Katalog

Maria Ziemba, Barbara Planta
Język polski, Scenariusze

Znajomość lektury "paszportem" do Afryki. Promocja lektury Henryka Sienkiewicza "W pustyni i w puszczy"

- n +

Propozycje scenariuszy do opracowania lektury "W pustyni i w puszczy" H. Sienkiewicza w kl. piątej

Praca z powieścią obejmuje 5-godzinny cykl tematyczny. Przedstawione scenariusze są próbą nowszego spojrzenia na lekturę.

SCENARIUSZ NR 1

Temat: Znajomość lektury "paszportem" do Afryki. Promocja lektury Henryka Sienkiewicza.

CELE:

Uczeń:
- wykorzystuje różne źródła informacji
- potrafi odnaleźć odpowiednie fragmenty w lekturze
- doskonali technikę czytania ze zrozumieniem
- wskazuje podobieństwa między treścią książki a innymi znanymi źródłami wiedzy
- zna cechy przewodnika, albumu, poradnika, książki kucharskiej, magazynu o modzie
- potrafi zaplanować pracę w grupie
- prezentuje i ocenia swoją pracę

Tok lekcji:

1. Klasę dzielimy na 5-osobowe grupy.
2. Zadaniem każdego zespołu jest odszukanie w tekście lektury fragmentów dotyczących:
a/ opisów roślinności
b/ zachowania zwierząt
c/ ubiorów i wyposażenia podróżników oraz ludności tubylczej
d/ sposobu podróżowania
e/ przyjaźni
3. Stawiamy pytania pomocnicze:
W jakich książkach lub innych publikacjach mogłyby się znaleźć podobne informacje?
/ albumy, przewodniki, poradniki, książki przyrodnicze, magazyny poświęcone modzie /
4. Polecenie: Przedstaw treść lektury w taki sposób, aby stała się ona:
a/ Przewodnikiem po afrykańskiej florze i faunie
b/ Vademecum małego podróżnika
c/ Książką kucharską
d/ Poradnikiem mody
e/ Poradnikiem dla tropiciela śladów
f/ Poradnikiem dla szukających przyjaciół
5. Przystępujemy do przydzielenia zadań grupom na zasadzie losowania.
6. Polecenie: Opracujcie w grupach strategię promocji lektury w takim sposób, aby mogła stać się "Przewodnikiem po Afryce".

Dodatkowe ustalenia: Promocje książek odbędą się za 2 tygodnie, a podczas prezentacji możecie wykorzystać wszelkie dostępne rekwizyty. Pokazy odbędą się w świetlicy szkolnej podczas "Mini targów książki".


SCENARIUSZ NR 2

Temat: Co zdarzyło się podczas wędrówki dzieci bezdrożami Afryki? Projektujemy grę planszową.

CELE:

Uczeń:
- sprawnie korzysta z różnych źródeł informacji
- potrafi dokonać selekcji materiału źródłowego
- poprawnie stosuje formy czasownika redagując zasady gry
- doskonali i utrwala poprawność ortograficzną
- prezentuje i ocenia swoją pracę
- formułuje opinię na temat zaprezentowanych prac
- redaguje plan szczegółowy

Uwagi wstępne do scenariusza:

Aby urozmaicić monotonną dla uczniów pracę nad redagowaniem planu szczegółowego, proponujemy połączenie jej z tworzeniem gry planszowej. Musimy jednak - mimo wszystko - zobowiązać uczniów do przygotowania takiego planu, a także do próby opracowania zasad gry.

Do wykonania pracy są niezbędne:
- duże kartony kolorowego papieru
- kolorowy papier
- zasuszone rośliny
- wycinki z barwnych czasopism
- piasek
- fotografie zwierząt
- mazaki, klej, nożyczki
- farby i kredki

Tok lekcji:

1. Na początku zajęć dzielimy klasę na zespoły /losowo/. W każdej z grup wyznaczamy szefa.
2. Prosimy kilku uczniów o przedstawienie planów wydarzeń. Ewentualne braki korygujemy i uzupełniamy.
3. Ustalamy ilość głównych punktów planu, a następnie przydzielamy każdej z grup jednakową ich liczbę.
4. Uczniowie przystępują do wyszukania fragmentów ilustrujących wyznaczone zagadnienia / przydzielone punkty planu wędrówki /. Będą one stanowiły bazę wyjściową do dalszej, twórczej pracy.
5. Ustalamy, że każda grupa swą pracę koncentruje na:
a/ zadaniu dla tropiciela
b/ zadaniu dla badacza przyrody
c/ zadaniu - niespodziance / każda grupa ustala wg własnych propozycji np. wykonanie potrawy, przeprawa przez rwącą rzekę, niespodziewane trudności, itd./
6. Przystępujemy do przygotowania planszy z grą pt. "Wędrówki Stasia i Nel".
7. Opracowujemy harmonogram wykonania, prezentacji i oceny gier.
8. Zamknięciem działań naszych uczniów będzie zorganizowanie wystawy na korytarzu szkolnym oraz przekazanie najciekawszych prac świetlicy szkolnej.
 

Opracowanie: mgr Elżbieta Olejniczak
mgr Barbara Planta
mgr Maria Ziemba
Szkoła Podstawowa nr 1
w Świętochłowicach

Wyświetleń: 7942


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.