AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Elżbieta Jończyk
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie II - poznajemy mieszkańców Antarktydy na podstawie lektury "Zaczarowana zagroda"

- n +

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie II - poznajemy mieszkańców antarktydy na podstawie lektury "Zaczarowana zagroda"

Temat bloku: W lodowej krainie

Temat dnia: Poznajemy mieszkańców Antarktydy

Cele operacyjne - przewidywane osiągnięcia ucznia:
A. w kategorii wiadomości
- zna położenie i warunki życia panujące na Antarktydzie,
- rozróżnia i nazywa postacie główne i drugoplanowe występujące w lekturze,
- posiada wiadomości o życiu pingwinów,
- zna tabliczkę mnożenia w zakresie 30,
- zna kolejność wykonywania działań
B. w kategorii umiejętności
- opisuje wygląd pingwina,
- wyszukuje fragmentu tekstu na określony temat,
- wskazuje i uzasadnia cechy charakterystyczne postaci,
- korzysta z wydawnictw popularnonaukowych
- uzupełnia tekst z lukami,
- prowadzi wywiad na określony temat,
- naśladuje ruchy i zachowanie pingwina,
- wycina i łączy elementy według szablonu,
- układa zadanie tekstowe do sytuacji
C. w kategorii postaw
- docenia rolę książki w poznawaniu świata i zaspakajaniu ciekawości poznawczej,
- zgodnie współpracuje w grupie.

Rodzaje edukacji: polonistyczna, matematyczna, środowiskowa, artystyczna, muzyczna, ruchowa

Metody:
- słowne: rozmowa, prezentacja, ustny opis ustny, wywiad, instruktaż,
- oglądowe: pokaz, demonstracja,
- oparte na działaniu: drama, zajęć praktycznych

Formy pracy: zbiorowa, grupowa, indywidualna jednolita i zróżnicowana

Środki: egzemplarze lektury, zdjęcia i ilustracje przedstawiające krajobraz Antarktydy, globus, eliminatka, wydawnictwa popularnonaukowe, tekst z lukami, kartoniki z wyrazami, modele zdań, szarfy, szablony pingwina, matematyczne karty pracy, kry wycięte z papieru, kaseta, magnetofon.

Przebieg zajęć:

1. Powitanie klasy.
2. Sprawdzenie i przypomnienie wiadomości o lekturze "Zaczarowana zagroda" - tytuł, autorzy, miejsce akcji.
3. Kilkuzdaniowe wypowiedzi uczniów na temat swoich wrażeń o książce.
4. Zaproszenie do wspólnej wyprawy na Antarktydę:
a) wypowiedzi uczniów na temat "Czego dowiedzieliście się o tym kontynencie z przeczytanej lektury?"
b) wskazywanie na globusie biegunów oraz krótkie opowiadanie nauczyciela o krajobrazie, klimacie i warunkach życia na Antarktydzie połączone z prezentacją ilustracji i zdjęć.
5. Wykreślanie z liter eliminatki wyrazu ANTARKTYDA - odczytanie z pozostałych liter ukrytego hasła (ELEGANCIK)

A E N L T E A G R A K N T C Y I D K A
6. Nawiązanie do hasła eliminatki - wyodrębnianie postaci głównych i drugoplanowych:
a) kim był elegancik?
b) jakie inne postacie występują w książce?
c) które postacie występujące w lekturze są najważniejsze?
7. Gromadzenie wiadomości na temat życia pingwinów:
a) swobodne wypowiedzi dzieci na temat pingwinów po przeczytaniu lektury,
b) uzupełnianie wiadomości na podstawie literatury popularnonaukowej
(encyklopedia dla dzieci, albumy przyrodnicze, czasopisma itp.) - praca w grupach,
c) przeprowadzanie wywiadu z pingwinem,
d) podsumowanie wiadomości - uzupełnianie tekstu z lukami:

Pingwiny żyją na..................................
Są ptakami, ale nie umieją...................................
Na lądzie poruszają się na dwóch nogach w pozycji pionowej,
a w wodzie świetnie.................... i nurkują.
W okresie zimy odbywają dalekie........................
ale zawsze wracają do swoich gniazd, które budują z......................


8. Zabawa dramowa - pingwiny.
Dzieci chodzą po klasie ze zgiętymi łokciami, wydają głosy naśladowcze- ork, ork.
Na sygnał wracają do gniazd (szarfy). Podwójny sygnał oznacza zmianę gniazd.
9. Wykonanie pingwina według szablonu (Każde dziecko to potrafi - s.45).
10. Zadanie problemowe - Co należy zrobić, aby wykonane przez Was pingwiny były podobne do głównegobohatera lektury? (należy dorysować lub dokleić mu krawat).
11. Ustne formułowanie opisu wykonanych pingwinów.
12. Porównywanie opisów sporządzonych przez dzieci z opisem zawartym w lekturze - wyszukiwanie i czytanie odpowiedniego fragmentu tekstu.
13. Zadanie problemowe - Co jeszcze oprócz wyglądu wyróżniało elegancika spośród innych pingwinów?
Wypowiedzi uczniów na temat zachowania i cech charakteru elegancika - wybieranie najwłaściwszych określeń spośród wyrazów przypiętych do tablicy.
Uzasadnianie dokonanego wyboru.

złośliwy    mądry    ciekawy    smutny
ciekawy    ufny wobec ludzi    bojaźliwy

14. Uzupełnianie zdań dotyczących pingwina elegancika z wykorzystaniem wybranych
wyrazów (praca zróżnicowana):

I poziom - uczniowie łączą części zdań:

Elegancik był ufny wobec ludzi, bo wymyślił sposób na uwolnienie się z pułapki.

Elegancik był mądry, ponieważ interesował się wszystkim dookoła.

Elegancik był ciekawy, dlatego że zaprzyjaźnił się z profesorem.


II poziom - uczniowie uzupełniają zdania wyrazami znajdującymi się na tablicy:

Elegancik był..................., bo wymyślił sposób na uwolnienie się z pułapki.

Elegancik był..................., ponieważ interesował się wszystkim dookoła.

Elegancik był..................., dlatego że zaprzyjaźnił się z profesorem.


III poziom - uczniowie samodzielnie uzasadniają swój wybór:

Elegancik był ufny wobec ludzi, bo.....................................................

Elegancik był mądry, ponieważ........................................................

Elegancik był ciekawy, dlatego że.....................................................


15. Odczytanie i korekta uzupełnionych zdań.
16. Zabawa ruchowa przy muzyce - Pingwiny ("Pląsy z brodą" - M.Tomaszewska)
17. Uzupełnianie karty pracy - łączenie pingwinów z wpisanymi na nich działaniami (mnożenie w zakresie 30) z odpowiednią krą na której wpisano wyniki.
18. Układanie zadania tekstowego do zainspirowanej przez nauczyciela sytuacji i rozwiązywanie go.
Na 3 krach (wyciętych z papieru) nauczyciel ustawia po 6 pingwinów (wykonanych przez dzieci).
19. Przekształcanie zadania prostego w zadanie złożone i rozwiązania go (próba ujmowania zapisu w jednym działaniu).
Na 3 krach (wyciętych z papieru) nauczyciel ustawia po 6 pingwinów (wykonanych przez dzieci), a następnie ustawia "na brzegu morza" jeszcze 5 pingwinów.
20. Podsumowanie dnia i zadanie pracy domowej - przepisz do zeszytu zdania o pingwinie eleganciku.


 

Opracowanie: Elżbieta Jończyk
nauczycielka nauczania zintegrowanego
Zespołu Szkół w Subkowach

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 11545


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5.17



Ilość głosów: 6

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.