Katalog

Monika Izabela Markiewicz-Bloch
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

"Słodkie cytryny" - radzenie sobie z negatywnymi myślami monologu wewnętrznego. Scenariusz zajęć edukacyjnych realizowanych podczas godziny wychowawczej w klasie V

- n +

"Słodkie cytryny" - radzenie sobie z negatywnymi myślami monologu wewnętrznego

SCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH REALIZOWANYCH PODCZAS GODZINY DO DYSPOZYCJI WYCHOWAWCY W KLASIE V

Szkoła: Szkoła Podstawowa Nr 71, 91-134 Łódź, ul. Rojna 58
Czas: 45 minut

Na podstawie programu profilaktyki agresji i przemocy "Bezpieczna szkoła"
oprac. Beata Morawska, Monika Świderska, Witold Skrzypczyk

Cele zajęć edukacyjnych:
1. Nabycie umiejętności radzenia sobie z negatywnymi myślami monologu wewnętrznego.
2. Nabycie umiejętności zatrzymywania negatywnych myśli monologu wewnętrznego z wykorzystaniem elementów pracy twórczej.
3. Symboliczne rozstanie się z negatywnymi myślami monologu wewnętrznego.

Środki dydaktyczne (materiały):
1. kartony
2. flamastry, mazaki, markery,
3. do wykonania amuletu: np. gazety, kartony, bibuła, włóczka, folia, taśma klejąca, skrawki materiału, wstążka itp.,
4. małe czyste karteczki,
5. karteczki z nazwami grup.

Metody pracy (wg Okoń 1963, Wierzilin 1972, Kupisiewicz 1973, Zborowski 1974):
1. Metody oparte na słowie: dyskusja.
2. Metody oparte na działaniu praktycznym: zajęcia praktyczne (praca wytwórcza).

Techniki edukacyjne:
1. "Burza mózgów" .

Formy zajęć edukacyjnych:
2. Praca w grupach 5-6 osobowych (równym frontem).
3. Praca z całą klasą.

Przebieg zajęć edukacyjnych:

Faza wstępna:
1. Sprawy organizacyjne:
- podział uczniów na 5 grup 5-6 osobowych (uczniowie, wchodząc do klasy losują nazwę grupy: wilk, sowa, sarna, dzik, jeż),
- sprawdzenie listy obecności.
2. Pogadanka wprowadzająca.

Faza zasadnicza:
1. "Burza mózgów" na temat: "Trudne sytuacje, które sprawiają, że nie czuję się pewny siebie, gorszy od innych, boję się" . Dzieci podają różne przykłady takich sytuacji ze swojego życia. Nauczyciel zapisuje je na tablicy.
2. Wybieramy kilka przykładowych sytuacji, a prowadzący obdziela nimi zespoły
(każdy zespół może mieć inne sytuacje, jeśli pomysłów będzie wiele).
3. Grupy pracują nad wymyśleniem pozytywnych stron tych sytuacji, mogą zdarzać się pomysły absurdalne w myśl zasady - im śmieszniej tym lepiej. Swoje pomysły zapisują na kartonie.
4. Grupy przedstawiają efekty swojej pracy, uzupełniają o nowe pomysły.
5. Podanie tematu zajęć i komentarz nauczyciela: Na najgorsze wydarzenie, na najtrudniejszą dla nas sytuację można spojrzeć tak, aby była dla mnie mniej bolesna. To zależy ode mnie czy chcę "dołować" się przez takie trudne sytuacje, czy staram się z nimi radzić. Dobrym sposobem na radzenie sobie z takimi sytuacjami jest np. obśmianie ich.
6. Uczniowie tworzą z przyniesionych materiałów (gazety, kartony, bibuła, włóczka, folia, taśma klejąca, markery, skrawki materiału itp.) swoje własne amulety - "stopery" , których zadaniem jest utrwalenie czynności stopowania negatywnych myśli. Następnie chowają je do piórników.
7. Dzieci zapisują na oddzielnych karteczkach negatywne myśli swojego monologu wewnętrznego (szczególnie te najbardziej uciążliwe).

Faza końcowa (podsumowująca):
1. Uczniowie wychodząc z klasy symbolicznie żegnają się z negatywnymi myślami monologu wewnętrznego drąc zapisane kartki i wyrzucając do kosza na śmieci.
 
Wyświetleń: 5563


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.