![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Katalog Aurelia Łubek Zajęcia przedszkolne, Artykuły Ćwiczymy metodą Rudolfa LabanaĆwiczymy metodą Rudolfa LabanaZabawa, muzyka, ruch - to podstawowe rodzaje aktywności dziecka w wieku przedszkolnym.Pracując w przedszkolu jako nauczyciel w grupie 6-latków starałam się tak prowadzić swoje zajęcia, aby każde dziecko mogło w pełni wykazać swoją inwencję twórczą i pomysłowość. Znakomitą okazję dają do tego zabawy gimnastyczne prowadzone metodą R. Labana. Metoda Labana jest metodą gimnastyki twórczej, metodą improwizacji ruchowej, u której podstaw leży naturalna ruchliwość. Pozwala ona na posługiwanie się różnymi formami ruchu i ekspresji, ćwiczeniami muzyczno- ruchowymi, zabawą, tańcem, opowieścią ruchową, scenami dramatycznymi. Moim głównym celem było rozwijanie pomysłowości i inwencji twórczej w obrębie pięciu generalnych tematów tej metody, jakimi są: - wyczucie własnego ciała - wyczucie przestrzeni - wyczucie ciężaru i czasu - doskonalenie płynności ruchów - kształtowanie umiejętności współdziałania z partnerem. Ćwiczenia podawałam w formie zadań otwartych, które można wykonać wieloma sposobami, ale o wyborze sposobu decydowało samo dziecko, podkreślając tym samym własną indywidualność. Po rocznym prowadzeniu ćwiczeń w/w metodą dostrzegłam, iż dzieci: - wzbogaciły swoje doświadczenia związane wyczuciem własnego ciała, ciężaru, przestrzeni, - ich ruchy stały się płynne i elastyczne, - mogły swobodnie wyrażać własną osobowość poprzez ruch improwizowany muzyką, - osoby mające, na co dzień problemy z wyrażaniem swoich myśli w czasie gimnastyki ekspresyjnej wykazały dużą pomysłowość, - zróżnicowane tempo i nastrój muzyki wyzwalały radosną i spontaniczną ekspresję ruchową, a zabawy prowadzone tą metodą były dla dzieci źródłem odprężenia i relaksu, - dzieci odnosiły się do siebie otwarcie, spontanicznie i radośnie. Metodę tę wykorzystałam również do celów diagnostycznych. Przemyślane, odpowiednio dobrane, otwarte zadania ruchowe pozwoliły mi na ocenę sprawności fizycznej z uwzględnieniem cech motorycznych. Uważna obserwacja wykonywanych ruchów przez dzieci pozwoliła mi na wyłonienie tych sprawności motorycznych, które wymagają intensyfikacji ćwiczeń i wsparcia ze strony dorosłych. Poniżej podaję propozycję zajęć ruchowych dla 6-latków: Przybory: nagrania z muzyką, plansze z ilustracjami.
Informacje na temat metody R. Labana można znaleźć m.in. w miesięczniku MEN "Wychowanie w przedszkolu" (1984 nr 12, 1985 nr 5i 11, 1992 nr 9, 1996 nr 2, 1999 nr 5).
Opracowanie: AURELIA ŁUBEK Wyświetleń: 20884
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |