AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Grażyna Gembała
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Przedszkole przyjazne dzieciom i rodzicom - scenariusz spotkania integracyjnego

- n +

Przedszkole przyjazne dzieciom i rodzicom

"Co zrobić, by w naszym życiu wychowawców
nie były tylko okruchy (...)... lekcji, pracy zabaw...?"
C.Freinet

Typowym dla nowego wychowania założeniem bliskiej współpracy ze środowiskiem rodzinnym jest przystosowanie przedszkola do dziecka.

Zgodnie z profilem naszego przedszkola, który jest placówką prorodzinną, w oparciu o autorski program adaptacyjno-integracyjny - "Z mamą łatwiej" realizujemy cykl wspólnych spotkań, obejmujących swoim zakresem działania skierowane na dziecko i środowisko rodzinne wychowanków, mających charakter zaplanowanej wspólnej zabawy w myśl zasad, które wpływają na zmianę tradycyjnej współpracy z rodzicami w nowoczesną poprzez:
- stałe "doświadczenia poszukujące" jednolitych środków najskuteczniejszych oddziaływań wychowawczych rodziców i nauczycieli
- wspólne, głębokie zainteresowanie dzieckiem, jego potrzebami, prawami jego rozwoju, jego zamiłowaniami do działalności odkrywczej i twórczej
- przewidującą i życzliwą obecność nauczycieli, którzy potrafią stworzyć dzieciom klimat wzajemnego zaufania, sprzyjający zawiązywaniu się naturalnego dialogu między nimi a środowiskiem rodzinnym wychowanków.

SCENARIUSZ SPOTKANIA INTEGRACYJNEGO W FORMIE POPOŁUDNIOWYCH ZAJĘĆ Z RODZICAMI W RAMACH REALIZACJI I ROZSZERZANIA TREŚCI I ZADAŃ ZAWARTYCH W PROGRAMIE AUTORSKIM - "Z MAMĄ ŁATWIEJ"

Temat: "Wspólnie poznajemy barwy i smaki jesieni"


Cele:
- stwarzanie atmosfery pełnej przyjaźni i zaufania
- wspólne tworzenie kompozycji plastycznych z suszonych owoców, warzyw i liści inspirowanych własnymi przeżyciami i doświadczeniami
- wspólne muzykowanie i ilustrowanie utworów muzycznych za pomocą ruchów, gestów, mimiki oraz eksperymentowania z wykorzystaniem materiału przyrodniczego

Cele operacyjne:
Dziecko:

- bierze aktywny udział w zabawach i grach z rodzicami
- swobodne i spontaniczne podejmuje role współgospodarza przedszkola
- tworzy improwizacje do utworów muzycznych za pomocą ruchów, gestów i mimiki
- dobiera, klasyfikuje i układa kompozycje plastyczne wynikające z własnych doświadczeń i przeżyć
- eksperymentuje różnymi materiałami plastycznymi i przyrodniczymi

Rodzice:

- pomaga w organizowaniu i planowaniu kolejnych etapów wspólnej pracy
- wskazuje na różnorodne możliwości wykorzystania i eksperymentowania materiałem przyrodniczym
- inicjuje różne formy ilustrowania muzyki za pomocą ruchów, gestów i mimiki.

Pomoce:

- emblematy z papieru kolorowego przeznaczone na wizytówki, markery, taśma samoprzylepna - dwustronna, plansze z tekstami piosenek dla dorosłych, plansze z wyklejonymi "zaczarowanymi drzewami", kolorowe szarfy w trzech kolorach, znaki umowne - minki;
- świeże: owoce, warzywa, grzyby, suszone: owoce, warzywa, grzyby, liście, szyszki, żołędzie, kasztany, pestki z drzew owocowych, klej, kolorowe kartony, plastyczny sznurek ozdobny, tace, talerze, miski, pojemniki na owoce i warzywa, czarne worki, świecznik, świeca, klamerki, apaszki;
- podkład muzyczny do zabaw ruchowych - A.Vivaldiego "Cztery pory roku - Jesień".

Przebieg spotkania:

1. Schodzenie się rodziców i dzieci
- każdy dorosły wybiera i wpisuje na wcześniej w tym celu przygotowanych emblematach owoców wizytówki z imieniem dla siebie i dziecka
- zabawy dowolne dzieci w kącikach zainteresowań.
2. Wspólne powitanie
- przesyłanie iskierki - każdy z uczestników zabawy przesyła kolejnej osobie w kole uścisk dłoni (iskierkę)
- szczególne powitanie - prowadzący zabawę w szczególny sposób wita wszystkich uczestników spotkania, tak aby wszyscy poczuli się powitani indywidualnie.
3. Imię i gest - każdy uczestnik zabawy wymienia swoje imię, dołączając do tego dowolnie wybrany przez siebie gest, reszta uczestników powtarza imię i gest, w następnej rundzie grupa próbuje sama powtórzyć wszystkie imiona i gesty rodziców i dzieci.
4. Imię do imienia - każdy wymienia swoje imię, uczestnik zabawy, który trzyma owoc (lub warzywo) wymienia swoje imię oraz imię osoby, do której chce rzucić owoc i rzuca go, w razie pomyłki przedmiot wraca do rzucającego a grupa pomaga mu wymienić właściwe imię.
5. Wspólna zabawa ruchowa przy piosence: "Jesteśmy jagódki"
(słowa piosenki dla rodziców na dużej planszy) - zachęcanie rodziców do naśladowania ruchem i gestem słów piosenki.
6. Zabawa: "Sałatka owocowa" - wszyscy siedzą w kręgu, prowadzący siedzi wewnątrz kręgu. Prowadzący dzieli uczestników na różne grupy, które od tej chwili są zbiorami owoców. Prowadzący siedząc wewnątrz kręgu wymienia grupy owoców, np. "jabłka i śliwki", wtedy osoby, które "są" tymi owocami zmieniają się miejscami, na hasło "sałatka owocowa", wszyscy mają zmienić miejsca, a prowadzący zabawę szybko szuka miejsca w kręgu dla siebie. Ten z uczestników, który nie zdąży usiąść w kręgu, zajmuje miejsce na wolnym krześle w środku kręgu i podaje hasło do dalszej zabawy.
7. Zabawa: "Sałatka warzywna"
(przebieg zabawy podobny, jak w zabawie "Sałatka owocowa").
8. Wspólna zabawa przy piosence: "Małe elfy"
(słowa piosenki dla rodziców na dużej planszy).
9. Rozwiązywanie zagadek - rozpoznawanie przez dzieci i rodziców warzyw i owoców poprzez:
- dotykanie darów jesieni w "zaczarowanym" worku
- smakowanie owoców z zawiązanymi oczami
- wąchanie warzyw i grzybów z zawiązanymi oczami.
10. Wspólna zabawa przy piosence: "Leśne duszki"
- zachęcanie rodziców do wykorzystania we wspólnej zabawie liści, szyszek, żołędzi, kasztanów oraz innego materiału przyrodniczego.
11. Wspólna praca dorosłych i dzieci w zespołach
- wyklejanie kompozycji plastycznych z dowolnie dobranego materiału przyrodniczego: suszonych liści, owoców, warzyw i grzybów.
12. Organizowanie wystawki prac - wspólne dekorowanie i ozdabianie przedszkola własnymi wytworami.
13. Zabawa z muzyką: "Tańczące liście" - przedstawianie za pomocą gestów, mimiki i ruchów całego ciała spadających liści. Uczestnicy poruszają się po całej sali przy muzyce (fragmenty utworu: A.Vivaldiego "Cztery pory roku - Jesień").
14. Ewaluacja spotkania - przyklejanie przez dzieci i dorosłych znaków umownych (minek) na wcześniej przygotowanych przez dzieci "zaczarowanych drzewkach"
- minka z uśmiechem (opinia pozytywna wyrażająca chęć uczestnictwa w kolejnych spotkaniach)
- minka z wyrazem niezadowolenia (opinia negatywna wyrażająca brak zgody na udział w podobnych spotkaniach).
15. Degustacja ciasta, owoców, soków dla dzieci i dorosłych
- zachęcanie rodziców do przygotowania poczęstunku na kolejne spotkanie.
 

Opracowanie: GRAŻYNA GEMBAŁA
PRZEDSZKOLE NR12 W MYSŁOWICACH

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 9374


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4



Ilość głosów: 3

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.