Katalog

Krystyna Zyguła
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Czym jest przyjaźń? - scenariusz godziny wychowawczej dla klasy III gimnazjum

- n +

Czym jest przyjaźń?

Scenariusz godziny wychowawczej dla klasy III gimnazjum


Cele:
Uczeń:

- wie, jak cenną rzeczą jest prawdziwy przyjaciel
- zna cechy prawdziwej przyjaźni
- wie, jak być przyjacielem
- doskonali umiejętność współpracy w grupie i słownego komunikowania się
- doskonali umiejętność czytania tekstu ze zrozumieniem

Metody pracy:

- pogadanka
- praca z materiałem źródłowym

Formy pracy:

- indywidualna i grupowa

Środki dydaktyczne:

- tekst źródłowy

Przebieg lekcji:

I. Faza wstępna:


1. Wprowadzenie do tematu:
- cytat św. Jana Chryzostoma - "Możesz zgromadzić przeróżne skarby, ale najcenniejszą rzeczą jest prawdziwy przyjaciel".
2. Wyjaśnienie celu lekcji i zapisanie tematu.
3. Podział klasy na sześć grup, każda wyznacza lidera.

II. Faza realizacyjna:


1. Każda grupa losuje tekst (zał. 1), po przeczytaniu zastanawiają się nad jedną cechą prawdziwej przyjaźni zamieszczoną w tym tekście.
2. Liderzy grup przedstawiają najważniejsze elementy prawdziwej przyjaźni, które zapisywane są na tablicy:
Grupa I - Pomoc w trudnych chwilach.
Grupa II - Poznawanie siebie dzięki przyjacielowi.
Grupa III - Wzajemne zwierzenia.
Grupa IV - Akceptacja przyjaciela - widziane w nim dobra.
Grupa V - Przyjemność wspólnego spędzania czasu.
Grupa VI - Wierność.
3. Uczniowie zastanawiają się nad pytaniem "Jakich zachowań oczekiwalibyśmy
od przyjaciela?"
Wypowiedzi uczniów zapisywane są na tablicy zgodnie z wymienionymi cechami przyjaźni (przykładowe odpowiedzi):
I - pożyczenie pieniędzy, pomaganie w lekcjach, pocieszanie w smutku
II - zwrócenie uwagi na złe zachowanie, pomoc w dobrym
III - częste rozmowy (być pilnym słuchaczem i doradcą), szczerość
IV - stawanie w obronie, pamięć o tym, co lubi (np. prezent w ulubionym kolorze), tolerowanie wad
V - zapraszanie do siebie, wspólne wyprawy, odwiedzanie w chorobie
VI - pisanie listów, pocztówki z podróży, wytrwanie w razie konfliktu, dążenie do zgody, nie mówienie do innych źle o przyjacielu

4. Nauczyciel stawia kolejne pytanie: "Kto może być przyjacielem?"
Przykłady odpowiedzi: koleżanka, rodzice, sąsiedzi, rodzeństwo, pies - wszyscy ci, którzy spełniają wyżej wymienione cechy.

III. Faza podsumowująca:


1. Nauczyciel czyta tekst Sary Bronzino (zał.2).
Uczniowie odpowiadają na pytanie: "Jak należy dbać o przyjaźń?".
2. Uczniowie wypełniają ankietę - Czy nadajesz się na przyjaciela? (zał. 3)
Każdy sprawdza, czy jest dobrym materiałem na przyjaciela (wszystkie odpowiedzi pozytywne), kto nie, musi trochę nad swoim charakterem popracować.

Literatura:
1. McGinnis A. L. - "Sztuka przyjaźni" , Warszawa 1991
2. Mellibruda J. - "Ja-Ty-My. Psychologiczne możliwości ulepszania kontaktów między-
ludzkich"
, Warszawa 1980
3. Dańkowska M. - "Wielki skarb - przyjaźń" , Warszawa 1981
4. Gumowska I. - "Przyjaźnie najgorętsze" , Warszawa 1988

Załącznik 1


Tekst 1
"Także w ubóstwie i we wszystkich nieszczęściach, jedyną ucieczką są - wedle powszechnego mniemania - przyjaciele. Przyjaźń dopomaga młodzieńcom do unikania błędów, starszych otacza opieką i uzupełnia ich pracę w tym, co przerasta ich nadwątlone siły, ludzi w kwiecie wieku pobudza do pięknych czynów."
Arystoteles


Tekst 2
"Ilekroć chcemy zobaczyć własną twarz, widzimy ją patrząc w lustro, podobnie kiedy chcemy poznać siebie, możemy poznać parząc na przyjaciela... człowiek... potrzebuje przyjaźni, aby poznać samego siebie."
Arystoteles


Tekst 3
"Przyjaciel... gdy on się zwierza, otwórz przed nim swą duszę. Kiedy on milczy, niech twoje serce nie przestaje go słuchać, ponieważ w przyjaźni każda myśl, pragnienie, nadzieja budzi się w ciszy, a jest dzielona w radości."
Kahil Gibran


Tekst 4
"Być przyjacielem to umieć patrzeć na drugiego w chwilach radości i w chwilach smutku i potrafić dzielić to z nim. Być przyjacielem to umieć dostrzegać dobro i piękno, które posiada każda istota, i potrafić je podziwiać."
Kahil Gibran


Tekst 5
"I tak ciągleśmy razem, ja i miły Puchatek, Miś i jego przyjaciel, czyli Kubuś i ja. Bo to zawsze jest raźniej czy to zimą, czy latem, gdy we dwójkę jesteśmy, ja i Kubuś Puchatek."
A. Milne

Tekst 6
"Bywa bowiem przyjaciel, ale tylko na czas jemu dogodny, nie pozostanie nim w dzień twego ucisku. Wierny bowiem przyjaciel potężna obrona, kto go znalazł, skarb znalazł."
Mądrość Syracha

Załącznik 2


Tekst Sary Boronzino:

"Świątynię przyjaźni trzeba wznosić nieustannie.
Upada ona i rozbija się na kawałki,
jeżeli każdego poranka nie rozpoczyna się pracy na nowo.
Za każdym razem gdy wstaje słońce,
trzeba darzyć przyjaciela nową miłością,
patrzeć na niego ze świeżą uwagą,
przebaczać mu z nową wyrozumiałością;
aby dotrzymać mu kroku, trzeba się przemieniać,
należy otworzyć okna duszy,
by powiew wiatru usunął kurz utartych przyzwyczajeń."

Załącznik 3

Czy nadajesz się na przyjaciela?
- odpowiedz na pytania.
1. Czy umiesz cieszyć się cudzymi osiągnięciami, talentami, pochwałami itp.?
2. Czy zawsze umiesz dotrzymać słowa, obietnic, przyrzeczeń?
3. Czy przepraszasz i tłumaczysz, dlaczego nie mogłeś dotrzymać obietnicy?
4. Czy umiesz być skromny wobec swoich zalet i talentów, i przyjmować pochwały na ich temat z wewnętrzną skromnością i prostotą?
5. Czy umiesz panować nad swoimi emocjami?
6. Czy umiesz powstrzymywać się od dokuczliwości czy złośliwości?
7. Czy potrafisz i chcesz brać udział w rozmowach na najbardziej aktualne tematy, na przykład o szkole, o znaczkach, o sporcie, o literaturze, o samochodach itp.?
 

Opracowanie: Krystyna Zyguła

Wyświetleń: 9575


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.