![]() | ||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
Katalog Elżbieta Bilska, Maria Barańska Różne, Scenariusze Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie I szkoły podstawowej (cel edukacyjny: rozbudzenie kontaktu z przyrodą).Różne - Scenariusz
Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie I szkoły podstawowejBlok tematyczny: Witaj wiosno!Cel główny: Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie. I dzień pracy i aktywności ucznia:Szukamy wiosny w parku, ogrodzie i na polach. Cel główny: Szukanie oznak wiosny. II dzień pracy i aktywności ucznia:Wiosenne przebudzenia zwierząt. Cel główny: Rozpoznawanie i nazywanie zwierząt budzących się ze snu. III dzień pracy i aktywności ucznia:Pierwsze wiosenne kwiaty. Cel główny: Rozpoznawanie i nazywanie pierwszych wiosennych kwiatów. Poznawanie kwiatów chronionych. IV dzień pracy i aktywności ucznia:Powroty ptaków. Cel główny: rozpoznawanie najczęściej spotykanych ptaków powracających do nas wiosną. V dzień pracy i aktywności ucznia:Podziwiamy nasze bociany. Cel główny: Bliższe poznanie wyglądu i trybu życia bocianów. Wdrażanie do poprawnego konstruowania wielozdaniowej wypowiedzi - opisu. VI dzień pracy i aktywności ucznia:Nadchodzi czas budowania gniazd. Cel główny: Uświadamianie w jakim celu, gdzie, jak i z czego ptaki budują swoje gniazda. Temat dnia: Podziwiamy nasze bocianyCele główne
Cele szczegółoweUczeń potrafi:
Metody wspierania edukacyjnego
Formy aktywności ucznia
Środki dydaktyczne
Przebieg zajęćI. Wytworzenie sytuacji inspirującej określony rodzaj aktywności uczniów
Uzasadnienie celowości sytuacji: stworzenie nastroju wyzwalającego zainteresowanie i motywację do pracy. II. Określenie przedmiotu aktywności uczniów
Uzasadnienie celowości sytuacji: ukierunkowanie myślenia i działania uczniów na cel główny, zapoznanie z celem zajęć. III. Wielokierunkowa aktywność uczniów
Dzieci dobierają z rozsypanki wyrazowej odpowiednie nazwy części ciała ptaka i odpowiadające im przymiotniki: Dzieci oglądają rysunek (Załącznik nr 2) przedstawiający różne czynności jakie może wykonywać bocian, wyszukują z rozsypanki wyrazowej odpowiednie czasowniki i przyklejają. III grupa - "Czym żywi się bocian? Lider grupy odczytuje tekst (Załącznik nr 3) i na jego podstawie członkowie grupy wybierają wśród zgromadzonych wyrazów przysmaki bociana. Mogą też narysować. IV grupa - "Ciekawostki przyrodnicze o bocianach" Spośród zgromadzonych informacji, uczniowie wybierają ciekawostki przyrodnicze dotyczące bocianów (Załącznik nr 4). Uzasadnienie celowości sytuacji: Uzasadnienie celowości sytuacji: Rozwiązywanie zadań w karcie pracy nr 2. Przed wykonaniem zadań w karcie pracy uczniowie przeliczają bociany znajdujące się w kąciku przyrody i otrzymane w prezencie od kl. II b. Uzasadnienie celowości sytuacji: Uzasadnienie celowości sytuacji: uczeń potrafi wymodelować z plasteliny postać ptaka z uwzględnieniem jego charakterystycznych cech. IV. Podsumowanie, ewaluacja zajęć
Uzupełnienie mapy mentalnej sylwetką bociana i ciekawostkami przyrodniczymi. Zastosowanie metody ewaluacyjnej - SMILY (Załącznik nr 6) V. Ocena efektów pracy ucznia
Pożegnanie "Iskierka".Karta pracy Nr 1Uzupełnij zdania:Bocian to duży ptak. Ma ..................... i ......................dziób. Nogi bociana są ......................, .................... i czerwone. Jego przysmakiem są ...................., ..................... i owady. Często .................... na jednej nodze i głośno ....................... Wyrazy pomocnicze:długi, długie, żaby, stoi, czerwony, cienkie, ślimaki, klekoce, czerwone, owady, brodzi, zielony Karta pracy Nr 2Wstaw odpowiednie liczby: Zadanie 1W gnieździe były 4 bociany. Przyleciało jeszcze 8 bocianów. Ile jest wszystkich bocianów? Zadanie 2Było 12 bocianów. Po chwili odleciało 8 bocianów. Ile bocianów zostało? Uzupełnij graf do zadania 1 i 2Załącznik nr 1Irena Suchorzewska "Bociany"Dziecko I Bocian Dziecko II Bocianowa Bocian Razem Bociany robią dwa, trzy okrążenia (zakończenie ułożone przez prowadzące) Bocianowa Bocian Bocianowa i bocian Bocianowa Bocianowa i bocian Załącznik nr 2Co robi bocian?brodzi, śpiewają, klekoce, stoi, fruwa, tańczą, rysuje, siedzi Załącznik nr 3Czym żywi się bocian?Bociany są mięsożerne. Zjadają wszystko, co znajdują w zasięgu dzioba. Ich przysmakiem są żaby, myszy, ślimaki, a nawet krety. Lubią też zjadać owady. Załącznik nr 4Ciekawostki przyrodniczeMłode bociany po wykluciu się z jaj mają przez dłuższy czas czarne dzioby i ciemnoszare, krótkie nogi. Potem nogi im się szybko wydłużają i wraz z dziobami zmieniają kolor na czerwony. Żabka zielona - rzekotka - rechocze zabawnie, kiedy się zbliża deszcz. Robią to tylko samce. Ich gardło nadyma się wówczas jak balon. Kukułka ma długi ogon, grzbiet szary, od spodu jest biała w ciemne prążki. Swoje jaja podrzuca innym ptakom. Sama wysiadywać nie może, bo jaja składa w dużych odstępach czasu, a miewa ich ponad 20. Kukułki są pożyteczne, ponieważ żywią się owadami, a najbardziej lubią owłosione żarłoczne gąsienice, których inne ptaki nie jadają. Przylatuje do nas w kwietniu - odlatuje w sierpniu. Słowiki są bardzo pożyteczne, ponieważ żywią się larwami owadów, które wydziobują spod zbutwiałych liści, tam gdzie inne ptaki nie polują. Śpiewają od końca kwietnia do połowy czerwca. Przylatują w kwietniu, odlatują w sierpniu. Kiedy słońce grzeje zbyt mocno, matka osłania bocianięta, rozpościerając nad nimi skrzydła i zwilżając je wodą. Dziób może służyć do przedziurawiania skorupki! Mały bociek, który pierwszy wydostaje się ze skorupki, zaczyna dziobać pozostałe jaja. W ten sposób pomaga rodzeństwu rozbić skorupkę jaja i wydostać się z niego. Załącznik nr 5Zabawy ruchowe na korytarzuBociany i żaby Ułożenie np. 3 jezior z szarf lub linek. Wybranie np. 3 "bocianów". Do każdego jeziora mogą wskoczyć np. 4 "żaby". "Żaby", które nie zdążą wskoczyć, zabiera jeden z bocianów. Gdy zmniejsza się liczba "żab", nauczyciel likwiduje jezioro. Wygrywa ten bocian, który złapie najwięcej "żab". Grę organizuje nauczyciel podając polecenia, np.:
Polowanie Chłopcy - bociany - stoją na jednej nodze lub fruwają naśladując rękami ruchy skrzydeł. Na sygnał rozpoczynają polowanie na żabki - dziewczynki, poruszające się skokami. Z chwilą upolowania wszystkich żab - następuje zmiana ról: chłopcy to żaby, a dziewczynki bociany Załącznik nr 6Metoda ewaluacyjna SMILYNa schemacie uczniowie zaznaczają mazakiem w wybranym przez siebie miejscu kółko (do każdego kryterium jedno), które ma być odpowiedzią na zadane przez nauczyciela pytania dotyczące zajęć:
Komentarz metodycznyTematyka bloku "Witaj wiosno!" została wybrana do realizacji celu edukacyjnego zawartego w podstawach programowych: rozbudzenie potrzeby kontaktu z przyrodą. Tematyka została dostosowana do warunków lokalnych, do umiejętności i zainteresowań dzieci, do otaczającego środowiska i aktualnej pory roku. Po opracowaniu bloku tematycznego "Witaj wiosno!" uczniowie powinni zdobyć szereg umiejętności i wiadomości. Przede wszystkim chodzi tu o to, aby uczeń potrafił dostrzegać zmiany zachodzące w przyrodzie w okresie wiosny, dokonywać prób ich wzajemnego wiązania i opisywania. W zakresie edukacji matematycznej uczniowie uczą się rozwiązywać zadania z treścią, doskonalą rachunek pamięciowy w zakresie 20 oraz rozumieją związek dodawania z odejmowaniem. Proponowane zajęcia służą również rozwijaniu twórczej inwencji i ekspresji dziecka, wrażliwości estetycznej oraz rozwijaniu jego sprawności manualnej. Ponadto angażują ucznia w różne dziedziny aktywności i stwarzają możliwości współpracy. Powyższe zamierzenia zostaną osiągnięte poprzez zastosowanie zróżnicowanych metod i form pracy z dziećmi przy wykorzystaniu urozmaiconych środków dydaktycznych. Opracowanie: mgr Elżbieta Bilska, mgr Maria Barańska Wyświetleń: 31033
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |