![]() |
![]() |
Katalog Alicja Miśkiewicz Zajęcia przedszkolne, Plany pracy Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej na październikPlan pracy wychowawczo-dydaktycznej październik grupa III (5-latki)Tematy kompleksowe:1.Jesień w lesie 2.Nasza pani 3.Jesienne odloty Zadania dydaktyczno-wychowawcze: - poznawanie przyrody poprzez poszerzenie znajomości wybranych drzew, ich nasion i owoców - gromadzenie zbiorów do kącika przyrody-budzenie odpowiedzialności za wygląd sali przedszkolnej - poznanie wyglądu i nazw ptaków odlatujących na zimę do ciepłych krajów - obserwacja zjawisk zachodzących wraz ze zmianą pór roku - budzenie zaufania i szacunku do nauczycieli i pracowników obsługi w przedszkolu - poznawanie zbiorów przedmiotów-klasyfikowanie przedmiotów wg podanej cechy jakościowej FORMY PRACY Ad.I Wychowanie społeczno- moralne i umysłowe 1.Rozmowa wprowadzająca "Jesień w lesie" - budzenie zainteresowania zmianami zachodzącymi w przyrodzie jesienią - oglądanie liści różnych drzew - poznanie części liścia- blaszka, łodyga, nasada, unerwienie - określanie wyglądu liści: koloru, wielkości, kształtu- ćwiczenia w mówieniu 2.Słuchanie wiersza T. Kubiaka "Kolorowy spacer" - uwrażliwianie na piękno poezji - bogacenie słownictwa - utrwalenie cech charakterystycznych jesieni, jej kolorytu 3.Inscenizacja "Wiatr i liście" wg tekstu S. Gnoińskiego - wyzwalanie ekspresji - utrwalenie nazw wybranych drzew i wyglądu liści - prawienie radości dzieciom 4.Zabawa dydaktyczna "Zgadnij, jaki to liść?" - dopasowywanie liści, ich nasion i owoców pochodzących z tego samego drzewa - utrwalenie nazw wybranych drzew, ich owoców i nasion 5.Słuchanie opowiadania H. Bechlerowej "Kolczatek" - zapoznanie dzieci ze zwierzętami przesypiającymi zimę - bogacenie słownictwa - wdrażanie do uważnego słuchania - ćwiczenia w mówieniu- odpowiadanie na pytania nauczycielki dotyczące treści utworu 6.Słuchanie wiersza ilustrowanego obrazami "Skrzynia skarbów" M. Kownackiej - bogacenie czynnego słownika dzieci - wdrażanie do uważnego słuchania ze zrozumieniem 7.Wykonanie "Skrzyni skarbów" - zbieranie "skarbów" (piórek, kamyków, kasztanów, żołędzi, jarzębiny, liści) do naszej skrzyni w przedszkolnym ogrodzie oraz podczas spacerów z rodzicami (np. muszelek, szyszek) - segregowanie skarbów - utrwalanie pojęcia zbioru Wychowanie estetyczne 1.Zamalowywanie konturów liści farbami plakatowymi- "Bawimy się w Jesień" - obserwowanie procesu zlewania się i mieszania barw w czasie malowania - przygotowanie dekoracji jesiennej w naszej sali 2.Wykonanie kompozycji z suszonych liści i kwiatów - wykorzystanie materiału przyrodniczego do pracy-poznanie nowej techniki plastycznej - budzenie wyobraźni 3.Wykonanie gąsienicy z kasztanów, drucików i kulek krepiny - nawlekanie kasztanów na drucik- doskonalenie sprawności manualnej - doskonalenie sprawności manualnej 4.Stemplowanie liściem - malowanie liści i odciskanie ich na kartce papieru - budzenie wyobraźni 5.Kalkowanie liści przez kartkę cienkiego papieru - uzyskanie zaskakującego efektu swojej pracy- zwrócenie uwagi na bardziej i mniej wypukle fragmenty liścia (Blaszka, unerwienie) 6.Wykonanie jeża z masy solnej i łupin kasztana - ćwiczenie mięśni dłoni w czasie ugniatania i lepienia - wykonanie dekoracji do kącika przyrody 7.Wykonanie ludzików z szyszek, kasztanów i żołędzi - pokazanie dzieciom możliwości wykorzystania materiału przyrodniczego do wykonania zabawek, kukiełek - wykorzystanie samodzielnie zrobionych figurek w zabawie Ad.II Wychowanie społeczno- moralne i umysłowe 1.Rozmowa przy obrazach nt. "Praca nauczycielki" - ćwiczenia w mówieniu-poprawne budowanie zdań - zapoznanie z charakterem pracy nauczycielki (przekazywanie wiedzy, nauka właściwego sposobu zachowania) - budzenie szacunku dla trudnej i odpowiedzialnej pracy nauczycielki 2.Słuchanie wiersza M. Terlikowskiej "Nasza pani" - budzenie zaufania i wzajemnej życzliwości miedzy nauczycielką i dziećmi - wdrażanie do uważnego słuchania 3.Opowiadanie nauczycielki na podstawie utworu I. Landau "Opowiadanie" - próba znalezienia odpowiedzi na pytanie zawarte w opowiadaniu-wyciąganie wniosków, kształcenie logicznego myślenia - wdrażanie do uważnego słuchania nauczycielki podczas zajęć 4.Inscenizacja utworu I. Salach "Dla pani" - zapoznanie dzieci z rolami poszczególnych osób występujących w tekście - ćwiczenia w mówieniu- prawidłowa intonacja, oddech, wymowa - próby włączenia do pracy dzieci nieśmiałych 5.Rozmowa przy obrazach "Kto pracuje w naszym przedszkolu" - zapoznanie dzieci z funkcjami pełnionymi przez innych pracowników przedszkola (pani dyrektor, panie woźne, panie kucharki) - budzenie szacunku dla wszystkich pracowników przedszkola i ich pracy Wychowanie estetyczne 1.Wykonanie prezentów dla pań pracujących w naszym przedszkolu - laurek lub np. kwiatków z cukierków - sprawienie paniom niespodzianki z okazji ich święta 2.Rysowanie nt. "Moja pani" - doskonalenie umiejętności rysowania postaci ludzkiej - zwrócenie uwagi na części składowe postaci - próby uchwycenia podobieństwa(cechy charakterystyczne rysowanej postaci-kolor włosów, elementy ubioru) Ad.III Wychowanie społeczno- moralne i umysłowe 1.Słuchanie opowiadania W. Chotomskiej "Ciocia i bocian" - zapoznanie dzieci z wyglądem i nazwami niektórych ptaków odlatujących na zimę do ciepłych krajów - wprowadzenie dzieci w świat humoru i fantazji - swobodne wypowiadanie się dzieci 2.Rozmawa nt. "Jak zbudowany jest ptak?" - zapoznanie dzieci z budową ptaka na przykładzie wypchanych eksponatów (kaczki i kury) - wyróżnienie cech charakterystycznych ptaków (dziób, ciało pokryte piórami, skrzydła, umiejętność latania) 3.Rozmowa przy obrazie "Odloty" - omówienie cech charakterystycznych dla jesieni (krótszy dzień, niższe temperatury, deszcze) - bogacenie wiadomości dzieci na temat odlotu ptaków - próby znalezienia odpowiedzi na pytania: "Dlaczego ptaki odlatują do ciepłych krajów?", "Dlaczego muszą odpoczywać w czasie przelotów?" - pokazanie dzieciom na mapie, jakie odległości ptaki pokonują w czasie przelotów 4.Nauka wiersza M. Konopnickiej "Odlot" - doskonalenie pamięci poprzez powtarzanie wybranych fragmentów wiersza - dostarczanie wzorów pięknej, literackiej mowy 5.Rozwiązywanie zagadek o ptakach - utrwalenie wiadomości na temat ptaków, które odlatują na zimę do ciepłych krajów i tych, które u nas zostają - doskonalenie analizy i syntezy myślowej - wdrażanie dzieci do cierpliwego wysłuchiwania zagadek do końca Wychowanie estetyczne 1.Rysowanie patykiem na podkładzie z farby klejowej - poznanie nowej techniki plastycznej - budzenie wyobraźni - ćwiczenie sprawności manualnej 2.Wydzieranka z kolorowego papieru nt. "Ptaki" - utrwalenie wyglądu wybranych ptaków - wdrażanie do starannego wykonania swojej pracy - wdrażanie do dokładności 3.Lepienie z plasteliny na temat dowolny - przypomnienie zasad obowiązujących w czasie zabawy plasteliną(lepienie na deskach, mycie rąk po zabawie) - ćwiczenie mięśni dłoni w czasie ugniatania i lepienia - budzenie wyobraźni Wychowanie zdrowotne Zabawy ruchowe: - orientacyjno-porządkowa- "Kukułka i zięby" - z elementem równowagi- "Przejście przez strumyk" - bieżna- "Berek- słupek" (do przeprowadzenia w ogrodzie) - z elem. skoku "Piłka skacze po schodach" Zestawy ćwiczeń gimnastycznych - zestaw II (z woreczkami) - zestaw IV(z obręczami) - zestaw I i III (wg własnego pomysłu) Zestawy ćwiczeń porannych - zestawy V - VIII Przygotowanie do nauki czytania - dzielenie wyrazów na sylaby - wyodrębnianie głoski w naglosie - doskonalenie analizy i syntezy wzrokowej - doskonalenie umiejętności rozpoznawania dźwięków płynących z otoczenia - ćwiczenie orientacji przestrzennej Przygotowanie do nauki pisania - doskonalenie sprawności manualnej poprzez podejmowanie różnorodnej działalności plastycznej - zabawy związane z toczeniem i chwytaniem - zwracanie uwagi na prawidłowe trzymanie kredki, pędzelka - rozróżnianie i nazywanie kierunków w przestrzeni Kształtowanie pojęć matematycznych - określanie wielkości przedmiotów - określanie położenia przedmiotów w przestrzeni - tworzenie zbiorów - klasyfikowanie przedmiotów ze względu na daną cechę - utrwalanie nazw i wyglądu figur geometrycznych(rozpoznawanie ich bez względu na położenie) - przeliczanie elementów w zbiorze w zakresie 4 Współpraca z rodzicami - prowadzenie rozmów indywidualnych z rodzicami - zaproszenie rodziców do udziału w zajęciach wspólnie z dziećmi (układanie kompozycji z suszonych liści i kwiatów) - pomoc rodziców w bogaceniu zbiorów w naszej "skrzyni skarbów" Opracowanie: Alicja Miśkiewicz Wyświetleń: 3466
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |