Katalog Maria Ziemba, Barbara Planta Język polski, Scenariusze Znajomość lektury "paszportem" do Afryki. Promocja lektury Henryka Sienkiewicza "W pustyni i w puszczy"Propozycje scenariuszy do opracowania lektury "W pustyni i w puszczy" H. Sienkiewicza w kl. piątejPraca z powieścią obejmuje 5-godzinny cykl tematyczny. Przedstawione scenariusze są próbą nowszego spojrzenia na lekturę.SCENARIUSZ NR 1 Temat: Znajomość lektury "paszportem" do Afryki. Promocja lektury Henryka Sienkiewicza. CELE: Uczeń: - wykorzystuje różne źródła informacji - potrafi odnaleźć odpowiednie fragmenty w lekturze - doskonali technikę czytania ze zrozumieniem - wskazuje podobieństwa między treścią książki a innymi znanymi źródłami wiedzy - zna cechy przewodnika, albumu, poradnika, książki kucharskiej, magazynu o modzie - potrafi zaplanować pracę w grupie - prezentuje i ocenia swoją pracę Tok lekcji: 1. Klasę dzielimy na 5-osobowe grupy. 2. Zadaniem każdego zespołu jest odszukanie w tekście lektury fragmentów dotyczących: a/ opisów roślinności b/ zachowania zwierząt c/ ubiorów i wyposażenia podróżników oraz ludności tubylczej d/ sposobu podróżowania e/ przyjaźni 3. Stawiamy pytania pomocnicze: W jakich książkach lub innych publikacjach mogłyby się znaleźć podobne informacje? / albumy, przewodniki, poradniki, książki przyrodnicze, magazyny poświęcone modzie / 4. Polecenie: Przedstaw treść lektury w taki sposób, aby stała się ona: a/ Przewodnikiem po afrykańskiej florze i faunie b/ Vademecum małego podróżnika c/ Książką kucharską d/ Poradnikiem mody e/ Poradnikiem dla tropiciela śladów f/ Poradnikiem dla szukających przyjaciół 5. Przystępujemy do przydzielenia zadań grupom na zasadzie losowania. 6. Polecenie: Opracujcie w grupach strategię promocji lektury w takim sposób, aby mogła stać się "Przewodnikiem po Afryce". Dodatkowe ustalenia: Promocje książek odbędą się za 2 tygodnie, a podczas prezentacji możecie wykorzystać wszelkie dostępne rekwizyty. Pokazy odbędą się w świetlicy szkolnej podczas "Mini targów książki". SCENARIUSZ NR 2 Temat: Co zdarzyło się podczas wędrówki dzieci bezdrożami Afryki? Projektujemy grę planszową. CELE: Uczeń: - sprawnie korzysta z różnych źródeł informacji - potrafi dokonać selekcji materiału źródłowego - poprawnie stosuje formy czasownika redagując zasady gry - doskonali i utrwala poprawność ortograficzną - prezentuje i ocenia swoją pracę - formułuje opinię na temat zaprezentowanych prac - redaguje plan szczegółowy Uwagi wstępne do scenariusza: Aby urozmaicić monotonną dla uczniów pracę nad redagowaniem planu szczegółowego, proponujemy połączenie jej z tworzeniem gry planszowej. Musimy jednak - mimo wszystko - zobowiązać uczniów do przygotowania takiego planu, a także do próby opracowania zasad gry. Do wykonania pracy są niezbędne: - duże kartony kolorowego papieru - kolorowy papier - zasuszone rośliny - wycinki z barwnych czasopism - piasek - fotografie zwierząt - mazaki, klej, nożyczki - farby i kredki Tok lekcji: 1. Na początku zajęć dzielimy klasę na zespoły /losowo/. W każdej z grup wyznaczamy szefa. 2. Prosimy kilku uczniów o przedstawienie planów wydarzeń. Ewentualne braki korygujemy i uzupełniamy. 3. Ustalamy ilość głównych punktów planu, a następnie przydzielamy każdej z grup jednakową ich liczbę. 4. Uczniowie przystępują do wyszukania fragmentów ilustrujących wyznaczone zagadnienia / przydzielone punkty planu wędrówki /. Będą one stanowiły bazę wyjściową do dalszej, twórczej pracy. 5. Ustalamy, że każda grupa swą pracę koncentruje na: a/ zadaniu dla tropiciela b/ zadaniu dla badacza przyrody c/ zadaniu - niespodziance / każda grupa ustala wg własnych propozycji np. wykonanie potrawy, przeprawa przez rwącą rzekę, niespodziewane trudności, itd./ 6. Przystępujemy do przygotowania planszy z grą pt. "Wędrówki Stasia i Nel". 7. Opracowujemy harmonogram wykonania, prezentacji i oceny gier. 8. Zamknięciem działań naszych uczniów będzie zorganizowanie wystawy na korytarzu szkolnym oraz przekazanie najciekawszych prac świetlicy szkolnej.
Opracowanie: mgr Elżbieta Olejniczak Wyświetleń: 7942
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |