![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Katalog Renata Harasimik Lekcja wychowawcza, Scenariusze Dlaczego warto mieć przyjaciół?Dlaczego warto mieć przyjaciół? - scenariusz godziny z wychowawcąI. TEMAT ZAJĘĆ: Dlaczego warto mieć przyjaciół?II. CELE: 1. Uświadomienie znaczenia przyjaźni jako istotnej wartości w życiu. 2. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za podtrzymywanie i pielęgnowanie przyjaźni. 3. Uświadomienie różnicy między przyjaźnią a koleżeństwem. 4. Budowanie trwałych więzi międzyludzkich oraz analizowanie i wyrażanie własnych uczuć. 5. Kształtowanie umiejętności pracy w grupie oraz formułowanie i prezentowanie własnych opinii. III. BIBLIOGRAFIA: 1. J. Krzyżewska, Aktywizujące metody i techniki pracy w edukacji, S - ałki 2000. 2. E. Brudnik, A. Moszczyńska, B. Owczarska, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie, Kielce 2000. IV. METODY PRACY: burza mózgów, dywanik pomysłów. V. MATERIAŁY: arkusze papieru z nacięciem, arkusz szarego papieru, kartki samoprzylepne, mazaki, kolorowe paski, dłonie wycięte z papieru, cytaty oraz nagrania piosenek dotyczące przyjaźni. VI. PRZEBIEG ZAJĘĆ: 1.Wprowadzenie: a) sprawy organizacyjne i omówienie bieżących problemów klasowych; b) określenie zasad pracy grupowej c) nauczyciel siedzi w kręgu wśród młodzieży i prosi uczniów, by napisali na kartkach wartości, które są naprawdę ważne w życiu każdego człowieka; d) uczniowie przyklejają kartki na arkuszu papieru; e) uczeń grupuje i omawia przedstawione wartości; 2.Realizacja tematu zajęć: a) nauczyciel krótko nawiązuje do tematu zajęć; b) odczytanie wiersza o przyjaźni przez ucznia; c) uczniowie losują grupy, w których będą pracować i zapoznają się z treścią wylosowanych cytatów (załącznik 1); d) przed podjęciem pracy nauczyciel objaśnia jak pracować metodą dywanika pomysłów; uczniowie na paskach wpisują: cechę przyjaciela, cechę przyjaźni i działanie wzmacniające przyjaźń; e) każda grupa siada do przygotowanych przed lekcją stolików i rozpoczyna pracę; f) uczniowie na otrzymanych paskach zapisują wnioski, a następnie określają poprzez przyklejenie cenki najważniejszą ich zdaniem cechę przyjaciela oraz działanie wzmacniające uczucie przyjaźni; g) po wykonaniu zadania jedna osoba z grupy prezentuje plakat i ewentualnie udziela wyjaśnień; h) nauczyciel krótko uzupełnia wypowiedzi uczniów; 3. Podsumowanie: Na zakończenie nauczyciel prosi, aby uczniowie na otrzymanych dłoniach wyciętych z papieru podpisali się i wpisali swoją cechę charakteru, którą mogliby ofiarować przyjacielowi. Następnie przekazują tę dłoń kolejnej osobie, a ona wpisuje inne cechy, które dostrzega u tej osoby jako wartościowe w przyjaźni. UWAGI: 1. Każda grupa otrzymuje "dywanik" wykonany według wzoru niżej, flamastry oraz po trzy paski papieru w różnych kolorach dla każdego ucznia.
2. Każdy uczeń ma po trzy swoje miejsca na dywaniku (jeżeli w grupie jest 4 uczniów, to dywanik powinien mieć 12 miejsc na paski). 3. Każdy uczeń powinien mieć możliwość pisemnej wypowiedzi. 4. Przed każdym ćwiczeniem określ czas na wykonanie zadania i czas na prezentacje grupowe. ZAŁĄCZNIK NR 1 PRZYJACIEL - JEDNA DUSZA W DWÓCH CIAŁACH. PRAWDZIWEGO PRZYJACIELA POZNASZ W JEGO POTRZEBIE. ZŁOTO SPRAWDZAMY W OGNIU, PRZYJAŹŃ W NIESZCZĘŚCIU. DLA NOWEGO PRZYJACIELA NIE OPUSZCZAJ STAREGO. Opracowanie: Renata Harasimik Wyświetleń: 4177
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |