerów, pogadanek, ćwiczeń praktycznych. 2.TREŚCI REALIZOWANE Z ZAKRESU EDUKACJI EKOLOGICZNEJ I PROFILAKTYKI ZDROWOTNEJ - Znaczenie czystych ekologicznie terenów w życiu człowieka i zwierząt. - Przyczyny obumierania fauny i flory. - Przyrodnicze wartości lasu oraz jego znaczenie w życiu człowieka. - Poznanie Nadmorskiego Parku Krajobrazowego. - Czynniki wpływające na zdrowie człowieka. - Znaczenie ruchu na świeżym powietrzu. - Higiena osobista i psychiczna uczniów. - Wartości odżywcze spożywanych pokarmów. 3.CELE - Poznanie miejscowości nadmorskich oraz ich specyfiki. - Budzenie poczucia odpowiedzialności za otaczającą przyrodę (czystość wód i terenów). - Propagowanie turystyki krajowej. - Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno-zdrowotnych. - Dbałość o higienę psychiczną uczniów. - Wyrabianie nawyków racjonalnego odżywiania się. - Integracja uczniów ze środowiskiem. 4.ZAMIERZONE OSIĄGNIĘCIA Uczeń: - zna elementy krajobrazu nadmorskiego, - potrafi określić kierunki świata, - zna historię i tradycje zwiedzanych okolic(Sarbinowa,Kołobrzegu,Gąsek), - rozpoznaje gatunki roślin i zwierząt morskich, - zna specyfikę pracy rybaków i potrafi wskazać jej znaczenie, - wie, że wydmy i roślinność wydmowa jest chroniona, - jest wrażliwy na piękno otaczającej przyrody, - wie w jaki sposób dbać o czystość środowiska, - wie w jaki sposób chronić lasy, - jest świadomy, że ponosi odpowiedzialność za stan środowiska naturalnego, - dostrzega wartości zdrowotne zabaw i ćwiczeń na świeżym powietrzu, - umie samodzielnie zadbać o czystość swojego ciała i odzieży, - potrafi właściwie dobrać odzież i sposób spędzania czasu w zależności od pogody, - wie, które potrawy są najzdrowsze, a których należy unikać, - zna zasady bezpieczeństwa w środkach transportu, na plaży, w wodzie oraz "zgodnego współdziałania" w grupie, - wie, gdzie szukać pomocy podczas różnych zagrożeń(kontakty z nieznajomymi, konflikty w grupie, wypadki, choroby), - potrafi racjonalnie zagospodarować wolny czas. 5.METODY PRACY: podające, eksponujące, praktycznego działania, aktywizujące. 6.FORMY PRACY: praca zbiorowa jednolita i zróżnicowana, indywidualna, grupowa zróżnicowana. 7.OSOBY WSPÓŁPRACUJĄCE: nauczyciele i opiekunowie klas, pracownicy zwiedzanych placówek, pedagog szkolny, uczniowie, rodzice. 8.SPOSOBY EWALUACJI: - Konkurs plastyczny: "Co zachwyca Cię w krajobrazie nadmorskim?". - Biegi przełajowe połączone ze znajomością wiedzy ekologicznej - I zdrowotnej. - Konkurs rzeźby w piasku "Najpiękniejsze zwierzęta morskie". - Konkurs na najciekawsze zdjęcia obserwowanych zjawisk przyrodniczych. - Konkurs wiedzy przyrodniczej. - Konkurs czystości "Pokój na szóstkę".
Opracowanie: mgr Danuta Chociaj Wyświetleń: 2305
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |