Katalog

Jadwiga Skorek, Grażyna Kwasiborska, Anna Motek, Henryka Malerek, Anna Wiśniewsk
Edukacja czytelnicza, Rady

Opracowanie przygotowań apelu "Dzień Ziemi"

- n +

Scenariusz apelu z okazji dnia ziemi opracowany z uwzględnieniem trzech typów uczniów

1. Plan pracy:
a) ułożyć lub wyszukać scenariusz apelu;
b) przygotować:
- inscenizację; -dekoracje; -rozdzielić określone role;
c) przeprowadzić próby;
d) zaprezentować apel w szkole;

2. Przedstawienie zadań dzieciom.
a) Nauczyciel przekazuje informacje uczniom o zadaniu postawionym im przez Samorząd Uczniowski- zorganizowania apelu z okazji Dnia Ziemi - 22.04.2004. (N , T, E) Daje im czas na zastanowienie się w jaki sposób chcieliby to zrealizować (prosi o przygotowanie w formie ustnej (E, T) lub pisemnej (N) . Na lekcji wychowawczej wysłuchuje propozycji zgłaszanych przez uczniów na kartkach (T), które odczytuje uczeń ekspansywny. Uczniowie analizują wraz z nauczycielem te, które będą mogli zrealizować- nauczyciel kieruje dyskusją i ukierunkowuje wybór. Na tym poziomie uczniowie są ocenieni pochwałą wychowawcy i oceną wzorową.

b) Nauczyciel biorąc pod uwagę możliwości uczniów i ich zaangażowanie przydziela zadania:
- opracowanie tła muzycznego (E - uzdolnieni muzycznie): "Ponieważ bardzo ładnie gracie na instrumentach muzycznych to uważamy, że świetnie spiszecie się realizując to zadanie. Ponieważ będzie przy tym dużo pracy to Wojtek i Marek - spróbowalibyście pomóc koleżankom? (N) Przecież świetnie znacie się na muzyce i sprzęcie nagłaśniającym"
- przygotowanie dekoracji:
N - "Kasiu i Aniu przygotowane macie arkusze i pisaki i waszym zadaniem będzie wykonanie napisów według szablonu"
E - "Zaplanujcie scenografię przedstawienia wykorzystując swoją pomysłowość"
T - "Jacku i Arku pomóżcie w realizacji tego zadania, a może coś jeszcze zaproponujecie?"
- rozdzielenie ról:
Nauczyciel: "Proszę przeczytać jakich bohaterów ma nasza inscenizacja, a osoby chętne zgłaszają, kogo chcieliby zagrać"
W przypadku, gdy jedną rolę chciałoby odgrywać więcej uczniów, stwarzamy role dublerów.

c) Przeprowadzenie prób
Na próbie uczniowie odgrywają role, a uczniowie nie biorący udziału w inscenizacji wybierają pierwszą i drugą obsadę. Nauczyciel pełni rolę doradcy przy wyborze.
W trakcie prób:
E - zachęcani są do większej dbałości o swoją rolę np. ta rola nie wymaga aż takiej gestykulacji;
T - są chwaleni za wyuczony tekst, ale muszą wolniej mówić;
N - ich chwalimy za wykonane zadanie, w przypadku niedociągnięć delikatnie zwracamy uwagę (nie wprost) np. pięknie nauczyłeś się roli, ale popracuj nad dykcją, aby cię było słychać

Nauczyciel zachęca uczniów do współpracy w następujący sposób:
- uświadomienie uczniom, że od każdego z nich zależy powodzenie naszego występu ;
- przypominamy, że jak dobrze rozdzielą i spełnią swoje zadania, to nie odczują "ciężaru" tego apelu;
- każdy z nas pracuje na wizerunek naszej klasy;
- przypominam, że nasza prezentacja wpłynie na wyniki konkursu na najlepszą klasę i związaną z tym nagrodą w postaci wycieczki;

Ocena pracy uczniów:
- pokazana została na poszczególnych etapach;
- ocena słowna dyrekcji szkoły i reakcja publiczności;
- oceny z zachowania i słodycze sponsorowane przez Radę Rodziców.

Legenda:
N - uczeń nieśmiały   T - uczeń typowy   E - uczeń ekspansywny

Grażyna Kwasiborska Anna Motek Henryka Malerek Anna Wiśniewska Jadwiga Skorek
 

Opracowanie: Jadwiga Skorek

Wyświetleń: 2502


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.