![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Katalog Teresa Krzystek Biologia, Scenariusze Hałas a zdrowie człowiekaHałas a zdrowie człowieka - scenariusz lekcji biologii"Twoje postępowanie dziś, to zdrowie lub choroba jutro"1. Temat lekcji: Hałas a zdrowie człowieka. 2. Hasło programowe: Regulacja nerwowo - hormonalna. 3. Cele operacyjne:
4. Typ lekcji: Opracowanie nowego materiału. 5. Forma nauczania: Lekcja w klasie. 6. Strategia: AOP. 7. Metody: Burz mózgów, dywanik pomysłów, obserwacja, karta pracy. 8. Środki: Krata pracy, tablica - tabela głośności, podręcznik, dywanik pomysłów, tablica - "Hałas a zdrowie człowieka", karta ewaluacyjna. 9. Literatura dla nauczyciela: Taraszkiewicz Małgorzata, "Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu". Maurer Gertruda, "I ty chronisz środowisko. Elementarz ochrony środowiska". Klimuszko Barbara, "Biologia. Zeszyt do ćwiczeń". 10. Literatura dla ucznia: Klimuszko Barbara, "Biologia. Podręcznik.". CZĘŚĆ I Nawiązanie do tematu. Uczniowie mają za zadanie dokończyć zdanie: Chciałbym być zdrowy jak..........................(koń, rydz, ryba, pieniądz, rzepa). Metodą burzy mózgów uczniowie wskazują czynniki, od których zależy nasze zdrowie. Chętni wpisują wymienione czynniki na tablicy: klimat, temperatura, wilgotność, odżywianie, ruch, tryb życia, otoczenie, zieleń, hałas, rodzina, koledzy, szkoła, technika, ruch uliczny, odzież, pieniądze. CZĘŚĆ II Podanie tematu lekcji: Hałas a zdrowie człowieka. Każdy uczeń otrzymuje krótki test: HAŁAS - SPRAWDŹ, CO JUŻ WIESZ 1. Źródłem hałasu jest: A - szelest liści, B - krzyk kibiców na stadionie piłkarskim, C - śpiew skowronka, D - wszystkie wymienione. 2. Hałas można zmierzyć: A - termometrem, B - fonometrem, C - amperomierzem, D - siłomierzem. 3. jednostką pomiaru hałasu jest: A - kg, B - Newton [N , C - dB, D - Hz. 4. Szkodliwy dla zdrowia jest hałas wydawany przez: A - cicho nastawione radio, B - ruchliwą ulicę, C - tykanie zegara, D - szum deszczu. 5. Skutkami oddziaływania hałasu na organizm mogą być: A - zaburzenia równowagi, B - wyczerpanie nerwowe, C - bezsenność, D - wszystkie wymienione. 6. Jak zmniejszyć natężenie hałasu w naszym środowisku? A - ściszając odbiorniki radiowe i telewizyjne, B - budując obwodnice w dużych miastach, C - używając klaksonów samochodowych tylko w razie konieczności, D - wszystkie pomysły są właściwe. Wspólnie analizujemy test, podając właściwe rozwiązania. CZĘŚĆ III Uczniowie pracują z kartą pracy, którą otrzymali tydzień przed lekcją jako pracę domową. Karta pracy. Posłuchaj dźwięków w swoim otoczeniu. Wychwyć pojedyncze dźwięki. Dokonaj ich analizy, obserwując zanotuj w tabeli:
Zad. 1. Spośród dźwięków, których słuchałeś w ostatnim tygodniu wybierz najbardziej uciążliwe (zamaluj wiersze na czerwono). Zad. 2. Oceń klimat akustyczny środowisk, w których przebywałeś w ostatnim tygodniu. Zamaluj w karcie pracy miejsca przyjazne dla twojego organizmu na zielono, obojętne na niebiesko, głośne i uciążliwe na czerwono. Zad. 3. na podstawie tabeli głośności określ w przybliżeniu natężenie działających na ciebie dźwięków. Liczbę decybeli wpisz obok źródła dźwięku.
Zad. 4. Wśród miejsc obserwowanych przez ciebie najgłośniejsze i najmniej przyjazne są: -.............................................................................................................................................. -.............................................................................................................................................. zad. 5. Na podstawie własnych doświadczeń oraz wiadomości z podręcznika podaj, jaki wpływ na zdrowie człowieka ma hałas. Porównaj z tablicą graficzną. Ćwiczenia śródlekcyjne. Uczniowie tworzą dwa kręgi i wykonują "rakietę". Powtarzają dwukrotnie. CZĘŚĆ IV Dywanik pomysłów. Uczniowie otrzymują paski papierów kolorowych. Na każdym pasku piszą jeden pomysł na zmniejszenie hałasu w swoim otoczeniu. Przykładowe pomysły: Budować pasy zieleni. Budować obwodnice. Cichobieżne silniki samochodów. Głośne prace wykonywać o odpowiedniej porze Klaksonów używać tylko w razie konieczności. Zakładać dźwiękoszczelne drzwi. Ściszać radia i telewizory. Krzyczeć głośno tylko tam, gdzie nikomu nie przeszkadzamy. Każdy uczeń otrzymuje 3 cenki, które przykleja obok najlepszego wg. Niego pomysłu. Liczba cenek świadczy o najczęstszych przyczynach hałasu w środowisku. CZĘŚĆ V Podsumowanie. Ułóż zdanie z rozsypanki sylabowej: HA, DZI, WIU ŁAS, SZKO, ZDRO. Praca domowa: Wykonaj projekt plakatu informującego o szkodliwości hałasu dla zdrowia człowieka. EWALUACJA Swoje zainteresowanie tematem lekcji "wykrzycz" zaznaczając wartość natężenia dźwięku na schemacie. ![]() Opracowanie: Teresa Krzystek Wyświetleń: 4653
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |