"Akceptacja kogoś drugiego takim, jaki jest, to ważny czynnik sprzyjający wytworzeniu stosunków, w których człowiek może wzrastać, rozwijać się, dokonywać konstruktywnych zmian, uczyć się, rozwiązywać problemy, zapewnić sobie zdrowie psychiczne, być bardziej twórczym i produktywnym i w pełni realizować swoje życiowe możliwości. Dzięki akceptacji można pomóc uczniowi zaakceptować i polubić siebie oraz umocnić w nich poczucie własnej wartości.
Lp. |
Zadanie |
Tematyka zajęć |
Planowane formy realizacji |
Termin |
Osoba odpowiedzialna |
Uwagi |
1. |
Integracja klasy |
Wzajemne poznanie się |
Ćwiczenia:
- sam w nowej sytuacji;
- tworzenie klimatu pracy;
- łańcuszek prezentacji;
- zapamiętaj moje imię;
Ankiety wycieczki. |
IX/XI 2000 r.
IX/X 2000 r.
IX 2000 r.
V/VI 2001 r. |
Wychowawca klasy
Pedagog |
|
2. |
Rada Klasowa Uczniów |
Wybór samorządu klasowego |
Głosowanie |
IX 2000 r. |
Wychowawca klasy
Komisja konkursowa |
|
3. |
Regulamin Szkolny |
Zapoznanie z regulaminem szkoły |
Odczytanie |
IX 2000 r. |
Przewodniczący Samorzadu Szkolnego |
|
4. |
Prawa ucznia |
Zapoznanie z funkcjonowaniem szkoły
- Dyrektor Szkoły - zadania;
- Rada Pedagogiczna - zadania;
- Samorząd Szkolny - kompetencje;
|
Prezentacja przez wychowawcę klasy.
Artykuł prasowy "Prawa ucznia" |
IX/X 2000 r. |
Wychowawca klasy.
Przewodniczący samorzadu |
|
5. |
Kontrakt |
Sporządzanie kontraktu (Umowa nauczyciel-wychowawca-uczeń) |
- "Co mi wolno, a czego nie wolno i jakie są tego konsekwencje";
- "burza mózgów"- technika decyzji grupowej
|
IX/X 2000 r. |
Wychowawca klasy
Samorząd klasowy |
|
6. |
Zapobieganie agresji w szkole |
"Czy doświadczam agresji w szkole" |
- Ankieta
- Artykuły prasowe"Agresja w szkole"
|
Cały rok |
Wychowawca klasy
Samorząd klasowy |
|
7. |
Pokonywanie stresu |
Sceny z życia nieśmiałych
Jak sobie radzić ze stresem |
- Artykuł, pogadanka;
- Warsztaty: praca w zespole;
- Plakat o stresie;
|
Cały rok |
Wychowawca klasy
Samorząd klasowy |
|
8. |
Zdrowy styl życia |
- Odżywianie się jako element zdrowego stylu życia;
- Relaks jako element zdrowego stylu życia;
- Ruch jako element zdrowego stylu życia;
|
Praca w zespole metodą "Metaplan" |
IX 2000 r. |
Wychowawca klasy
Samorząd klasowy |
|
9. |
Rozwiązywanie problemów |
Sytuacje konfliktowe w klasie |
"burza mózgów" |
XII 2000 r. |
Wychowawca klasy
Samorząd klasowy |
|
10. |
Kultywowanie tradycji |
Tradycje Bożonarodzeniowe i Wielkanocne |
|
XII 2000 r.
IV 2001 r. |
Wychowawca klasy
Samorząd klasowy |
|
11. |
Akceptacja |
"Co to jest kompleks?" |
- "Burza mózgów";
- Artykuł - "Okropne kompleksy"
|
I 2001 r. |
Wychowawca klasy
Samorząd klasowy |
|
12. |
Podejmowanie decyzji |
Jak podejmować mądre decyzje? |
- Artykuł;
- Mapa myśli;
- Dyskusja;
|
I 2001 r. |
Wychowawca klasy
Samorząd klasowy |
|
13. |
Zwalczanie kompleksów |
Sceny z życia nieśmiałych |
|
II 2001 r. |
Wychowawca klasy
Samorząd klasowy |
|
14. |
Współdziałanie z innymi |
- "Co to jest asertywność";
- Jak współdziałać z ludźmi;
|
- Artykuły;
- "Burza mózgów";
- Książka - czytanie fragmentów "Jak być asertywnym";
|
II 2001 r. |
Wychowawca klasy
Samorząd klasowy |
|
15. |
Profilaktyka uzależnień |
- Co to są narkotyki;
- Czy potrafię odmawiać;
|
- ulotki;
- statystyki;
- referat;
- spektakle;
- filmy;
|
Cały rok |
Wychowawca klasy
Samorząd klasowy
Pedagog
Policjant |
|
16. |
Profilaktyka żółtaczki |
Choroby zakaźne - profilaktyka |
|
IV 2001 r. |
Pielęgniarka
Wychowawca |
|
17. |
Edukacja Europejska |
- Początki Unii Europejskiej;
- Jaka rolę pełni UE?;
- Czym się zajmuje?;
- Obywatele Unii i ich prawo;
- Jak jest używane euro?;
|
- Broszury;
- Foliogramy;
- Ulotki;
- Udział w konkursach;
|
Cały rok |
Wychowawca klasy
Samorząd klasowy |
|