AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Jolanta Kołodziejczyk
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz z okazji Dnia Matki

- n +

Scenariusz spotkania z matkami uczniów kl. II

Temat spotkania: Dzień Matki

Cele:
1. Ukazanie roli i znaczenia matki w funkcjonowaniu rodziny.
2. Budzenie uczuć miłości, szacunku i wdzięczności dla matki.
3. Kształtowanie przekonania o ogromnej roli matki w życiu każdego dziecka.
4. Rozwijanie umiejętności w zakresie prawidłowego przekazu treści poetyckich i piosenek.

Uczestnicy:
Matki uczniów, uczniowie, nauczyciel.

Materiały:
a) do dekoracji sali: napisy w stylu "Dziękuję Ci, Mamo",
b) talerzyki i filiżanki na poczęstunek,
c) upominki dla matek (laurki i kwiaty wykonane przez dzieci).

Czas trwania:
ok. 2 - 3 godz.

PRACE PRZYGOTOWAWCZE:
- Nauczycielka wspólnie z uczniami przygotowuje scenariusz uroczystości.
- Nauczycielka opracowuje część artystyczną, przydziela dzieciom wiersze,
a następnie czuwa nad właściwym przygotowaniem.
- Dzieci wykonują laurki i kwiaty, portrety swoich mam oraz ozdoby do dekoracji sali i napis "Dziękuję Ci, Mamo",
- Dzieci wspólnie z nauczycielką ustawiają stoliki i krzesełka oraz podają przygotowany poczęstunek (ciastka, kawa, herbata dla wszystkich uczestników spotkania).

PRZEBIEG UROCZYSTOŚCI:

- Dzieci w odświętnych strojach stoją półkolem przed stolikami przygotowanymi dla matek. Wchodzące mamy zajmują miejsca na krzesełkach.

- Wychowawczyni wspólnie z dziećmi wita matki.

- Dziewczynki przedstawiają cel spotkania.

1. 26 maja to najpiękniejszy dzień w roku - Dzień Matki.
Zaczęto go obchodzić w Stanach Zjednoczonych w 1910 roku.
To święto ustalono po to, aby matki odczuły jak ważna jest ich rola w funkcjonowaniu rodziny.

2. Z tej okazji chcieliśmy życzyć wszystkim mamom dużo zdrowia, radości, uśmiechu na co dzień i uśmiechu z nas dzieci.

Prosimy mamusie o wysłuchanie naszego programu.
- Dzieci śpiewają piosenkę "Twoje święto".
- Wybrane 6 dzieci recytuje wierszyk:

Dz. 1:
Mamy, Mamusie, Mateńki, Matule
w dniu waszego święta witamy was czule.

Dz. 2:
Bo jesteście dla nas najważniejsze w świecie,
a jak was kochamy zaraz się dowiecie.

Dz. 3:
Mamusie nas mają, my mamusie mamy,
więc z okazji ich święta przedstawienie damy.

Dz. 4:
Niech więc każda Mama usiądzie wygodnie,
a my nasze Mamy ugościmy godnie.

Dz. 5:
Aby dobry humor miały, będzie dla Mam
konkurs mały. I udział w zgaduj - zgaduli
będzie miły dla Matuli!

Dz. 6:
A dla każdej naszej Mamy
dziś piosenkę zaśpiewamy.
- Dziecko prowadzące zapowiada tytuł scenki: "Portret Mamy". Dziecko przebrane za mamę siedzi w fotelu i haftuje serwetkę. Przy stoliku dziewczynka i chłopiec. Dziewczynka układa puzzle, chłopiec maluje farbami.

Rozmawiają:

Dz:
Fajnie tak siedzieć razem wieczorem.
Mogę z Tobą Mamusiu rozmawiać o szkole.

Ch:
Księżyc - rogalik przez okno zagląda.
W jego blasku - Ty Mamuś prześlicznie wyglądasz.

Dz:
Taka jesteś spokojna i pełna dobroci!
I wszystko nam wybaczasz, choć Jaś ciągle psoci.

Ch:
Dla Mamy portret teraz namaluję.
A w nim powiem wszystko, wszyściutko co czuję!
Czy Twoje włosy mogą być farbą złotą?

M:
Maluj, popatrzę na to z ochotą!

Ch:
A Twoje oczy tak szczere zawsze
słonecznym blaskiem pociągnę, a jakże!

M:
Jakie szczęście, że mam takie kochane dzieci!
Nawet w deszcz niech dla was zawsze słonko świeci.

- Dziecko prowadzące:
Kochane Mamusie! To wasze portrety.
Och! Jakie wspaniałe są na nich kobiety.
Spójrzcie na nasze dzieła. Każda Mama ma
odgadnąć, który jest jej portret. Za prawidłowe
rozwiązanie Mamy otrzymują portrety.

- Dzieci śpiewają piosenkę "Kochana Mamo, gdy będę duży".

- Na środek wychodzi 10 dzieci i recytują wiersz Cz. Kuriata pt.: "Ile zawodów ma mama?"

Narrator 1 (zwraca się do dzieci)
Czy dobrze znacie waszych mam codzienne
czynności, które przez rok cały - i zimą i latem -
wykonują tak doskonale, jak nikt na świecie?

Dz. 1:
Mama jest kucharką doskonałą,
jakich na świecie jest mało.
Ona robi śniadanie, obiad i kolację -
myślę, że przyznacie mi rację,
że są to przysmaki same,
jak przystało na nasza mamę.

Dz. 2:
Mama ciągle mieszkanie sprząta,
porządkuje rzeczy, które wy po kątach
bawiąc się rozrzucacie niedbale.
I w tej czynności zawód mamy niełatwy wcale.

Dz. 3:
Mama upiec ciasta da radę,
a nawet zrobić czekoladę - więc z tego wynika,
że zastąpi nawet cukiernika.

Dz. 4:
Mama siada do maszyny, aby uszyć sukienkę
Elżbiecie. Mama zrobiła sweter na drutach,
z którego cieszy się Ula, zrobiła też bambosze,
które ja noszę.

Dz. 5:
Mama to najlepsza księgowa, którą od liczenia
boli głowa, aby zmieścić się w domowym
budżecie i kupować to co chcecie.

Dz. 6:
I o tym pamiętać warto, gdy ktoś z nas
leży chory i brzuszek lub głowa go boli,
mama jest najlepszą pielęgniarką.

Dz. 7:
A gdy ze szkoły wracamy zaczyna się inny
zawód mamy. Mama uczyć potrafi śpiewu
i ortografii. I co dzień objawia wiele troski
o nasz rodzinny język polski.

Dz. 8:
Mama także co dzień z tatą i z nami razem
na działkę chodzi. A więc z tego wynika, że
mama ma także zawód ogrodnika.

Narrator 2:
A teraz niech każdy poćwiczy i wszystkie zawody
mamy wyliczy. Nie mieliście o tym pojęcia, ile wasza
mama ma wszelkiej pracy i na co dzień zajęcia.

- Dzieci śpiewają piosenkę "Choć mam rączki małe."

- Dwoje dzieci recytuje wiersz "Pomagaj mamie."

Dz. 1:
Nie trzymaj się fartuszka mamy, nie jesteś
przecież mały brzdąc! Buciki oczyść,
podlej kwiatki, do pracy zawsze chętny bądź!
Ze szczotką zatańcz raz i dwa, podłogę
ślicznie zamieć. Pamiętaj, że każdego dnia
pomagać trzeba mamie.

Dz. 2:
Bo w domu zajęć jest bez liku, żeby czystością
zawsze lśnił, więc pracuj mały pomocniku,
ile masz tylko w rączkach sił.
Wieczorem ułóż w swoim kątku pluszowe
misie, koty, psy, bo kto nauczył się porządku,
ten w nocy zawsze dobrze śpi.

- Dzieci śpiewają piosenkę "Walczyk dla mamy".

- Dziewięcioro dzieci trzyma serca.

- Dziecko prowadzące wypowiada tekst:
Matka, to najwspanialsze słowo świata. Zawiera ono w sobie niewypowiedzianą dobroć. Słowo Matka, to po prostu miłość!
Powiedzcie, jaka jest wasza mama?

- Dzieci unoszą serca do góry i odczytują głośno napisane na ich odwrocie określenia: kochająca, troskliwa, serdeczna, opiekuńcza, dobra, wierna, przyjacielska, wyrozumiała, cierpliwa, pracowita.

- Dzieci śpiewają piosenkę "Żabki".

- Następnie przedstawiają scenę pt. "Podarunek dla Mamy".

Dz. 1:
Za co kocham Mamę? Zaraz się dowiecie.
Przede wszystkim za to, że jestem na świecie!

Dz. 2:
Za to, że nie jest od święta.

Dz. 3:
Że choć zmęczona, zawsze uśmiechnięta.

Dz. 4:
Że zawsze mnie rozumie.

Dz. 5:
Dobre rady dawać umie.

Dz. 6:
Jest najwspanialszym przyjacielem!

Dz. 7:
Na spacer chodzi ze mną w niedzielę.

Dz. 8:
W chorobie mnie pielęgnuje.

Dz. 9:
I na dobranoc zawsze całuje!

Dz. 10:
O urodzinach zawsze pamięta.

Dz. 11:
Przytula, kiedy nocą się lękam.

Dz. 12:
Mama jest lekiem na przeziębienia.

Dz. 13:
I aspiryną na dziecka zmartwienia.

Dz. 14:
Mama wybacza i zapomina.

Dz. 15:
Mama dla dziecka to witamina!

Dz. 16:
Drogich prezentów dla Mam dziś nie mamy,
Szczere nasze serca więc im teraz damy.

- Dzieci podchodzą do mam, wręczają im serca z napisem "Kocham Mamę" i zrobione przez siebie kwiaty.

- Teraz następują konkursy przygotowane wcześniej przez nauczycielkę i dzieci.
kreację dla siebie. Po powrocie każde dziecko odgaduje, którą kreację wybrała mama.

Konkurs: "Czy znasz swoją mamę?"

Dz. 2:
Do konkursu "Czy znasz swoją mamę?" zapraszam 3 mamy ze swoimi dziećmi. Dzieci wychodzą z sali, aby nie słyszały odpowiedzi na pytania, które poda mama:
- Jaki ma pani kolor oczu?
- Jaką zupę lubi pani najbardziej?
- W jaki sposób odpoczywa pani najczęściej?
- Jaki jest pani ulubiony kolor?
- Jaki zawód wybrałaby pani dla swojego dziecka?
Po udzieleniu odpowiedzi przez mamę wchodzi do sali jej dziecko i odpowiada na te same pytania w zmienionej formie:
- Jaki kolor oczu ma twoja mama?
Każda identyczna odpowiedź jest nagradzana brawami.

- Na zakończenie uroczystości nauczycielka wraz z dziećmi dziękuje mamom za przybycie. Wszyscy wspólnie porządkują salę.

KOMENTARZ
Uroczystość Dnia Matki cieszy się zawsze dużym powodzeniem zarówno wśród dzieci jak i matek. Uczniowie chętnie przygotowują część artystyczną dla swoich mam. W klasie I i II przygotowuję program składający się z wierszy, piosenek, krótkich scenek oraz konkursów. Wykorzystuję dostępne opracowania i materiały. W klasie III oprócz wierszy i piosenek przygotowuję z dziećmi teatrzyk do wybranej bajki.

Literatura:
1. A. Maj, M. Nawrocka, E. Sorbian - Kardaś, M. Stępień - Inscenizacje. Zabawy ruchowe dla klas I-III Wydawnictwo Edukacyjne Żak Warszawa 2001
2. J. Długosz Uroczystości i imprezy w procesie dydaktyczno-wychowawczym klas początkowych Wydawnictwo FOSZE Rzeszów 1992 r.
3. I. Służewska, I. Chyła - Szypułkowa - Scenariusze imprez szkolnych dla klas I-III. Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Kielce 1995 r.
 

Opracowanie: Jolanta Kołodziejczyk

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2950


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4



Ilość głosów: 3

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.