Katalog

Magdalena Szleszyńska
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Bądź ostrożny na drodze - scenariusz imprezy

- n +

Scenariusz imprezy pt. "Bądź ostrożny na drodze"

Scenariusz przeznaczony do przygotowania przez dzieci z klas młodszych

I. Wiersz (razem)
Oj zielono ma w głowie
Mój szkolny kolega.
Środkiem drogi idzie
Przez jezdnię przebiega.

II. Wiersze (recytuje 3 dzieci)
Słuchaj młody przyjacielu
i uważnie weź do serca
to, co teraz ci powiemy,
Kiedy zbliżasz się do przejścia.

Możesz stracić życie, zdrowie,
Gdy na jezdnię wejdziesz źle.
Więc ci w krótkich słowach powiem:
Na ulicy - nie gap się!
Trzeba iść wzdłuż białych pasów!
Troszkę dalej? To i cóż?
Chociaż stracisz chwilkę czasu,
Lecz ci nic nie grozi już.

Czy opłaca się narażać?
I kaleką zostać? Nie!
Więc ostrożny bądź! Uważaj!
Nie skacz w biegu! Nie spiesz się.
Trzeba umieć ruch szanować,
Żeby ruch szanował nas.
Do przepisów się stosować.
Przed pojazdem przejść na czas.

III. Piosenka (razem)
"Droga do szkoły"
Drogą do szkoły, dobrze znaną drogą
dzieci przechodzić już same mogą.
Za nim jezdnię przejdę żwawo,
spojrzę w lewom potem w prawo.
Na lewo, na prawo.

W mieście ruch wielki: auta i tramwaje.
Na skrzyżowaniu, kto mądry staje.
Można przejść na drugą stronę
Kiedy światło jest zielone.
Zielone, zielona.

IV. Wiersze (recytuje 4 dzieci)
Od przedszkola do liceum
Każdy chłopak i dziewczyna,
Gdy wychodzą na ulicę,
Słowa winni te wspominać:

Zawsze chodzę prawidłowo,
Czy za rękę, czy pod rękę
I ty mniej to na uwadze,
Wspominając słowa te.

Żebyś chodził prawidłowo
I samotnie i pod rękę!
Przez ulicę krocz więc żwawo.
Popatrz w lewo, spojrzyj w prawo.

Tyle różnych dróg na świecie
Doprowadzi cię do celu,
Jeśli w każdą stronę idąc,
Będziesz myślał przyjacielu.

V. Piosenka (razem)
"Kto zamierza przejść ulicę"
kto zamierza przejść ulicę
musi poznać tajemnicę:
Na chodniku przystań bokiem.
Popatrz w lewo bystrym okiem.
Skieruj w prawo wzrok sokoli.
Znów na lewo spójrz powoli.
Jezdnia wolna - więc swobodnie
Mogą przez nią iść przechodnie.

VI. Scenka
"Jak paw przechodził przez ulicę"
Mówią dziewczynka i chłopiec.

Dziewczynka:
Po chodniku szedł raz paw i tak myślał sobie

Chłopiec:
- Jaki jestem piękny, ach, jak dostojnie chodzę.
Podziwiają mnie na pewno wszyscy dookoła, bo urodą nikt
Tu ze mną zrównać się nie zdoła.

Dziewczynka:
Doszedł paw do skrzyżowania
I choć światło miał czerwone,
On na jezdnię wejść chciał zaraz,
Żeby przejść na drugą stronę.
Lecz ktoś krzyknął:
- Stój co robisz! Poczekaj chwileczkę,
Wszak przez jezdnię przechodzi się tylko na zielonym
świetle! A paw odparł dumnym głosem:

Chłopiec:
- Mnie to nie dotyczy. Ja na każdym świetle mogę chodzić
po ulicy bo mam ogon taki piękny,
taki kolorowy, że aż na mój widok stają
wszystkie samochody.
Zresztą sam zobaczysz -

Dziewczynka:
Krzyknął paw na koniec i na jezdnię wszedł,
choć światło było wciąż czerwone.
Wtem usłyszał pisk hamulców:

Chłopiec:
- Ratunku!

Dziewczynka:
Uszedł z życiem, lecz już bez ogona.
Długo potem opłakiwał swoje pawie piórka.
Stał przed lustrem i powtarzał:

Chłopiec:
- Wyglądam jak kurka.

Dziewczynka:
Ale już od tamtej pory,
Gdy idzie przez miasto,
To cierpliwie czeka na zielone światło.

VII. Piosenka (razem)
"Piosenka ta nieduża"
Piosenka ta nieduża za nami pójdzie w trop.
Zielony sygnał: ruszaj! Czerwony znaczy: stop!

Piosenka ta, kochani, za nami będzie iść,
Bądź czujny jak Indianin i bystry bądź jak ryś.

Ostrożnie stawiaj kroki, wytężaj słuch i wzrok.
I zawsze patrz na boki, nim zrobisz pierwszy krok.

VIII. Wiersze (recytuje 3 dzieci)
Ulicami spieszą ludzie,
każdy, gdzieś przed siebie gna.
Idą grubi, idą chudzi.
Ktoś na smyczy wiedzie psa

Jadą auta i tramwaje.
Dyliżasów tylko brak...
Ale oto wszystko staje,
pan policjant daje znak.

Światło zielone, światło zielone,
można przechodzić na drugą stronę.
Pojazdów szereg posłusznie czeka.
Krzywda nie spotka tutaj człowieka.
Póki zielone światło jak liść
- bezpiecznie można iść.

IX. Wiersze (recytuje 3 dzieci)
Niech każdy stanie
Przed skrzyżowaniem,
Palą się światła...
Popatrzmy na nie!

Światło zielone
jak młode listki,
na drugą stronę
zaprasza wszystkich.

Światło czerwone
jak mak, jak ogień -
wszystkim przechodniom
zamyka drogę!

X. Piosenka (razem)
"To znaki drogowe"
Stoją przy drodze na długiej nodze,
mówią choć głosu nie mają.
Jedne okrągłe, inne trójkątne,
dobrze kierowcy je znają.

Ref.
To znaki drogowe - obrazki kolorowe,
ostrzegawcze, zakazu, nakazu
i wszędzie ich pełno
i wszędzie jak nowe.
Roztaczają nad ruchem nadzór.
Prowadzą po jezdniach pojazdy kołowe,
tak, by jechały bezpiecznie.
To znaki drogowe - obrazki kolorowe:
są żółte, czerwone, niebieskie.
To znaki drogowe.

Nie są zagadką, gdy na nas patrzą.
Tak duże mają swe głowy
jak słoneczniki, albo jak malwy,
wie o nich kodeks drogowy.

XI. Wiersze (recytuje 4 dzieci)
Trójkąty żółte z brzegiem czerwonym,
z rysunkiem czarnym, jak pióra krucze
mówią "Uważaj na mój rysunek"
I to są znaki ostrzegawcze.

Te duże koła z brzegiem czerwonym,
Które z daleka widać od razu,
"Nie wolno" - krzyczą głosem donośnym
bo są to właśnie znaki zakazu.
Mniejsze zaś koła z niebieską twarzą
I białą strzałką jak ptasi pazur,
Mówią stanowczo: "Jedź, ja ci każę"
Dlatego są znaki nakazu.

A prostokąty oraz kwadraty,
Te z tłem niebieskim stojące z gracją,
Informacyjne są to znaki,
Bo zawsze służą informacją.

XII. Wiersze (recytuje dziecko)
Droga koleżanko i kolego miły,
jeśli idziesz drogą to widoczny bądź.
Przypnij do plecaka znaczek odblaskowy.
Niech cię widzą wszyscy co w pojazdach mkną.
Znaczki odblaskowe małe i błyszczące
świecą ciepłym blaskiem
chronią nas, gdy mrok.

XIII. Wiersz (razem)
Dobrym zdrowiem, długim życiem
Cieszyć będziesz się z pewnością,
Gdy na drodze ściśle złączysz
Rozwagę z ostrożnością.


Do opracowania inscenizacji wykorzystano:

1) Konieczna A., Wasilewska K. "Wesoła szkoła - kształcenie zintegrowane w klasie 2. Przewodnik metodyczny część 1, WSiP Warszawa 2000.
2) Służewska A., Szypułowska J.: Wybór scenariuszy, piosenek, wierszy na okolicznościowe imprezy szkolne dla klas I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZG ZNP Kielce 1990.
3) Długosz J.: Uroczystości i imprezy w procesie dydaktyczno - wychowawczym klas początkowych, Wydawnictwo FOSZE Rzeszów 1992.
4) Łukasik S., Retkowicz H., Witkowska E.:" Wesoła szkoła - kształcenie zintegrowane w klasie 1. Przewodnik metodyczny, WSiP Warszawa 2000.
 

Opracowanie: Magdalena Szleszyńska

Wyświetleń: 2137


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.