![]() |
![]() |
Katalog Beata Górska Język polski, Program nauczania Egzamin na piątkę - program przygotowujący uczniów z trudnościami dydaktycznymi do egzaminu gimnazjalnego z zakresu przedmiotów humanistycznych"Egzamin na piątkę" - program przygotowujący uczniów z trudnościami dydaktycznymi do egzaminu gimnazjalnego z zakresu przedmiotów humanistycznychNR PROGRAMU SZPN - GML - 3/2003Program dopuszczony do użytku szkolnego przez Dyrektora Szkoły i wpisany do Szkolnego Zestawu Programów Nauczania dnia 10.10.2003r. Opracowany przez mgr Beatę Górską Zaopiniowany przez mgr Małgorzatę Krajewską Spis treści Wstęp 1.Charakterystyka programu 2.Cele programu i standardy wymagań egzaminacyjnych 3.Treści nauczania A - rozwijanie umiejętności czytania i odbioru tekstów kultury oraz ich opracowywanie B - rozwijanie umiejętności tworzenia własnego tekstu C - ćwiczenia doskonalące umiejętności pisania z zachowaniem zasad gramatyki, ortografii i interpunkcji Wstęp Program "Egzamin na piątkę" przygotowuje uczniów z trudnościami dydaktycznymi do egzaminu gimnazjalnego z zakresu przedmiotów humanistycznych a przeznaczony jest do realizacji na zajęciach pozalekcyjnych w trzeciej klasie gimnazjum specjalnego. Został on opracowany w trosce o uczniów z trudnościami dydaktycznymi, którzy wymagają szczególnego wsparcia i pomocy ze strony nauczyciela, na drodze do zdobywania umiejętności i wiadomości niezbędnych do możliwie najlepszego zdania egzaminu gimnazjalnego. Możliwość pracy z uczniami w małych grupach daje sposobność pełniejszego indywidualnego dotarcia do nich i pomoc w przezwyciężaniu trudności. Dobrze przygotowany do egzaminu uczeń wierzy we własne możliwości, myśli pozytywnie co ułatwia mu samodzielne rozwiązywanie problemów i zadań w oparciu o zdobyte umiejętności i wiadomości. 1.Charakterystyka programu Program "Egzamin na piątkę" przeznaczony jest do realizacji w trzeciej klasie gimnazjum specjalnego, w pracy z uczniami przejawiającymi trudności dydaktyczne. Program ten przygotowuje uczniów do egzaminu gimnazjalnego z zakresu przedmiotów humanistycznych. Program został opracowany w oparciu o: - Podstawę programową kształcenia ogólnego - Standardy wymagań egzaminacyjnych - Program nauczania w gimnazjum specjalnym dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim nr DKW - 4014 -18/00 - Obserwację uczniów i doświadczenia w pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo w stopniu lekkim. Program ten skupia się przede wszystkim na rozwijaniu umiejętności niezbędnych podczas pisemnego egzaminu gimnazjalnego czyli: Umiejętności czytania ze zrozumieniem i odbioru tekstów kultury oraz umiejętności tworzenia własnego tekstu z zachowaniem zasad gramatyki, ortografii i interpunkcji. Ważnym elementem programu jest tematyka związana ze środowiskiem ucznia, jego najbliższym otoczeniem oraz uczestnictwem w aktualnym życiu społecznym i kulturalnym. Nauczyciel wiedząc, czego potrzebują jego uczniowie przygotuje dla nich zadania, dostosuje treści i tempo pracy do ich możliwości, zainteresowań i potrzeb. 2.Cele programu i standardy wymagań egzaminacyjnych. Celem programu jest przygotowanie uczniów z trudnościami dydaktycznymi do egzaminu gimnazjalnego z zakresu przedmiotów humanistycznych w taki stopniu, aby uczeń potrafił samodzielnie rozwiązywać problemy i zadania posługując się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami. Standardy wymagań egzaminacyjnych informują o wymaganiach w zakresie czytania i odbioru tekstów kultury oraz obejmują umiejętności dotyczące tworzenia własnego tekstu. Celem programu jest wyposażenie uczniów w umiejętności i wiadomości niezbędne do sprostania tym wymaganiom. Zgodnie ze standardami wymagań w zakresie "czytania i odbioru tekstów kultury" uczeń: - czyta teksty kultury tzn. teksty literackie, publicystyczne, popularnonaukowe, źródła historyczne, instrukcje, słowniki, encyklopedie, mapy, diagramy, tabele i wykresy. Teksty kultury są wytworami myśli i uczuć człowieka, oraz efektami jego działań praktycznych - malarstwo, grafika, architektura, rzeźba, fotografia, sztuka użytkowa - interpretuje teksty kultury z uwzględnieniem intencji nadawcy - wyszukuje informacji przekazywanych nie tylko w postaci zapisu słowami, ale także w postaci diagramu, mapy, tabeli, wykresu, czy ilustracji - odnajduje i interpretuje związki przyczynowo-skutkowe, zależności między powstaniem określonego zjawiska i jego konsekwencjami - dostrzega związki między dziełem literackim, a dziełem plastycznym czy muzycznym - dostrzega wartości wpisane w teksty kultury - dobro, pokój, miłość, prawda, wolność, sprawiedliwość W zakresie "tworzenia własnego tekstu" uczeń: - buduje wypowiedzi poprawne pod względem językowym i stylistycznym w następujących formach: opis, opowiadanie, charakterystyka, ogłoszenie, zaproszenie, list, sprawozdanie - tworzy teksty o charakterze informacyjnym lub perswazyjnym dostosowane do sytuacji komunikacyjnej - zna i stosuje zasady organizacji tekstu. Tworzy tekst na zadany temat, spójny pod względem logicznym i składniowym - formułuje argumenty uzasadniające stanowisko własne lub cudze - dokonuje celowych operacji na tekście: streszcza, rozwija, przekształca stylistycznie - analizuje, porównuje i porządkuje informacje zawarte w tekstach kultury - formułuje problemy, podaje sposoby ich rozwiązywania, wyciąga wnioski na podstawie tekstów kultury 3.Treści nauczania Biorąc pod uwagę pisemny charakter egzaminu gimnazjalnego program przewiduje w szczególności: A - rozwijanie umiejętności czytania i odbioru tekstów kultury oraz ich opracowywanie B - rozwijanie umiejętności tworzenia własnego tekstu C - ćwiczenia doskonalące umiejętności pisania z zachowaniem zasad gramatyki, ortografii i interpunkcji A - rozwijanie umiejętności czytania i odbioru tekstów kultury oraz ich opracowywanie * Doskonalenie umiejętności głośnego i cichego czytania ze zrozumieniem * Odpowiadanie na pytania dotyczące treści w oparciu o przeczytany tekst * Formułowanie własnych wypowiedzi na podstawie tekstu * Wskazywanie w tekście określonych treści, wyszukiwanie fragmentów * Wyodrębnianie postaci i zdarzeń w utworach * Określanie czasu i miejsca zdarzeń * Ustalanie kolejności przebiegu zdarzeń, układanie planu * Ocena postępowania bohaterów w kategorii dobra i zła * Wskazywanie w tekście opisów, porównań, dialogów i rymów * Uzupełnianie zdań na podstawie tekstu * Układanie zdań z rozsypanki wyrazowej * Ocena prawdziwości zdań na podstawie tekstu * Rozróżnianie poezji i prozy * Określenie prawdy i fikcji we fragmentach utworów literackich * Poznanie różnych rodzajów słowników * Korzystanie z encyklopedii i słowników - doskonalenie umiejętności wyszukiwania haseł i odczytywania informacji * Odczytywanie: - instrukcji obsługi urządzeń - ulotek o sposobie dawkowania leków - rozkładu jazdy pociągów i autobusów - przepisów kulinarnych - objaśnień znaków towarowych na metkach i opakowaniach - informacji w książce telefonicznej - programu telewizyjnego - informacji z plakatu, ogłoszenia, zaproszenia * Odczytywanie, podawanie i porównywanie danych na podstawie informacji zawartych w tabelach, diagramach i na osi liczbowej * Zaznaczenie informacji na osi liczbowej, w diagramie i tabeli * Analiza ilustracji - określenie co przedstawia np. portret, rzeźbę, budowlę, medal itp., wskazywanie tematu * Analiza wiersza - wskazywanie tematu * Wskazywanie tematu wspólnego dla ilustracji i wiersza * Odpowiadanie na pytania na podstawie tekstu i ilustracji B - Rozwijanie umiejętności tworzenia własnego tekstu * Doskonalenie umiejętności budowania wypowiedzi poprawnej pod względem językowym i stylistycznym w następujących formach: - opis przedmiotu, postaci, obrazu, krajobrazu - opowiadanie - charakterystyka postaci - ogłoszenie - zaproszenie - sprawozdanie - życzenia - urodzinowe, imieninowe, świąteczne - list - dialog * Adresowanie kopert i kart pocztowych * Wypełnianie druków pocztowych * Pisma użytkowe - telegram, zawiadomienie, podanie, życiorys * Nauka tworzenia tekstów o charakterze informacyjnym i perswazyjnym * układanie zdań związanych z podanym tematem w oparciu o podane wyrazy, wyrażenia, zwroty * Nauka formułowania argumentów uzasadniających określone stanowisko i przekonujących o słuszności poglądów * Rozwijanie umiejętności dokonywania celowych operacji na tekście - streszczenia, rozwijania, przekształcania stylistycznego * Zapisywanie wyrazów w kolejności alfabetycznej * Wyjaśnianie znaczenia przysłów, powiedzeń, wyrażeń i zwrotów * Uzupełnianie zdań w oparciu o ilustracje * Grupowanie wyrażeń i zwrotów wokół tematu * Gromadzenie słownictwa związanego z określeniem cech fizycznych, cech charakteru, stanów psychicznych i uczuciowych, stosunków przestrzennych i czasowych * Uzupełnianie luk w zdaniach i tekstach * Pisanie z pamięci i ze słuchu C - Ćwiczenia rozwijające umiejętności pisania z zachowaniem zasad gramatyki, ortografii i interpunkcji * Rzeczownik i jego odmiana przez przypadki * Odmiana czasownika przez liczby, osoby i czasy * Odmiana i stopniowanie przymiotników * Zaimek w zdaniu, zaimki osobowe * Zdania pojedyncze i złożone * Rodzaje zdań ze względu na cel wypowiedzi - oznajmujące, pytające, wykrzyknikowe, rozkazujące * Wyrazy bliskoznaczne * Wyrazy pokrewne * Pisownia wyrazów z ó, u, h, ch, rz, ż wymiennymi i niewymiennymi * Pisownia nie z różnymi częściami mowy * Stosowanie wielkich i małych liter * Pisownia zwrotów grzecznościowych * Znaki przestankowe w zdaniach pojedynczych i złożonych (przecinek, kropka, dwukropek, wykrzyknik, pytajnik, cudzysłów, myślnik) * Pisownia skrótów i skrótowców * Dzielenie wyrazów przy przenoszeniu Opinia o programie "Egzamin na piątkę" przygotowującym uczniów z trudnościami dydaktycznymi do egzaminu gimnazjalnego z zakresu przedmiotów humanistycznych Program ten przeznaczony jest do realizacji na zajęciach pozalekcyjnych w trzeciej klasie gimnazjum specjalnego. Jest propozycją dla uczniów trudnościami dydaktycznymi chcących przygotować się jak najlepiej, na miarę swoich możliwości do egzaminu gimnazjalnego z zakresu przedmiotów humanistycznych. Treści programowe są zgodne z podstawą programową kształcenia ogólnego i uwzględniają standardy wymagań egzaminacyjnych. Program ten uwzględnia również oczekiwania rodziców zatroskanych o edukację swoich dzieci. Uwzględniając pisemny charakter egzaminu i standardy wymagań egzaminacyjnych autorka słusznie skupiła się na: - rozwijaniu umiejętności czytania i odbioru tekstów kultury oraz ich opracowywaniu - rozwijaniu umiejętności tworzenia własnego tekstu - ćwiczeniu doskonaleniu umiejętności pisania z zachowaniem zasad gramatyki, ortografii i interpunkcji. Tematyka programu związana jest ze środowiskiem ucznia, jego najbliższym otoczeniem oraz uczestniczeniem w aktywnym życiu społecznym i kulturalnym. Realizacja programu i możliwość pracy w małych grupach da sposobność pełniejszego indywidualnego dotarcia do uczniów, pozwoli im w przezwyciężeniu trudności i jak najlepszym przygotowaniu do egzaminu. Uważam, że program Beaty Górskiej może być przyjęty do realizacji na zajęciach pozalekcyjnych w gimnazjum specjalnym. Opracowanie: mgr Beata Górska Wyświetleń: 5831
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |