Katalog Beata Resmer Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Scenariusz terapii w klasie IScenariusz zajęć terapii pedagogicznejĆwiczenia rozwijające myślenie i umiejętności matematyczne - dodawanie i odejmowanie w zakresie do 20. Nauczyciel prowadzący: Beata ResmerKlasa I Data: 11.04.2003 I Cele operacyjne: - kształcenie pojęcia liczby; - doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 20; - ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej; - doskonalenie pamięci słownej; II Oczekiwane osiągnięcia: Uczeń: - rozróżnia liczby od 1-20; - potrafi dodawać i odejmować w zakresie 1-20 na konkretach; - umie powtórzyć powiedziany przez nauczyciela ciąg liczb; - jest zintegrowany, zadowolony i radosny; III Metody: - słowna; - poglądowa; - eksponująca; IV Formy pracy: - indywidualna zróżnicowana; - zbiorowa; V Środki dydaktyczne: - liczmany; - kaseta magnetofonowa; - kubki; - magnetofon; - gazeta; - materiały przygotowane przez nauczyciela; VI Przebieg zajęć: 1. Przywitanie: zabawa ruchowa: "Idzie stonoga" (razy 3 -z imionami, z cyframi, ćwiczenie ruchy naprzemienne bazujące na metodzie Denisona- prawa ręka uniesiona lewe kolano; lewa ręka prawe kolano i na zmianę do kolan łokciami wolno i dokładnie). 2. Segregowanie i przeliczanie elementów: a) podział liczmanów na dwie grupy (parzyste i nieparzyste); b) liczenie na konkretach (np. 5 + 7, 8 + 4, 9 + 6 itd.); c) pokazywanie cyfr wypowiedzianych przez nauczyciela (np. 12, 13, 16 itd.) d) odejmowanie cyfr i pokazywanie na liczmanach wyniku (np. 9 - 5, 8 - 4, 6 - 3 itd.); 3. Zabawa "tratwa ratunkowa " z nagrodą. Gazeta to tratwa. Uczniowie chodzą w rytm muzyki po sali. Na znak wyłączonego magnetofonu stają i muszą znaleźć miejsce na tratwie. Kto się nie zmieści odpada. Przedtem otrzymując nagrodę. Za każdym razem zmniejszamy wielkość tratwy - gazety. 4. Dodaj i podaj wynik (np. 6 + 5, 7 + 3, 8 + 5 itd.). 5. Zadanie z treścią. Pani Basia - nauczycielka przyniosła 16 lizaków. Rozdała uczniom 9 lizaków. Ile lizaków jej zostało? 16 - 9 = 16 - 6 - 3 = 10 - 3 = 7 Odp. : Pani Basi zostało 7 lizaków. 6. Uporządkuj liczby rosnąco ( 14, 7, 11, 1, 5) a) pod każdą z liczb proszę umieścić podpis; b) odwróć kartę na drugą stronę i odczytaj; 7. Oblicz i pokoloruj wyniki zgodnie z instrukcją: 14 na niebiesko, 11 na żółto, 17 na czerwono. 8. Zabawa klaskowa z cyframi 10, 14, 17, 16. 9. Podsumowanie: Która z zabaw wam się najbardziej podobała i chcielibyście ją powtórzyć?, Jak się czujecie po tych zajęciach? (rysowanie buźki). Na koniec nagrody za udział w zajęciach.
Opracowanie:Beata Resmer Wyświetleń: 2473
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |