![]() |
![]() |
Katalog Ewa Siergiej Zajęcia zintegrowane, Artykuły Co to jest dysleksja?Co to jest dysleksja?Dysleksja rozwojowa to specyficzne trudności w opanowaniu umiejętności czytania i pisania u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Trudności te spowodowane są nieprawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego, a w szczególności zaburzeniami pamięci, funkcji poznawczych, opóźnieniami w rozwoju mowy i kłopotami z orientacją.W obrębie dysleksji rozwojowej wyróżniamy kilka postaci trudności: dysleksja - specyficzne trudności w opanowaniu umiejętności czytania, dysortografia - specyficzne trudności w opanowaniu poprawnej pisowni (w tym błędy ortograficzne), dysgrafia - specyficzne trudności w osiągnięciu odpowiedniego poziomu graficznego pisma (mało czytelne). Trudności w czytaniu i pisaniu dostrzegane są dopiero u dzieci w okresie nauczania zintegrowanego, a powinien zauważyć je nauczyciel w klasie "0",a nawet w przedszkolu. Już u przedszkolaka można stwierdzić objawy, które cechują dzieci "ryzyka dysleksji" - dzieci z nieprawidłowej ciąży, porodu, nieharmonijnego rozwoju: - opóźniony rozwój mowy, - słabe umiejętności językowe (trudności z wypowiadaniem złożonych wyrazów, budowaniem poprawnej wypowiedzi i zapamiętywaniem nazw), - opóźniony rozwój ruchowy, - słaba koordynacja ruchów podczas czynności samoobsługowych, rysowania, i zabaw ruchowych. Rodzaje zaburzeń rozwojowych, typowe trudności w czytaniu i pisaniu. 1. Lateralizacja i jej zaburzenia. Lateralizacja to funkcjonalna przewaga, czyli stronność przejawiająca się preferencją do używania oka, ręki i nogi leżących po jednej stronie osi ciała. Wyróżniamy dwa rodzaje lateralizacji: - lateralizacja jednorodna - norma rozwojowa: lateralizacja prawostronna - P lateralizacja lewostronna - L - lateralizacja niejednorodna - jest niekorzystna dla procesu nauki, lateralizacja skrzyżowana (może świadczyć o nie wykształceniu się dominacji jednej z półkul mózgowych dla danej pary narządów). Szczególnie negatywny wpływ ma lateralizacja skrzyżowana w zakresie oka i ręki, gdyż utrudnia kształtowanie się koordynacji wzrokowo - ruchowej. lateralizacja nieustalona, brak dominacji. Cechuje ją obniżenie sprawności w zakresie obu rąk. Powoduje to opóźnienia w orientacji przestrzennej oraz koordynacji wzrokowo - ruchowej (litery niekształtne, w nierównych odstępach, o puszczanie linijek, zaczynają pisać od środka wiersza). Typowe trudności w czytaniu i pisaniu. Zaburzenie orientacji kierunkowej: - inwersja statyczna(zaburzenie odtwarzania kształtów liter), mylenie liter o podobnym kształcie, a innym ułożeniu w przestrzeni(b-d, b-p, d-g, n-u, 6-9), - inwersja dynamiczna, czyli przestawianie liter w dwuznakach sz-zs, zmiana kolejności sylab w wyrazach mata-tama, a nawet kolejności całych wyrazów. - błędne odtwarzanie liter, w tym pismo lustrzane(odwrócenie zarówno kształtu, kolejności jak i kierunku kreślenia liter-od strony prawej ku lewej). 2. Orientacja przestrzenna i jej zaburzenia. Zaburzenia orientacji przestrzennej powodują: - trudności w rozumieniu stosunków przestrzennych zachodzących w przestrzeni, na płaszczyźnie oraz między poszczególnymi elementami względem siebie, - trudności z opanowaniem pojęć przestrzennych typu: góra-dół, wyżej-niżej, prawo-lewo,... - nieprawidłową lub chwiejną orientację w schemacie własnego ciała i osób stojących naprzeciw, - trudności w swobodnym poruszaniu się w przestrzeni zgodnie z instrukcją, - trudności w zachowaniu właściwego kierunku podczas czytania i pisania (od strony lewej do prawej), - mylenie liter, cyfr o podobnym kształcie, ale innym układzie przestrzennym (n-u, b-p, z-s, m-w, E-3), przestawianie kolejności liter, sylab, odwracanie położenia liter, - przeskakiwanie linijek druku w trakcie czytania, - trudności w poprawnym rozmieszczeniu wyrazów na stronie, wyrazy i litery są ściśnięte lub rozrzucone, - trudności na lekcjach wychowania fizycznego, geografii, geometrii i języka polskiego. 3. Zaburzenia analizatora wzrokowego. Sprawny analizator wzrokowy jest niezbędnym warunkiem prawidłowego przebiegu procesu wzrokowego spostrzegania. Rozwój analizy i syntezy wzrokowej stanowi podstawę wzrokowego spostrzegania i ma ogromne znaczenie w zapamiętywaniu i odwzorowywaniu. Symptomy zaburzeń percepcji wzrokowej: - problemy z różnicowaniem, zapamiętywaniem i odtwarzaniem figur geometrycznych, - trudności w rozpoznawaniu liter asymetrycznych, różniących się położeniem względem osi pionowej (p-g, d-b) oraz osi poziomej (w-m, u-n, b-p, d-g), i przyporządkowaniu do nich fonemów, - mylenie liter podobnych, różniących się drobnymi elementami graficznymi (a-o, m-n, u-w, l-ł, e-c, h-k), - popełnianie błędów przy przepisywaniu (opuszczanie liter lub cząstek wyrazów), - opuszczanie drobnych elementów graficznych, znaków interpunkcyjnych, - niewłaściwe rozmieszczenie zapisu na stronicy zeszytu, - w czytaniu częste przestawianie liter lub cząstek wyrazów, - niedokładne odczytywanie tekstu, przekręcanie końcówek, - wolne tempo czytania spowodowane zbyt długą koncentracją nad rozpoznawaniem liter i syntezą wyrazów, - trudności w rozumieniu czytanego tekstu. W późniejszych latach nauki zaburzona percepcja wzrokowa powoduje: - wolne tempo czytania, któremu towarzyszy duże napięcie emocjonalne, - uporczywe popełnianie błędów ortograficznych, - trudności w nauce języków obcych, - problemy w nauce geografii (głównie orientacja na mapie), - trudności z opanowaniem geometrii (brak wyobraźni przestrzennej), - problemy w nauce matematyki (brak zrozumienia tekstu zadania), - trudności w plastyce i technice (prace ubogie w szczegóły, zakłócone proporcje i stosunki przestrzenne). 4. Zaburzenia analizatora słuchowego. Zaburzona percepcja słuchowa powoduje, że dzieci mogą prawidłowo słyszeć poszczególne dźwięki, ale z potoku mowy nie potrafią wyodrębnić i identyfikować dźwięków po kolei i prawidłowo ich różnicować. Zaburzenia percepcji słuchowej. Opóźnienia rozwoju mowy: - ubogi zasób słownictwa, - trudności w przyswajaniu długich i trudnych wyrazów, - pojawiają się agramatyzmy, - problemy z formułowaniem wypowiedzi ustnych i pisemnych, - trudności ze zrozumieniem skomplikowanych instrukcji i poleceń słownych, - nieprecyzyjne różnicowanie słyszanych dźwięków, - nieprawidłowa realizacja głosek opozycyjnych pod względem miejsca artykulacji (s-sz-ś, z-ż-ź, c-cz-ć), dźwięcznych i bezdźwięcznych (b-p, d-t, g-k, w-f). Trudności w pisaniu ze słuchu: - w przypadku głębokiej dysfunkcji słuchowej dyktanda są zlepkiem przypadkowych liter, sylab i zniekształconych wyrazów, - lżejsze zaburzenia powodują opuszczanie liter i sylab, gubienie liter przy zbiegu spółgłosek, opuszczanie końcówek wyrazów, łączenie przyimków z rzeczownikami, - trudności w pisaniu spółgłosek syczących, szumiących i ciszących (s-sz-ś, c-cz-ć, z-ż-ź) dźwięcznych i bezdźwięcznych (d-t, b-p, g-k, w-f), głosek tracących dźwięczność w śródgłosie i wygłosie (chleb, torebka), - zmiękczeń przez kreskę i przez "i", - problemy z różnicowaniem "i" i "j", - mylą samogłoski nosowe "ą" i "ę" z zestawami głosek -on, -om, -en, -em. Trudności w nauce czytania: - problemy z prawidłową syntezą wyrazów, - głoskowanie bez możliwości dokonania syntezy wyrazu, - przekręcanie wyrazów, końcówek, - czytanie nierytmiczne, zaburzona intonacja, - wolne tempo czytania, - brak zrozumienia treści czytanego tekstu Zaburzeniom percepcji słuchowej towarzyszy zwykle słabsza pamięć słuchowa, która powoduje, że dzieci z trudem uczą się wierszy, różnych ciągów słownych, języków obcych oraz tabliczki mnożenia. Zaburzenia percepcji słuchowej i mowy powodują opóźnienie rozwoju myślenia słowno-pojęciowego przejawiające się w trudnościach w rozumowaniu, wnioskowaniu i uogólnianiu na materiale werbalnym. 5. Zaburzenia rozwoju kinestetyczno-ruchowego. Przejawiają się mniejszą precyzją ruchów i wolniejszym ich tempem. Dotyczy to dużej (zaburzenia koordynacji dużych grup mięśniowych), jak również małej motoryki (zaburzenia rozwoju manualnego). Typowe zaburzenia to: - obniżenie percepcji i szybkości ruchów docelowych (litery są nierówne, zbyt małe lub zbyt duże, wykraczają lub nie dochodzą do linii. Bywa, że dziecko ma trudności z narysowaniem kółka czy laski), - synkinezja (współruchy) dodatkowe, niepotrzebne ruchy w trakcie wykonywania czynności (dziecko pomaga sobie ruchami nóg, tułowia, szyi czy języka), - zaburzenia napięcia mięśniowego (ruchy pozbawione są naturalnej swobody, zbyt mocne lub zbyt słabe naciskanie na długopis - litery są nierówne, kartki podziurawione). 6. Zaburzenia graficzne w zakresie pisma. Zaburzeniom rozwoju ruchowego towarzyszy wzrost napięcia emocjonalnego konsekwencją tego jest zniechęcenie dziecka do pracy, unikanie przykrych zajęć, często też pojawiają się reakcje nerwicowe i negatywne postawy emocjonalne. Z tego typu zaburzeń (ruchowe i emocjonalne) wynikają zaburzenia graficzne w zakresie pisma zwane dysgrafią. Pismo jest zniekształcone i ma różną postać: - litery o nierównej wielkości i o nieprawidłowym położeniu, - różne nachylenie liter w tym samym tekście, - litery nie mieszczą się w liniaturze, - zbyt duże lub zbyt małe odstępy między literami, - litery "drżące" o niepewnej linii, - pismo niekształtne, niewyraźne, niepowiązane (litery rozrzucone), - pismo lustrzane, - trudności ze znalezieniem właściwej linii w liniaturze, opuszczanie linii a nawet całych stron zeszytu, - problemy z rozplanowaniem pisma na stronie (często zaczynają pisać od środka czy końca kartki). Opisane trudności charakterystyczne są dla zaburzeń funkcji poznawczych, motorycznych i emocjonalnych. Dezorganizują one naukę dziecka i mają negatywny wpływ na jego osiągnięcia szkolne. Bibliografia: I.Czajkowska, K.Herda: Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990 E.Górniewicz: Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1995 B.Zakrzewska: Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999 E.Jakubiak, K.Rygała: Materiały pomocnicze dla klas I-III prowadzących Zespoły korekcyjno- kompensacyjne w szkole. Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Elblągu, Elbląg 1997
Opracowanie: EWA SIERGIEJ Wyświetleń: 1391
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |