Katalog Joanna Czaczyk, Danuta Wadas Matematyka, WSO Przedmiotowy system oceniania z matematykiPrzedmiotowy system oceniania z matematyki dla gimnazjum nr 32 przy zespole szkół nr 27 w Bydgoszczy na podstawie programu "Matematyka z plusem")pracowany zgodnie ze Statutem oraz z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania Gimnazjum nr 32 w Bydgoszczy.BYDGOSZCZ, 2004 R. Przedmiotem oceny z matematyki są: 1) wiedza, wysiłek, postępy w uczeniu się, zdolności, postawy; 2) wiadomości i umiejętności; 3) metoda pracy, wynik końcowy. Wymienione składniki mogą występować w różnych kombinacjach. Ocenie mogą podlegać np. umiejętności i wysiłek ucznia, bądź jego zdolności, bądź metoda i rezultat pracy. Warto zauważyć, że oceny aktualnego stanu wiedzy odnoszą się do rezultatów uczenia się, zaś oceny za wkład pracy dotyczą działań ucznia podejmowanych w celu osiągnięcia określonego poziomu wiedzy. Funkcje ocen szkolnych: 1) dydaktyczna - informuje o wynikach pracy ucznia i jego postępach; 2) pedagogiczno-psychologiczna - służy określaniu systemu wartości i zmian w zachowaniu; 3) informacyjna i selekcyjna - dotyczy wyników uczenia się uzyskiwanych na egzaminach. Funkcje oceny szkolnej sprowadzają rolę szkolnego oceniania do trzech zadań: 1) informowania; 2) motywowania; 3) selekcjonowania. UMOWA "NAUCZYCIEL - UCZEŃ" : 1. Obowiązkiem ucznia jest punktualne stawiennictwo na lekcje matematyki. Jeżeli uczeń spóźni się na lekcję, to ma obowiązek podejść do nauczyciela prowadzącego zajęcia, przeprosić i zwięźle wyjaśnić powód spóźnienia; 2. Uczeń jest zobowiązany do przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów i nauczyciela matematyki, w szczególności do zachowania dyscypliny oraz szanowania prawa innych do zdobywania wiedzy; 3. Uczeń ma obowiązek rzetelnego przygotowania się do lekcji matematyki, co oznacza: a) posiadanie zeszytu przedmiotowego oraz przyborów geometrycznych, b) odrobienie zadania domowego, c) przygotowanie się do odpowiedzi: - ustnej z 3 ostatnich lekcji, - ustnej z partii materiału z klas niższych, o powtórzenie której prosił nauczyciel, - pisemnej - kartkówek - z 3 ostatnich lekcji, d) przygotowanie się do pracy pisemnej zapowiedzianej wcześniej i odnotowanej w dzienniku lekcyjnym - z zakresu wiadomości i umiejętności, który ma obejmować; 4. Uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie wówczas, gdy: - nie wykonał zadania domowego, - nie przyniósł przyborów geometrycznych, zeszytu przedmiotowego, testów, - nie jest przygotowany do zajęć. Za każde zgłoszenie takiego faktu otrzymuje minus. Trzy minusy są równoważne ocenie niedostatecznej. Ponadto uczeń ma obowiązek uzupełnić brakującą lub źle napisaną pracę domową na następną lekcję. Za nie odrobienie pracy domowej, bez zgłoszenia nauczycielowi, brak zeszytu, testów, przyborów geometrycznych uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną; 5. Obowiązkiem ucznia jest osobiste zgłoszenie na początku lekcji nieprzygotowania się do zajęć oraz zwięzłe podanie nauczycielowi przyczyn tego stanu rzeczy; 6. Prowadzenie zeszytu przedmiotowego jest obowiązkiem ucznia. Zeszyt powinien być estetyczny i czytelny oraz posiadać komplet notatek i prac domowych .Wszystkie rysunki i konstrukcje w zeszycie uczeń ma obowiązek wykonywać ołówkiem; 7. Prace kontrolne są obowiązkowe. Jeżeli uczeń z przyczyn losowych nie może w tym dniu napisać pracy, w ciągu 2 tygodni zobowiązany jest to zrobić, po uprzednim ustaleniu terminu z nauczycielem. Jeśli mimo powyższej możliwości, uczeń nie napisze zaległej pracy pisemnej, to na lekcji matematyki (pierwszej po upływie owych 2 tygodni) otrzyma zestaw zadań adekwatny do zestawu z zaległej pracy pisemnej i zobowiązany jest przystąpić do jego rozwiązania; W dniu następnym - na początku lekcji matematyki - uczeń ma obowiązek okazać nauczycielowi zeszyt z uzupełnioną lekcją matematyki, na której pisał zaległą pracę. 8. Uczeń, który z przyczyn nieusprawiedliwionych opuścił pracę pisemną pisze ją na tej lekcji, na której pojawi się po raz pierwszy; 9. Uczeń może raz poprawić ocenę niedostateczną z pracy kontrolnej w terminie 2 tygodni od otrzymania sprawdzonej pracy. Ocena uzyskana z poprawy jest ostateczna, nawet jeśli jest oceną gorszą; 10. Na koniec semestru nie pisze się sprawdzianu końcowego, nie przewiduje się poprawy ocen cząstkowych i zaliczania poszczególnych partii materiału; 11. W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej na semestr, uczeń zalicza wskazaną partię materiału w terminie ustalonym z nauczycielem; 12. Uczeń nieobecny 1 dzień ma obowiązek przyjść na następną lekcję przygotowany; 13. Uczeń, który chorował ma prawo nie być pytany przez okres tylu dni ile trwała choroba. Jeżeli choroba trwała dłużej niż 2 tygodnie uczeń uzgadnia z nauczycielem termin uzupełnienia braków i formy pomocy; 14. Uczeń ma obowiązek na ostatniej stronie zeszytu przedmiotowego umieścić następującą tabelkę:
Powinnością ucznia jest również to, by - po otrzymaniu oceny z matematyki - wpisać ocenę do tabelki i pokazać rodzicowi niniejszą tabelkę z wpisaną oceną. Rodzic, składając swój podpis w ostatniej kolumnie tabelki, potwierdza swą znajomość wyników nauki swego dziecka z matematyki; 15. Za aktywną pracę na lekcji uczeń może otrzymać "+" . Pięć plusów jest równoważne ocenie bardzo dobrej. Za ewidentny i celowy brak pracy na lekcji uczeń może otrzymać ocenę niedostateczną; 16. Za szczególne osiągnięcia na lekcji, błyskotliwe pomysły, współpracę w grupie, pomoc kolegom uczeń może od razu otrzymać ocenę bardzo dobrą; 17. Uczniowie, którzy w semestrze mają ponad 50% godzin nieobecności, nie będą klasyfikowani; 18. Nauczyciel, w sytuacji, gdy uczeń przeszkadza na lekcji sobie i innym kolegom w zdobywaniu wiedzy (tzn. nie uważa na lekcji, rozmawia itp.), ma obowiązek: - ustnie upomnieć ucznia, - wpisać uwagę do dziennika oraz - jeśli pozwala na to czas - również do zeszytu, - jeżeli to nie odniesie skutku, nauczyciel ma prawo sądzić, że uczeń rozumie wszystkie zagadnienia matematyczne i poprosić ucznia do odpowiedzi; 19. Ocenę semestralną lub końcoworoczną uczeń otrzymuje stosując zasadę średniej ważonej. Zasady ustalania oceny semestralnej. Ocena semestralna i roczna uwzględnia "wagę" otrzymanych przez ucznia wyników wg poniższych kryteriów: A. "Waga" przydzielona poszczególnym wskaźnikom osiągnięć jest następująca:
B. Ocenę końcową (OK.) wyliczamy wg wzoru: suma iloczynów (stopień x waga wskaźnika) suma iloczynów (liczba elementów we wskaźniku x waga wskaźnika) Ocena: niedostateczna 1 - 1,5 pkt. dopuszczająca 1,6 - 2,7 pkt. dostateczna 2,8 - 3,7 pkt. dobra 3,8 - 4,5 pkt. bardzo dobra 4,6 - 5,5 pkt. celująca 5,6 - 6 pkt. + udział i sukcesy w konkursach i olimpiadach matematycznych. Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ucznia W celu sprawdzenia i oceny osiągnięć edukacyjnych ucznia, nauczyciel stwarza następujące możliwości prezentacji wiedzy i umiejętności: 1. Prace pisemne: - prace kontrolne zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem, obejmują cały omówiony dział zgodnie z rozkładem materiału, poprzedzone lekcją powtórzeniową. Czas trwania 45 minut. Zadania na pracę kontrolną obejmują różny stopień trudności. Maksymalną ilość punktów przydziela się za bezbłędnie rozwiązane zadanie oraz właściwą metodę rozwiązywania. W przypadku niepełnego rozwiązania lub błędów przydziela się za zadanie odpowiednio mniej punktów. Uczeń nie otrzymuje pracy kontrolnej do domu. Prace kontrolne pozostają do wglądu rodziców tylko w szkole; - sprawdziany zapowiedziane z dwudniowym wyprzedzeniem, obejmują jedno zagadnienie tematyczne (blok kilku godzin lekcyjnych). Czas trwania do 20 minut; - kartkówki niezapowiedziane, sprawdzające opanowanie i rozumienie wiadomości bieżących z co najwyżej trzech ostatnich lekcji. Czas trwania do 10 minut. Ocen z kartkówek uczniowie nie poprawiają; - testy (szczególnie dla uczniów klas III) zapowiedziane, obejmują zakres wiedzy z trzech lat. Czas trwania 1 - 2 godziny lekcyjne; - prace domowe - ocenia się zawartość merytoryczną, wkład i trud wniesiony w wykonanie zadania, dokładność i estetykę, pomysł realizacji zadania i ewentualnej prezentacji. Do oceniania prac pisemnych stosuje się kryteria: 0% - 39% możliwych do zdobycia punktów - ocena niedostateczna 40% - 55% możliwych do zdobycia punktów - ocena dopuszczająca 56% - 75% możliwych do zdobycia punktów - ocena dostateczna 76% - 90% możliwych do zdobycia punktów - ocena dobra 91% - 100 możliwych do zdobycia punktów - ocena bardzo dobra Niektóre prace (bez zadań dodatkowych) nie będą upoważniać do oceny celującej. Istnieje możliwość stawiania ocen pośrednich takich jak: dp+, dst+, db+. Kryteria dodatkowych ocen ustala indywidualnie nauczyciel zgodnie z wyżej wymienionym sposobem oceniania. 2. Odpowiedzi ustne: - przygotowanie merytoryczne do zajęć; - udział w dyskusji; - prezentacja wiedzy na forum klasy. W wypowiedziach ustnych oceniany jest udział i przygotowanie do zajęć. Uczeń może prezentować swą wiedzę rozwiązując zadania przy tablicy, uczestnicząc w dyskusji dotyczącej wyboru metody rozwiązania problemu, przypominając zdobytą wcześniej wiedzę, proponując ciekawe metody i sposoby realizacji powierzonego zadania. 3. Działania praktyczne: - precyzja; - zaangażowanie; - czas działania. 4. Praca indywidualna i grupowa - oceniane jest zaangażowanie w realizację powierzonego zadania, wkład pracy, umiejętność współdziałania i prezentacja efektów pracy. - projekty - prace zespołowe, wykonywane w dłuższym, określonym czasie, obowiązkowe, każdy uczeń w zespole otrzymuje tę samą ocenę, w ocenianiu bierze udział cała klasa lub grupa uczniów; - prace indywidualne. 5. Osiągnięcia w konkursach szkolnych i poza szklonych.
Opracowanie: mgr Joanna Czaczyk Wyświetleń: 4005
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |