Katalog

Urszula Tylicka
Inne języki obce, Scenariusze

In schola Romana, czyli życie ucznia w starożytnym Rzymie - ćwiczenia w rozpoznawaniu koniugacji i odmianie czasowników

- n +

Scenariusz zajęć z języka łacińskiego i kultury antycznej z wykorzystaniem elementów dramy

Temat lekcji:
In schola Romana, czyli życie ucznia w starożytnym Rzymie. Ćwiczenia w rozpoznawaniu koniugacji i odmianie czasowników.

Cele lekcji:
- Poznawczy- zapoznanie uczniów z systemem edukacji młodzieży rzymskiej w czasach antycznych.
- Kształcący- ćwiczenie umiejętności rozpoznawania koniugacji czasowników łacińskich i ich odmianę.
- Wychowawczy- porównanie form nauczania w czasach antycznego Rzymu i współcześnie; refleksje młodzieży związane z tym tematem.

Czas trwania: 2 jednostki lekcyjne

Poziom edukacyjny: I klasa liceum (lub wyższa w pierwszym roku nauczania j. łacińskiego)

Metody pracy: podająca, scenki dramowe, kalambury, ćwiczeniowa.

Przebieg zajęć:

Lekcja pierwsza - Nauczyciel wprowadza temat lekcji od wyjaśnienia łacińskiego terminu schola, zwracając uwagę na jego greckie korzenie oraz omówienie różnych znaczeń tego słowa.
- Następnie zaprasza klasę do obejrzenia krótkiej inscenizacji (ok. 10- 15 min.), ilustrującej lekcję w rzymskiej szkole.

Przedstawienie przygotowała grupa kilku osób z klasy. Uczniowie otrzymali od nauczyciela tydzień wcześniej materiały o antycznej szkole rzymskiej. Odbyła się rozmowa na temat najistotniejszych elementów edukacji młodego Rzymianina. Zadaniem uczniów-aktorów było przygotowanie inscenizacji w taki sposób, aby pozostała część klasy mogła odczytać to, co było najbardziej charakterystyczne dla antycznej szkoły rzymskiej (np. uczęszczanie do szkoły wyłącznie chłopców, typowe przybory do pisania [rylec, woskowa tabliczka, czasami papirus], relacje nauczyciel-uczeń [zwykle bardzo surowy i wymagający nauczyciel, uczeń raczej pokorny i posłuszny]). Uczniowie-aktorzy samodzielnie rozdzielają między sobą role i układają krótkie dialogi, dobierają rekwizyty. Ponieważ jest to pierwszy rok nauki j. łacińskiego, rozmawiają między sobą w języku polskim.

- Po obejrzeniu scenki, nauczyciel pyta klasę, jakie elementy charakterystyczne dla szkoły antycznego Rzymu można było odczytać. Uczniowie wskazują te cechy, które wydają się im typowe, ważne. Nauczyciel zwraca uwagę na relację nauczyciel-uczeń, oczekuje od uczniów odniesienia do czasów współczesnych. Może wywiązać się dyskusja na temat różnych metod edukacyjno- wychowawczych w czasach starożytnych i współcześnie, co dziś można by było wprowadzić do szkoły, a co okazałoby się nie do przyjęcia.
- Następnie wspólnie wymieniamy najważniejsze elementy antycznej szkoły rzymskiej i zapisujemy je w formie notatki. Nauczyciel uzupełnia temat, a na zakończenie lekcji przywołuje humorystyczną nieco postać Orbiliusza - nauczyciela poety Horacego, bardzo srogiego severus i skłonnego do "trącania" rózgą plagosus ferulā niezbyt zdolnych uczniów.

Lekcja druga - Nauczyciel rozpoczynając tę lekcję, proponuje zabawę w kalambury. Ma przed sobą krótki łaciński tekst Officia scholastica (zał. nr 1), który w podpunktach zawiera zestawienie szkolnych powinności ucznia. Wyrażone są one przeważnie za pomocą bezokoliczników. Uczniowie zgłaszają się do przedstawiania pojedynczych obowiązków szkolnych, pozostała część klasy odgaduje. Prezentujący nie mogą używać słów. Kiedy pada poprawna odpowiedź, nauczyciel zapisuje na tablicy łacińską wersję odgadniętego wyrażenia.
- Kiedy na tablicy znajdą się wszystkie odgadnięte hasła, nauczyciel prosi uczniów o określenie przynależności koniugacyjnej występujących w nich bezokoliczników. Na bazie czasowników z tekstu, klasa wykonuje różne ćwiczenia utrwalające odmianę i określanie form.
- Na zakończenie lekcji nauczyciel prosi o zapisanie w wyznaczonym do tego miejscu w zeszycie sentencji dnia: Non scholae, sed vitae discimus. (Uczymy się nie dla szkoły, lecz dla życia).
- Jako pracę domową nauczyciel zleca uczniom pisemne tłumaczenie fragmentu tekstu z podręcznika A. Osipowicz "Lingua Latina, Lingua nostra" pt. In schola Romana.

Załącznik nr 1

Officia scholastica:
Obowiązki ucznia:

- Mane surgĕre
    Rano wstać
- Statim induĕre
    Zaraz ubrać się
- Manus lavare
    Umyć ręce
- Crines ornare
    Ułożyć włosy
- Deum adorare
    Pomodlić się
- Scholam frequentare
    Iść do szkoły
- Diligenter auscultare
Uważnie słuchać
- Auditum ruminare
    Wysłuchane przyswajać

 

Opracowanie: Urszula Tylicka

Wyświetleń: 2567


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.