Katalog Dorota Wólczyńska Różne, Scenariusze "Sznurek Jurka" ? słuchanie wiersza Igora Sikiryckiego; uwrażliwienie dzieci na zachowanie porządku i czystości w miejscach publicznych oraz do segregowania śmieci i odpadów"Sznurek Jurka" - słuchanie wiersza Igora Sikiryckiego; uwrażliwienie dzieci na zachowanie porządku i czystości w miejscach publicznych oraz do segregowania śmieci i odpadówKonspekt dla dzieci 4 letnichDział programowy: wychowanie umysłowe Hasło programowe: Tworzenie sytuacji sprzyjających działaniu dziecka na rzecz przyrody. Cele operacyjne: Sfera poznawcza: Dzieci znają kolory pojemników na śmieci. Sfera emocjonalna: Rozumieją potrzebę i cel segregowania odpadów. Sfera psycho- motoryczna: Potrafią segregować śmieci i odpady. Metody: Z grupy metod czynnych- zadania stawiane dzieciom Z grupy metod słownych- rozmowa, objaśnienie Z grupy metod oglądowych- pokaz Miejsce: ogród przedszkolny Forma zajęć: z całą grupą Czas trwania: około 15 minut Pomoce: przedmioty wymienione w wierszu, pojemniki do segregowania śmieci. Przebieg zajęcia: 1. Słuchanie wiersza Igora Sikiryckiego: Sznurek Jurka Za przedszkolem, bardzo blisko, Było miejsce na boisko. Kiedyś tam wyrzucił Jurek Poplątany stary sznurek. A nazajutrz obok sznurka Od banana spadła skórka, Wyrzucona przez Karola. Tam też wkrótce Jaś i Ola Wyrzucili bez wahania Swoje torby po śniadaniach. Stos papierków po cukierkach Wysypała tam Walerka. Na papierki spadła ścierka, Jakaś pusta bombonierka, I od lodów sto patyków, Pustych kubków moc z plastiku, Wyskubane słoneczniki, Jeden kalosz, nauszniki, Stare trampki, piłka z dziurą, Połamane wieczne pióro, Kilka opon od rowerów I ogromny stos papierów. Oto tak, od sznurka Jurka, Wnet urosła śmieci górka. A z tej górki, wielka góra, Której szczyt utonął w chmurach. Nie ma miejsca na boisko, Lecz śmietnisko mamy blisko. W trakcie mówienia wiersza nauczycielka po kolei rozsypuje wszystkie przedmioty wymienione w wierszu. 2. Omówienie treści wiersza: - co miało powstać koło przedszkola? - czy zbudowano tam boisko? - co przeszkodziło w wybudowaniu tam boiska? - kto wyrzucał śmieci koło przedszkola? -gdzie powinny te śmieci być wyrzucone? 3. Wypowiedzi dzieci na temat wyglądu ogrodu przedszkolnego z rozsypanymi śmieciami: - jak wygląda nasz ogród? - co wam przypomina? - czy przyjemnie by wam było bawić w takim otoczeniu? - co należy zrobić z tymi śmieciami? - gdzie będziemy je wyrzucać? 4. Nauczycielka ustawia w sali pojemniki: niebieski na złom żółty na plastik biały na makulaturę zielony na szkło czarny na odpady bytowe, tłumaczy dzieciom, że odpady i śmieci należy segregować, aby móc je powtórnie wykorzystać (w tym celu wprowadzone są kolorowe oznaczenia jednakowe na całym świecie). 5. Dzieci rozchodzą się po ogrodzie, zbierają śmieci, wrzucają je pod kontrolą nauczycielki do odpowiednich pojemników. 6. "Czysty świat" - ćwiczenia oddechowe. Dzieci w posprzątanym ogrodzie przedszkolnym oddychają głęboko przestrzegając zasady wciągania powietrza nosem- wydychania ustami.
Opracowanie: mgr DOROTA WÓLCZYŃSKA Wyświetleń: 11800
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |