![]() |
![]() |
Katalog Beata Kowalska Język polski, Plany pracy Program pracy z uczniem zdolnymProgram pracy z uczniem zdolnymSPIS TREŚCI:I. Wstęp. II. Cechy charakteru ucznia zdolnego. III. Charakterystyka programu. IV. Metody pracy z uczniem zdolnym. V. Formy pracy z uczniem zdolnym. VI. Przewidywane osiągnięcia uczniów. VII. Zakończenie I WSTĘP Nasz system klasowo - lekcyjny, zbyt liczne oddziały, tradycyjne metody organizacji nauczania nie sprzyjają indywidualizacji w procesie dydaktyczno - wychowawczym. Dlatego żeby odkryć zdolności, talenty, które są często ukryte, uśpione należy poświęcić dziecku więcej czasu i stworzyć mu szczególną atmosferę rozwoju. W miarę możliwości realizuję zindywidualizowane nauczanie na lekcjach języka polskiego, ale faktyczne warunki do pracy z uczniem zdolnym stwarzają zajęcia pozalekcyjne (kółko humanistyczne). Specjalny akcent położyłam na myślenie twórcze i oryginalne, kształtowanie umiejętności artystycznych takich jak: recytacja, redagowanie gazetki szkolnej, twórczość poetycka. Pamiętając o tym, że "każde dziecko przynosi ze sobą na świat obietnicę geniusza" jak to pięknie powiedział Dawid Lewis w książce pt. Jak wychować zdolne dziecko.Spełni ją jeśli będziemy go wspomagać nie tylko merytorycznie, ale i tworzyć atmosferę akceptacji i zaufania. 1. CECHY CHARAKTERU UCZNIA ZDOLNEGO. - wysoki poziom zdolności ogólnych takich jak: zdolność do rozumowania abstrakcyjnego, łatwość uczenia się, inicjatywa i oryginalność w pracy intelektualnej, znaczące osiągnięcia w nauce, dyspozycja i osiągnięcia twórcze, silne i szerokie zainteresowania, umiejętność koncentracji, szybki styl pracy, zróżnicowanie emocjonalne. - cechy osobowości takie jak: wytrwałość w dążeniach, samodzielność, poczucie własnej wartości. Ucznia zdolnego rozpoznajemy po: - sprawności językowej (bogactwo słownictwa, piątkowość i umiejętność dobitnego wyrażania myśli - myśleniu oryginalnym i twórczym myśleniu - fantazji i wrażliwości - zdolności skojarzeń, syntezy i wnioskowania 2. CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU. Praca z uczniem zdolnym rozpoczyna się od pierwszej klasy w czasie lekcji i podczas zajęć kółka humanistycznego. Nauczyciel stawia wyższe wymagania uczniowi i sobie. Musi rzetelnie i ciekawie realizować treści programowe, ale i również wciąż się rozwijać intelektualnie, by prezentować wysoki poziom, atrakcyjny dla ucznia. Kluczem do sukcesu w tym zakresie jest oczywiście osobowość nauczyciela, jego wiedza i entuzjazm, ale jego działania nie mogą być efektywne, gdy nie stanowią zorganizowanej pracy całej szkoły w tym kierunku. O potrzebie pracy z uczniami uzdolnionymi muszą być przekonani wszyscy nauczyciele. Stąd niezbędne jest podjęcie wielu działań zmierzających do podniesienia jakości pracy szkoły. 1. Stworzenie ciekawej oferty zajęć pozalekcyjnych 2. Wspieranie uczniów zdolnych w celu przekonania ich o konieczności rozwoju oraz samodzielnej pracy samokształceniowe poprzez pielęgnowanie odpowiedniej atmosfery akceptacji. 3. Ścisła współpraca wychowawców i nauczycieli w rozpoznawaniu szczególnych zdolności, inspirowaniu i mobilizowaniu ich do dalszej pracy. 4. Aktywne, rozsądne i konsekwentne wdrażanie do udziału w olimpiadach, konkursach, w celu konfrontacji wiedzy i umiejętności uczniów z innymi. 5. Wypracowanie systemu nagradzania i promowania najmniejszego nawet sukcesu uczniów i ich opiekunów. 6. Uwzględnienie w planie rozwoju zawodowego potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia pracy z uczniem zdolnym. 7. Świadome integrowanie treści różnych przedmiotów humanistycznych i artystycznych poprzez realizację ścieżek międzyprzedmiotowych: filozoficznej, czytelniczej i medialnej. 8. Rozwój ucznia zdolnego zależy od ścisłej współpracy domu rodzinnego ze szkołą. Największe znaczenie w pracy z uczniami zdolnymi ma rozwijanie myślenia twórczego oraz działania oryginalnego. Dlatego należy: 1. Cenić twórcze myślenie 2. Pobudzać wrażliwość dzieci 3. Nie narzucać sztywnych schematów 4. Tworzyć atmosferę twórczą w czasie lekcji i zajęć 5. Popierać w zdobywaniu wiedzy w różnych dziedzinach i w pełnej realizacji pomysłów 6. Łamać stereotypy i proponować ciekawe nowatorskie rozwiązania 7. Pobudzać aktywność uczniów 8. Kształtować u ucznia wiarę we własne możliwości 9. Walczyć z nudą i apatią 10. Stosować metody aktywizujące w celu urozmaicenia procesu nauczania 11. Być przykładem dla uczniów II CELE PROGRAMU. - rozwój uczniów - podniesienie jakości pracy szkoły - rozwijanie indywidualnych zainteresowań, uzdolnień i aspiracji uczniów - wyposażenie ich w rozległą wiedzę - rozwój kompetencji komunikacyjnych, językowych - zadbanie o wrażliwość poprzez rozwijanie artystycznych umiejętności - wprowadzanie uczniów w krąg wiedzy kulturoznawczej - stwarzanie okazji do kontaktu ze sztuką (teatr, kino, muzeum itp.) - indywidualizowanie pracy dydaktycznej pod względem treści i możliwości uczniów - poszerzenie treści programowych i pozaprogramowych - inspirowanie do aktywności twórczej - wzbogacenie procesu kształcenia na lekcji - tworzenie środowiska wychowawczego stymulującego rozwój uzdolnień i postaw twórczych - poznawanie metod i technik uczenia się określonych dziedzin wiedzy - wzbogacenie języka, rozwiązywanie problemów teoretycznych w tym nietypowych i skomplikowanych III TREŚCI NAUCZANIA. - sztuka i literatura różnych epok - okresy i prądy literackie, największe osiągnięcia literatury europejskiej - literatura polska na tle literatury europejskiej - żywe motywy w sztuce i literaturze np. miłości, jednostki i zbiorowości, miłości, cierpienia, wolności, winy i kary, szczęścia, artysty i jego twórczości, tyrtejski, kultury i subkultury, świata jako teatru, wędrówki, wieży Babel, labiryntu, człowieka wobec utopii, religii, języka. - z poezją przez wieki (analiza i interpretacja utworów lirycznych z uwzględnieniem kontekstu epoki, jej konwencji i reguł poetyki). - teatr (jego historia i specyfika) - środki wyrazu w teatrze, filmie, malarstwie, muzyce - publicystyka (typowe formy wypowiedzi takie jak: felieton, reportaż, sprawozdanie, recenzja, wywiad, esej, itd.) - kultura wysoka, a subkultury - analiza współczesnych zjawisk społeczno - politycznych np. wejście Polski do Unii Europejskiej - nowości na rynku wydawniczym - rodzaje i gatunki literackie - warsztat poety - sztuka recytacji i deklamacji - być dziennikarzem (gatunki publicystyczne) - trudne formy wypowiedzi: rozprawka, esej i inne teksty argumentacyjne - różne sposoby docierania do informacji i umiejętne ich przetwarzanie - Internet - okno na świat czy zagrożenie - wzbogacanie słownictwa (frazeologizmy, wyrazy obce) - kształcenie poprawności językowej - zarys historii filozofii (najważniejsze kierunki i ich twórcy) - skuteczne porozumiewanie się w różnych sytuacjach - sztuka negocjacji IV METODY PRACY Z UCZNIEM ZDOLNYM a) metody aktywizujące: - projekt - metaplan - burza mózgów - analiza przypadków - metoda symulacyjna - drzewko decyzyjne - różne formy dyskusji - drama - ćwiczenia dramowe - tworzenie map mentalnych - praca w grupach - gry dydaktyczne b) metody komunikacyjne: c) metody świadomego uczenia się d) metody audiowizualne V FORMY PRACY Z UCZNIEM ZDOLNYM - uczniowi zdolnemu polecamy wykonanie trudniejszych ćwiczeń - na lekcji może pełnić funkcję lidera grupy (kieruje pracą, pomaga słabszyma następnie zbiera opracowania i prezentuje na forum klasy - opracowuje trudne problemy w formie rozprawki, esejów lub innych tekstów argumentacyjnych - przygotowuje pytania do tekstu - umiejętnie i taktownie poprawia błędy kolegów - prezentuje w formie referatów zagadnienia wykraczające poza program - podejmuje próby twórcze w różnych dziedzinach np. wiersz, plakat, artykuływ gazetce szkolnej - rozwija uzdolnienia teatralne, recytatorskie, poprzez udział w tworzeniu spektaklów, przedstawień, konkursach recytatorskich - wykazuje bardzo dobrą znajomość lektur nadobowiązkowych - na lekcji formułuje wnioski, syntezę problemu - przygotowuje lekcje powtórzeniowe wykazując się umiejętnością trafnej selekcji materiału - wymyśla gry i zabawy dydaktyczne, np. wzbogacające język - pisze i tworzy trudne dyktanda, przygotowując się do konkursu ortograficznego - raz w semestrze opracowuje projekt ważnego motywu w sztuce np. motywy biblijne czy mitologiczne - ma bezpośredni kontakt ze sztuką poprzez udział w wycieczkach do teatru, muzeum czy operetki - dzieli się aktualnymi wiadomościami na temat wydarzeń w kraju i na świecie dokonuje ich oceny - pracuje w grupie jako lider - często wciela się w rolę krytyka VI PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW - sukces w olimpiadzie polonistycznej - osiągnięcia w różnorodnych konkursach literackich i artystycznych - stosowanie metod aktywizujących, które zmuszają do kreatywnego myślenia pozwala na zdobycie wiedzy i umiejętności wykraczających poza materiał danej klasy - wysokie wyniki testów kompetencyjnych przedmiotów humanistycznych - poprawność językowa (mówienie, pisanie) - funkcjonalne posługiwanie się językiem - umiejętność dokonywania analizy i interpretacji dzieła sztuki - świadome odbieranie dzieła sztuki - prezentowanie postawy humanistycznej, wrażliwej i kreatywnej wobec świata - aktywność twórcza poprzez pisanie wierszy, recytowanie, udział w szkolnych spektaklach teatralnych, tworzenie gazetki szkolnej itp. VII ZAKOŃCZENIE Praca z uczniem zdolnym jest pewnego rodzaju przygodą zawodową. Warto jednak pamiętać o potrzebach psychicznych ucznia. Dbać o jego harmonijny rozwój w otoczeniu rówieśników, którzy go szanują i lubią jako kolegę miłego i życzliwego. Bez kształcenia umiejętności interpersonalnych, dbając jedynie o intelekt możemy zapomnieć, że przede wszystkim ma on być człowiekiem, a dopiero później wielkim naukowcem, profesorem.. Opracowanie: Beata Kowalska Wyświetleń: 16693
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |