Katalog
Bożena Sucherek Biologia, Program nauczaniaInterdyscyplinarny charakter Edukacyjnej Ścieżki Ekologicznej realizowanej w formie modułu.
Program nauczania - Interdyscyplinarny charakter Edukacyjnej Ścieżki ekologicznej realizowanej w formie modułu
Program nauczania dla Gimnazjum
Interdyscyplinarny charakter Edukacyjnej Ścieżki ekologicznej realizowanej w formie modułu
Opracowanie zawiera
Opracowanie zawiera Program nauczania w zakresie Ścieżki ekologicznej uzupełniającej wiedzę o nową tematykę, aktualną w czasach współczesnych.
Postać Programu Ścieżki ekologicznej ma charakter modułu edukacyjnego realizowanego w określonym czasie, w ramach przedmiotowych zajęć edukacyjnych oraz samodzielnie przez uczniów.
Program został napisany w oparciu o zapisu w Podstawie Programowej kształcenia Ogólnego 1.
Nauczyciele mając na uwadze osobowy rozwój ucznia, powinni współdziałać na rzecz tworzenia w świadomości uczniów zintegrowanego systemu wiedzy, umiejętności i postaw. Działalność edukacyjna szkoły powinna być określona poprzez:
- szkolny zestaw programów nauczania, który - uwzględniając wymiar wychowawczy - obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego.
Ich przygotowanie i realizacja są zadaniem zarówno całej szkoły, jak i każdego nauczyciela
Edukacja szkolna odbywać się może w ramach ścieżek edukacyjnych. Ilekroć w załączniku jest mowa o:
- ścieżce edukacyjnej - należy przez to rozumieć zestaw treści i umiejętności o istotnym znaczeniu wychowawczym, których realizacja może odbywać się ... w postaci odrębnych zajęć.
W gimnazjum - III etapie edukacyjnym za realizację ścieżek edukacyjnych odpowiedzialni są nauczyciele wszystkich przedmiotów, którzy do własnego programu włączają odpowiednio treści danej ścieżki.
Częściowej realizacji tych treści można dokonać w czasie odrębnych, modułowych, kilkugodzinnych zajęć, które będą dla uczniów ważnym punktem odniesienia.
Posługując się sformułowaniami z Podstawie Programowej proponowany Program Ścieżki ekologicznej, realizowany w formie modułu może wspierać i wzbogacać realizację zadań ogólnych szkoły w zakresie:
- ...nauczania, co stanowi jej zadanie specyficzne:
- naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się , pisania i czytania ze zrozumieniem;
- dochodzenie do rozumienia treści;
- rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności;
- rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego;
- traktowanie wiadomości przedmiotowych, w sposób integralny;
- ...umiejętności wykorzystywania zdobywanej wiedzy:
- planowania, organizowania i oceniania własnej nauki, przyjmowania za nią coraz większej odpowiedzialności;
- skutecznego porozumiewania się, prezentacji, przygotowania do publicznych wystąpień;
- efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, podejmowania decyzji;
- rozwiązywania problemów w twórczy sposób;
- poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną;
- ...w pracy wychowawczej uczniowie:
- rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą;
- stawali się coraz bardziej samodzielni, odpowiedzialność za siebie i odpowiedzialność za innych;
- kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów;
Opracowany Program Ścieżki ekologicznej, w pełni realizuje cele, zadania, treści i osiągnięcia Edukacji Ekologicznej zawarte w Podstawie Programowej, a przede wszystkim:
- Cele edukacyjne
- uświadamiania zagrożeń środowiska przyrodniczego, występujących w miejscu zamieszkania;
budzenie szacunku do przyrody;
- Zadania szkoły
- tworzenie warunków do poznawania współzależności między różnymi składnikami środowiska oraz rozumienia przyczyn i skutków ingerencji człowieka w świat przyrody;
- kształtowanie proekologicznej motywacji uczniów;
- Treści
- przyczyny i skutki niepożądanych zmian w atmosferze, biosferze, hydrosferze i litosferze;
- różnorodność biologiczna - znaczenie jej ochrony;
- zagrożenia dla środowiska wynikające z produkcji i transportu energii; energetyka jądrowa - bezpieczeństwo i składowanie odpadów.
- Osiągnięcia
- dostrzeganie, opisywanie i wyjaśnianie związków między naturalnymi składnikami środowiska, człowiekiem i jego działalnością;
- krytyczna analiza relacji między działalnością człowieka a stanem środowiska;
- organizowanie działań służących poprawie stanu środowiska w najbliższym otoczeniu;
- podejmowanie działań ekologicznych w najbliższym otoczeniu i we własnym życiu;
- umiejętność przestrzegania zasad ładu i porządku w miejscach publicznych.
Propozycja realizacji tematyki Edukacji ekologicznej w jako zajęć integracyjnych pozwala dostrzegać środowisko w sposób całościowy z każdą ingerencją człowieka.
Interdyscyplinarny charakter edukacji ekologicznej w poszczególnych dziedzinach nauczania.
Zostały przedstawione cele edukacyjne, zadania szkoły, treści i osiągnięcia uczniów występujące w Podstawie programowej, które mogą być realizowane jako moduł edukacji ekologicznej w poszczególnych dziedzinach nauczania.
Nazwy przedmiotów i układ merytoryczny jak w Podstawie programowej poszerzony o treści i działania nauczycieli oraz uczniów odpowiadające Modułowi...
Gimnazjum - III etap edukacyjny
W gimnazjum nauczyciele wprowadzają uczniów w świat wiedzy naukowej; wdrażają ich do samodzielności; pomagają im w podejmowaniu decyzji dotyczącej kierunku dalszej edukacji i przygotowują do aktywnego udziału w życiu społecznym.
Przedmioty
Język polski
Cele edukacyjne
Wspomaganie umiejętności komunikowania się uczniów, zwłaszcza poprzez:
- kształcenie sprawności pisania w zróżnicowanych sytuacjach komunikacyjnych prywatnych i publicznych, ważnych dla życia w państwie demokratycznym i obywatelskim;
- ujawnianie zainteresowań, by wyznaczać stosowne dla nich cele, dobierać treści i materiały;
- rozbudzanie motywacji czytania i rozwijanie umiejętności odbioru dzieł literackich i innych tekstów kultury;
Zadania szkoły
- doskonalenie umiejętności mówienia, słuchania, czytania, pisania, odbioru różnorodnych tekstów kultury;
- motywowanie do poznawania literatury oraz różnorodnych tekstów kultury wzbogacających wiedzę ucznia o człowieku, życiu i świecie z perspektywy współczesności i z odniesieniem do przeszłości.
Treści
- pojęcia związane z retoryką i wypowiedziami o strukturze logicznej: teza, argument, przesłanka, wniosek, pogląd, ocena;
- rodzaje literackie oraz gatunki związane z epiką, dramatem i liryką;
- posługiwanie się w czynnym języku terminami: wiersz sylabiczny i wolny, fraszka, bajka, ballada, przypowieść, fabuła, akcja;
Osiągnięcia
- Mówienie, słuchanie, czytanie i pisanie:
- budowanie wypowiedzi mówionych i pisanych zgodnie z intencja i okolicznościami (w związku z sytuacjami życiowymi i lekturą);
- rozpoznawanie i tworzenie wypowiedzi informujących, opisujących, wartościujących oraz służących wyrażaniu opinii, przekonywaniu i uzasadnianiu poglądów;
- rozpoznawanie i rozumienie założeń komunikacji (sytuacje, emocje, oceny) oraz przewidywanie skutków wypowiedzi i dyskutowanie ich etycznego wymiaru;
- dokonywanie celowych zabiegów redakcyjnych w zakresie poprawiania i parafrazowania tekstów własnych i cudzych i in. streszczania, skracania, rozwijania, przekształcania stylistycznego);
- Samokształcenie:
- poszukiwanie informacji w różnych źródłach;
- dokumentowanie, notowanie, selekcja i przechowywanie informacji;
- rozumne korzystanie ze środków masowego przekazu;
- Odbiór tekstów kultury:
- dostrzeganie uniwersalności doświadczeń, przemyśleń, uczuć i aspiracji wpisanych w dzieła z różnych okresów i kręgów kulturowych;
- omawianie i interpretowanie utworów w różnych zestawieniach kontekstualnych;
- twórcze, wykonywanie utworów (bądź ich fragmentów) w żywym słowie lub w formach teatralnych;
- rozpoznawanie wartości w utworach oraz próby ich oceny na tle własnego świata wartości;
- samodzielne, uzasadnianie i obrona w dyskusji (także na piśmie) własnych punktów widzenia;
Lektura
- Saint-Exupery: Mały Książę;
- wybrane z czasopism i prasy codziennej teksty publicystyczne, informacyjne, reklamowe;
- utwory zaproponowane przez uczniów i nauczyciela;
Historia
Cele edukacyjne
Pogłębianie rozumienia pojęć i wartości niezbędnych do zrozumienia życia politycznego, gospodarczego i społecznego.
