AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Bogumiła Kidawa
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Poznajemy ptaki żyjące w naszej najbliższej okolicy

- n +

Poznajemy ptaki żyjące w naszej najbliższej okolicy

Scenariusz zajęć - klasa II

Miejsce: Łąka

Czas trwania: 2 -3 godziny

Pomoce dydaktyczne: J.Sokołowski "Ptaki Polski - Atlas", J.Gotzman, B.Jabłoński "Gniazda naszych ptaków", C. Lewandowska "Bogatki z jabłoniowej dziupli" s.15-24, karta pracy, plastelina, woda, pojemniki z tworzyw sztucznych, medale z motywami przyrodniczymi, znaczki czterolistnej koniczynki, wszelkie materiały dostępne na łące tzn. źdźbła trawy, drobne gałązki, piórka ptasie, mech itp.

Cel: Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.

I. Przygotowanie
Podział uczniów na grupy. Przypomnienie zasad współpracy w grupie

II. Przebieg zajęć
Każda z grup ma za zadanie zaobserwować jak najwięcej ptaków, opisać ich wygląd i podać nazwę. Grupa, która zaobserwuje najwięcej ptaków i poda prawidłowe nazwy otrzyma znaczek koniczynki.

Grupy pracują w terenie (na łące). Na określony sygnał uczniowie powracają na umówione miejsce - gdzie po rozmowie - nastąpi podsumowanie
i ocena wykonanego zadania.

Kolejnym zadaniem dla grup będzie ulepienie z plasteliny ptaka, którego zaobserwowały. Podczas prezentacji, każda grupa omówić powinna cechy charakterystyczne przedstawianego ptaka.

Znaczek koniczynki otrzymuje ta grupa, która zrobi to najdokładniej.

Przed przystąpieniem do następnego zadania dzieci zapoznane zostają
z fragmentem książki C.Lewandowskiej "Bogatki z jabłoniowej dziupli," oraz
z ilustracjami z albumu "Gniazda naszych ptaków." Polecenie dla dzieci to - wykonanie gniazda dla ulepionego ptaka. Po podsumowaniu i ocenie zadania, gniazda zostają umieszczone w miejscach, w których ptaki je budują np. na krzewach, wśród traw.

Aby pomóc ptakom podczas suchych, ciepłych dni, każda grupa umieszcza w miejscach spokojnych pojemniki z wodą.

III. Podsumowanie
Wybór i nagrodzenie "przyrodniczymi medalami" najlepiej pracującej grupy.

KARTA PRACY

Uzupełnij tabelkę podając nazwę ptaka lub jego charakterystyczne cechy.
Nazwa ptaka Cechy charakterystyczne
skowronek  
  ma czarno-białe upierzenie, długi ogon, gniazdo wije wysoko na drzewie lub w kolczastym krzewie w kształcie kuli z daszkiem
gawron  
  mały szary ptaszek, chytry, przebiegły, bardzo popularny, na skrzydle jedna biała pręga, zimuje w Polsce
pliszka  
  czarny kuper, brązowa plama nad i pod dziobem, długie widełki w ogonie, żywi się owadami schwytanymi w locie
kuropatwa  
  pióra białe, ogon czarny, dziób i nogi czerwone, mieszka w dużym gnieździe, chętnie zjada myszy, krety, owady czasem małe żaby

Opracowanie: Kidawa Bogumiła

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2978


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.