AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Bożena Maria Nowacka
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Wyrażanie treści wiersza pt.: "Okulary" - Juliana Tuwima na podstawie ilustracji

- n +

Wyrażanie treści wiersza pt.: "Okulary" - Juliana Tuwima na podstawie ilustracji

Scenariusz zajęć w klasie I z edukacji polonistycznej (nauczanie zintegrowane) z wykorzystaniem środków dydaktycznych (ilustratywnych)

Cele lekcji:
Uczeń:
- przypomina znane mu wiersze J. Tuwima,
- poznaje nowe wyrazy: surdut i różne rodzaje okularów,
- potrafi przepisać określony fragment utworu do zeszytu,
- próbuje czytać wiersz w sposób ekspresyjny,
- udziela odpowiedzi na pytania związane z tekstem wiersza i ilustracją,
- określa nastrój poznanego utworu,
- kształci nawyki dokładności i opanowania,
- zachęca do utrzymania porządku w miejscu pracy i w domu.

Środki dydaktyczne: tekst wiersza "Okulary", ilustracje przedstawiające: mieszkanie pana Hilarego, różne okulary, portret bohatera i autora wiersza, części garderoby oraz ilustracje do innych wierszy: "Lokomotywa", "Słoń Trąbalski"

Metody pracy: ćwiczeniowa, ekspresyjna, rozmowa kierowana, impresyjna, ekspozycja - pokazowa

Formy pracy:
zbiorowa jednolita, indywidualna jednolita i zróżnicowana

Przebieg zajęć:

I. Przygotowanie do ekspozycji wiersza.
1. Przygotowanie się do zajęć.
2. Prezentacja na tablicy ilustracji do wierszy "Lokomotywa", "Słoń Trąbalski".
3. Odpowiedzi na pytania dotyczące tematu ilustracji:
a) Czy znacie wiersze, do których przygotowane są przykładowe ilustracje?
b) Czy wiecie, kto te wiersze napisał? (prezentacja portretu poety)
c) Co wiecie o J. Tuwimie?
4. Wypowiedzi uczniów połączone wypowiedziami nauczyciela uzupełniającymi ich wiedzę.
5. Wyjaśnienie znaczenia wyrazu: "surdut", zapis wyrazu na tablicy i w zeszytach, po uprzedniej analizie i syntezie wyrazu.
6. Pokaz ilustracji z różnymi rodzajami okularów i okularów noszonych przez dzieci i innych ludzi: (okulary przeciwsłoneczne, lecznicze, okulary nurka, robotników budowlanych, spawacza, okulary do oglądania filmu trójwymiarowego i inne).
7. Rozmowa kierowana dotycząca tematyki utworów, którego bohaterowie noszą okulary. Uczniowie dochodzą do wniosku, że jest taki wiersz, który ma tytuł "Okulary".

II. Praca z utworem poetyckim.
8. Wzorowe czytanie wiersza przez nauczyciela, który wcześniej prosi uczniów, by posłuchali, kto jest bohaterem utworu.
9. Badanie stopnia rozumienia tekstu. Rozmowa kierowana pytaniami:
- Co przytrafiło się panu Hilaremu?
- Gdzie znalazł swoje okulary?
- Jaki jest nastrój wiersza?
10. Wskazywanie elementów humorystycznych na ilustracji: szukanie okularów w mysiej dziurze, pianinie, w piecu, itd.
11. Analiza i interpretacja. Wyszukiwanie na ilustracji i w tekście wiersza czynności, jakie wykonywał pan Hilary: szuka, przewraca, maca, szpera, parska, sapie, zerka, znalazł.
12. Próba opisu bohatera utworu i jego mieszkania ze zwróceniem uwagi na wygląd osoby szukającej w pośpiechu i stan faktyczny sytuacji. Stwierdzenie, że pan Hilary koniecznie musi swoje mieszkanie posprzątać.

III. Uświadomienie konieczności utrzymania porządku.
13. Porządkowanie mieszkania pana Hilarego. Uczniowie układają ilustracje z podpisem do odpowiedniej na ilustracji części mieszkania i mebli: palto na wieszak, kapcie pod wieszak, poducha na kanapę.

IV. Ćwiczenia w pisaniu fragmentu tekstu na określony temat.
14. Uczniowie odszukują fragment wiersza do ilustracji przedstawiającej pana Hilarego przed lustrem po znalezieniu okularów.
15. Głośne czytanie wyszukanego fragmentu: Znalazł! Są. Okazało się, że je ma na własnym nosie. Analiza i synteza zdaniowa.
16. Przepisywanie fragmentu do zeszytu ze zwróceniem uwagi na estetykę zapisu i utrzymanie porządku wokół siebie.

V. Popisy w czytaniu dowolnego fragmentu wiersza do podanej ilustracji.
17. Uczniowie przygotowują wybrany fragment wiersza do głośnego czytania na wskazaną aktualnie ilustrację. Inni w tym czasie słuchają i oceniają. Nagradzanie uczniów brawami i nagrodą niespodzianką.

VI. Zakończenie.
18. Podsumowanie wiadomości zdobytych na zajęciach przez odpowiedź na pytanie: Co należy zapamiętać? Czego ciekawego dowiedzieli się uczniowie na tych zajęciach i o czym będą stale pamiętać?
19. Pożegnanie w kręgu.
 

Opracowanie: Bożena Maria Nowacka

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 8380


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.4



Ilość głosów: 5

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.