Zadania szkoły
- ukazywanie możliwości różnorodnych interpretacji źródeł;
Treści
- Świat powojenny; przyspieszenie cywilizacyjne, nowe zjawiska w kulturze masowej;
- Polska po 1945 roku: przemiany gospodarczo-społeczne w PRL; proces budowy III Rzeczypospolitej;
Osiągnięcia
- rozpoznawanie miejsca człowieka, jego relacji z przyroda;
- docieranie do różnych źródeł informacji historycznej, integracja, wiedzy uzyskanej z różnych źródeł informacji;
Wiedza obywatelska - Wychowanie obywatelskie
- rozumienie ważnych wydarzeń życia gospodarczego w kraju i na świecie;
- działania na rzecz poczucia szacunku dla własnego państwa.
Zadania szkoły
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych;
Treści
- kultura polityczna (świadomość obywatelska, cnoty obywatelskie);
Osiągnięcia
- rozpoznawanie własnych praw i obowiązków;
Wiedza obywatelska - Wychowanie do aktywnego udziału w życiu gospodarczego
Cele edukacyjne
- rozumienie przez uczniów zjawisk i zmian gospodarczych w kraju;
Zadania szkoły
- rozbudzanie wyobraźni, gospodarczej;
Treści
- najważniejsze zasady racjonalnego gospodarowania;
Osiągnięcia
- znajomość podstawowych zasad etycznych życia gospodarczego, odpowiedzialność za skutki;
Sztuka
Cele edukacyjne
- umożliwienie uczniom przeżycia różnych doświadczeń muzycznych i plastycznych;
Zadania szkoły
- stwarzanie sytuacji dających możliwość przeżyć wewnętrznych, autorefleksji;
- ukazania różnych funkcji sztuki - estetycznej, emocjonalno-terapeutycznej;
Treści
- krajobraz kulturowy;
- kształtowanie otoczenia i form użytkowych;
Osiągnięcia
- dbanie o estetyczny wygląd własny i otoczenia;
Języki obce
Cele edukacyjne
- lepsze poznanie kultury i spraw życia codziennego kraju języka nauczanego;
Zadania szkoły
- zapewnienie uczniom możliwości stosowania języka jako narzędzia przy wykonywaniu zespołowych projektów, zwłaszcza interdyscyplinarnych;
- rozwijanie w uczniach postawy ciekawości;
Treści
- wzbogacenie słownictwa obszaru języka docelowego na podstawie oryginalnych materiałów językowych;
Osiągnięcia
- sprawność rozumienia ze słuchu - rozumienie sensu wypowiedzi zawierającej niezrozumiałe elementy, których znaczenia uczeń może domyślić się z kontekstu;
- sprawność mówienia - formułowanie krótkich, wypowiedzi na określone tematy;
- sprawność czytania - wyszukiwanie żądanej informacji lub szczegółu z częściowo niezrozumianego tekstu;
- sprawność pisania - sformułowanie i zapisanie własnego oraz otrzymanego komunikatu;
Matematyka
Cele edukacyjne
- przygotowywanie uczniów do rozwiązywania problemów z zakresu różnych dziedzin kształcenia szkolnego oraz życia codziennego;
Zadania szkoły
- ułatwianie dostrzegania problemów i badania ich w konkretnych przypadkach, przez prowadzenie prostych rozumowań matematycznych;
Treści
- liczby wymierne i działania na nich, procenty i ich zastosowania praktyczne;
- zbieranie, porządkowanie i przedstawianie danych;
Osiągnięcia
- dostrzeganie, wykorzystywanie i interpretowanie związków wyrażonych za pomocą wzorów, wykresów, schematów, diagramów, tabel;
Fizyka
Cele edukacyjne
- budzenie zainteresowań prawidłowościami świata przyrody;
- wykorzystanie wiedzy fizycznej w praktyce życia codziennego;
Zadania szkoły
- zapoznanie uczniów z podstawowymi prawami przyrody;
- ukazanie znaczenia odkryć w naukach przyrodniczych dla rozwiązywania problemów współczesnego świata;
Treści
- właściwości materii;
- budowa atomu. Energia jądrowa. Promieniowanie jądrowe;
Osiągnięcia
- opisywanie zjawisk fizycznych i rozwiązywanie problemów;
Chemia
Cele edukacyjne
- nabycie umiejętności i nawyku postępowania zgodnego z zasadami dbałości o własne zdrowie i ochronę środowiska;
Zadania szkoły
- ukształtowanie myślenia prowadzącego do zrozumienia poznanej wiedzy chemicznej i posługiwania się nią w różnych sytuacjach życiowych;
Treści
- substancje i przemiany chemiczne w otoczeniu człowieka; zanieczyszczenia powietrza;
- woda i roztwory wodne - zagrożenia cywilizacyjne wynikają z jej zanieczyszczeń;
- działanie niektórych substancji na organizm człowieka: nawozy, środki ochrony roślin;
Osiągnięcia
- dostrzeganie przemian chemicznych w otoczeniu oraz czynników wpływających na ich przebieg;
Biologia
Cele edukacyjne
- kształcenie zachowań ukierunkowanych na ochronę środowiska przyrodniczego;
Zadania szkoły
- umożliwienie podejmowania działań na rzecz najbliższego środowiska przyrodniczego i szacunku dla zwierząt;
Treści
- cechy organizmu wynikające z wpływu nów i oddziaływań środowiskowych;
- działania człowieka w środowisku przyrodniczym i ich konsekwencje;
Osiągnięcia
- ocenianie zmian zachodzących w środowisku przyrodniczym w wyniku oddziaływania człowieka i ich wpływu na jakość życia i umiejętności odnajdywania środków zaradczych.
Geografia
Cele edukacyjne
- kształtowanie w uczniach poczucia odpowiedzialności za swoje środowisko życia (geograficzne i społeczne), gotowości uczestniczenia w rozwiązywaniu problemów swojej społeczności;
Zadania szkoły
Stwarzanie uczniom sprzyjających warunków do:
- korzystania z możliwie różnorodnych źródeł wiedzy geograficznej, w tym z własnych obserwacji terenowych, ze szczególnym uwzględnieniem swojej gminy (powiatu);
- kształtowania postawy szacunku dla przyrody;
Treści
- gospodarowanie zasobami naturalnymi Ziemi;
- przykłady ochrony krajobrazu na świecie i w Polsce;
Osiągnięcia
- gromadzenie, interpretowanie i prezentowanie wiedzy geograficznej;
- przewidywanie zmian w przyrodzie i w działaniach ludzi na podstawie uzyskanych informacji;
Informatyka
Cele edukacyjne
- przygotowanie do aktywnego i odpowiedzialnego życia w społeczeństwie informacyjnym;
Zadania szkoły
- zainteresowanie uczniów rozwojem wiedzy informacyjnej, możliwościami dostępu do informacji;
Treści
- rozwiązywanie problemów, redagowanie tekstów i tworzenie rysunków za pomocą komputera;
- tworzenie dokumentów zawierających tekst, grafikę i tabele;
- wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego do rozwiązywania zadań z programu nauczania gimnazjum i codziennego życia;
Osiągnięcia
- wybieranie, łączenie i celowe stosowanie różnych narzędzi informatycznych do rozwiązywania typowych praktycznych i szkolnych problemów ucznia;
- korzystanie z różnych, w tym multimedialnych i rozproszonych źródeł informacji dostępnych za pomocą komputera;
Metoda realizacji
Metoda polega na zbieraniu i usystematyzowaniu informacji o stanie środowiska w skali lokalnej i globalnej, zapoznaniu się z działaniem organizacji, podjęciem działań związanych ze zbiórką makulatury oraz przygotowaniem mapy dzikich wysypisk w gminie , miejsc ciekawych pod względem architektoniczno-krajobrazowym, wypracowaniu własnych ankiet i pomysłów rozwiązujących problem zanieczyszczenia i zaprezentowaniu swojego dorobku na forum szkolnym.
Czas trwania
Optymalny 21 dni, pozwoli uczniom zapoznać się z metodą i formą i opracować zdobyte materiały.
Cele jakie można osiągnąć
- uczniowie pracują samodzielnie;
- podejmują decyzje grupowe;
- uczą się rozwiązywać konflikty;
- wyrażają opinie własne oraz słuchają opinii innych;
- uczą się planować i zbierać informacje;
- oceniać pracę swoją i kolegów;
- odpowiadać za rezultat swoich działań;
Formy realizacji
Najkorzystniej włączyć całe klasy, jednakże dokonać podziału na grupy według predyspozycji uczniów. Pozwoli to włączyć uczniów słabszych do działań w których czują się dobrze.
Działanie nauczyciela w trakcie realizacji
- zapoznanie uczniów z tematem i jego celem;
- określenie wspólnie z uczniami zadań, które mają wykonać, by osiągnąć cele;
- podanie źródeł, do których powinien sięgnąć podczas zbierania informacji;
- określenie terminu prezentacji, konsultacji z nauczycielem;
- podanie możliwych sposobów prezentacji;
- wspólnie z uczniami określenie kryteriów oceny;
Ocena |
Umiejętności |
Praca w grupie |
bardzo dobry |
- własna twórczość;
- własne pomysły, zbieranie danych;
- precyzyjne formułuje temat;
- nadaje nową formę informacji;
- potrafi zaprezentować swój pomysł, wykonaną pracę;
|
- podejmuje decyzje;
- konsekwentnie wykonuje pracę;
- ma pomysły, podnosi poziom nauki;
- dostrzega wkład innych i chwali ich pomysły;
- dobrze komunikuje się w grupie;
|
dobry |
- przetwarza informacje;
- dokonuje selekcji danych;
- potrafi ocenić przydatność informacji, projektu;
|
- wykonuje wyznaczone zadanie;
- wnosi pomysły do grupy;
- zdąża do kompromisu;
|
dostateczny |
- odtwarza prace zlecone np. plakaty, zdjęcia, tabele wg wzorów;
- wyszukuje informacje na określony ściśle temat;
|
- wykonuje zadaną pracę, czasami odrywa się i zajmuje innymi sprawami;
lub
- niezbyt często wnosi wkład w grupę ale uważnie słucha;
- zachęca do dobrej komunikacji;
|
dopuszczający |
- fragmentarycznie odtwarza prace zlecone;
- odtwarza krótkie np. teksty;
|
- odrywa się od pracy, interesują go inne tematy;
- rzadko chwali innych;
- rzadko promuje dobrą komunikację;
|
niedostateczny |
- nie wykonuje zadanej pracy;
|
- odrywa innych od pracy;
- rozmawia z tymi, którzy pracują;
- pozbawia energii grupę;
- nie wnosi wkładu do grupy;
- często nieobecny.
|
Lp. |
Edukacja |
Działania nauczyciela i ucznia |
Osiągnięcia, czyli co będzie uczeń umiał po zakończeniu modułu |
1. |
Język polski |
- wyszukują wiersze i opisy przyrody w literaturze;
- opisują swoje odczucia po przeczytanej lekturze;
- samodzielnie tworzą teksty - Haiku;
- uczestniczą w dyktandzie np. pt. "rzućmy śmieci na pożarcie, czyli ortograficzne sprzątanie świata";
- steksty kabaretowe lub teatralne;
|
- samodzielna interpretacja i działanie twórcze;
- przygotowywanie się do publicznych wypowiedzi i wystąpień;
|
2. |
Historia |
- prześledzenie działań człowieka na przestrzeni dziejów;
- umiejętność wykorzystania przyrody - rolnictwo;
- podporządkowanie przyrody na szczeblu lokalnym;
- wykorzystanie surowców, regulacja rzek, emisja zanieczyszczeń, wylesienie, budowa tuneli;
- podporządkowanie w skali globalnej: emisja zanieczyszczeń, ocieplenie klimatu;
- działanie ludzi w przyszłości;
|
- umiej gromadzić dane i je analizować;
- potrafi formułować wnioski i przedstawiać je na forum;
- potrafi oceniać działania swoje i innych;
- jest świadomy i odpowiedzialny jako człowiek i obywatel;
|
3. |
Wiedza o społeczeństwie
Wychowanie do aktywnego u działu w życiu gospodarczym |
- przygotowanie materiałów o Partii Zielonych, jej program, rola w życiu społecznym i politycznym;
- gospodarka rabunkowa - wylesienie, nieodnawialność zasobów Ziemi;
- przemiany gospodarcze mające wpływ na życie społeczeństwa np.:
- kopalnie;
- energia;
- huty;
- stal;
- przemysł maszynowy
- Nowa Huta - Kraków;
- wyszukanie informacji o zakładach płacących kary za zanieczyszczanie środowiska (lok.);
- kwestionariusz dotyczący postaw wobec problemu odpadów, segregacji, utylizacji;
- rola organizacji w ochronie przyrody - Raport Rzymski, szczyt w Roi de Janeiro;
|
- poznaje zasady organizacji i ich wpływ na życie, zachowanie jednostek i społeczeństw;
- umie tworzyć ankiety i analizować je;
|
4. |
Sztuka |
- plakaty w formie bilbordów - tematyka ochrony środowiska;
- wycieczka w teren i zrobienie zdjęć miejsc czystych i dzikich wysypisk - lokalizacja w gminie;
- własny projekt osiedla uwzględniający ekologiczne źródła energii, segregację śmieci;
|
- określa wpływ reklamy, estetyki otoczenia na zachowania człowieka;
- czuje się odpowiedzialny za własne projekty;
|
5. |
Język obcy |
- słownictwo związane z ochroną środowiska;
- organizacje ochrony przyrody, parki narodowe;
- działalność UNESCO;
|
- identyfikuje się z globalnymi problemami środowiska;
|
6. |
Matematyka |
- Zadania do rozwiązania o treści:
- porównanie ilości makulatury z ilością wyciętych drzew;
- wyliczanie oszczędności związanych z recyklingiem;
|
- zbierać i porządkować dane oraz przedstawiać je za pomocą wykresów, tabel;
- potrafi wykorzystać je w celach informacyjnych;
|
7. |
Fizyka |
- budowa energii atomowych w Polsce i na świecie;
- odpady promieniotwórcze - źródła i miejsca ich występowania;
|
- wskazywać zagrożenie i znać sposoby zapobiegania im;
- potrafi określać swoje stanowisko w ważnych dla siebie i kraju kwestiach;
|
8. |
Geografia |
- przygotowanie mapy gminy, Polski z obszarami silnie zanieczyszczonymi;
- pozyskanie informacji o zbiórce surowców, stanie wód i gleb w gminie;
- zapoznanie się z produkcją miejscowych zakładów pracy i ich wydatkami na oczyszczanie;
- poznanie globalnych zmian klimatu;
- zapoznanie się z działaniami podejmowanymi w gminie na rzecz ochrony środowiska, podanie źródeł pomocowych z jakich gmina korzysta;
|
- gromadzenie i prezentowanie danych ze środowiska lokalnego;
- umiejętność współpracy z urzędnikami;
- przewidywanie zmian w przyrodzie;
- prezentacja danych;
|
9. |
Chemia |
- pozyskanie informacji o środkach używanych w gospodarstwach domowych i ich wpływie na środowisko;
- znaczenie wody w życiu - człowiek, rolnictwo, przemysł;
|
- analizuje źródła pod względem wiarygodności;
- dokonuje selekcji informacji
|
10. |
Biologia |
- znaczenie tlenu w procesie oddychania;
- znaczenie równowagi ekosystemów - wybranie podstawowego zasobu słownictwa dla zrozumienia równowagi w przyrodzie;
- organizacja zbiórki surowców wtórnych w przyrodzie;
- produkcja żywności na terenach skażonych;
- choroby cywilizacyjne spowodowane zanieczyszczeniami;
|
- dokonuje samooceny swoich zachowań w przyrodzie;
- podejmuje działania ekologiczne;
|
11. |
Informatyka |
- pozyskiwanie potrzebnych informacji wg przedmiotów;
- ilustracje graficzne danych;
- przygotowanie prezentacji o regionie w Power Point lub projekt telebimu;
- przygotowanie końcowej publikacji;
|
- umiejętność wykorzystania zasobów informatycznych w kształtowaniu postaw, w zbieraniu danych i prezentacji szerszemu gronu;
- wykorzystanie różnych programów komputerowych;
|
Bibliografia
- Ministerstwo Edukacji Narodowej o reformie programowej. III etap edukacyjny gimnazjum (Klasy I- III). MEN. Warszawa 1999r.;
- Europa na co dzień - pakiet edukacyjny;
Przypisy
1. Załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. Dalej ten dokument nazywany jest w skrócie Podstawą Programową.
Opracowanie: Bożena Sucherek
Wyświetleń: 2951
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |