![]() |
![]() |
Katalog Anna Kaling-Brzęczek Awans zawodowy, Rady Poradnik opiekuna stażuPoradnik opiekuna stażu nauczyciela stażysty lub nauczyciela kontraktowegoPODSTAWY PRAWNE- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity: Dz.U. 2003r. Nr 118, poz. 1112); - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2000r. W sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Nr 70, poz. 825); - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 maja 2002r. Zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. Nr 82, poz. 744); - Nauczyciel stażysta jest zobowiązany dokonać podsumowania swojej pracy za okres stażu w formie sprawozdania w ciągu 30 dni od daty zakończenia stażu. - Ocena dorobku nauczyciela może być pozytywna lub negatywna. - Od oceny dorobku zawodowego nauczyciel może odwołać się do organu sprawującego nadzór pedagogiczny w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania. - Ocena dorobku zawodowego nauczyciela, ustalona przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny jest ostateczna. - W przypadku, gdy ostateczna ocena dorobku zawodowego nauczyciela jest negatywna, ponowna ocena dorobku zawodowego może być dokonana po odbyciu (na wniosek nauczyciela i za zgodą dyrektora szkoły) jednego dodatkowego stażu w wymiarze 9 miesięcy. PROCEDURA OPIEKI NAD NAUCZYCIELEM STAŻYSTĄ, KONTRAKTOWYM 1. Zostajesz opiekunem. 2. Poznajesz nauczyciela (osobowość, kwalifikacje, możliwości rozwoju). 3. Zapoznajesz nauczyciela ze szkołą, dokumentacją i przepisami. 4. Pomagasz w opracowaniu Planu Rozwoju Zawodowego. 5. Pomagasz w realizacji planu rozwoju. 6. Prezentujesz własne zajęcia, organizujesz możliwość obserwowania lekcji prowadzonych przez nauczycieli. 7. Obserwujesz i wspólnie analizujesz zajęcia stażysty. 8. Dokumentujesz i podsumowujesz przebieg stażu. 9. Analizujesz możliwości i potrzeby w zakresie doskonalenia zawodowego. 10. Opracowujesz projekt oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu (przedstawiasz go dyrektorowi szkoły w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia zakończenia stażu przez nauczyciela). 11. Uczestniczysz w pracach Komisji Kwalifikacyjnej. OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA STAŻYSTY UBIEGAJACEGO SIĘ O AWANS NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO Wymagania niezbędne: 1. Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywa staż; 2. Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywa staż; 3. Umiejętność omawiania własnych i obserwowanych zajęć. Nauczyciel stażysta w szczególności powinien: 1. Poznawać organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły w tym: a) przepisy związane z funkcjonowaniem szkoły, b) sposób prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji, c) przepisy dotyczące zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy, 2. Uczestniczyć jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli w wymiarze co najmniej jednego zajęcia w miesiącu, i omówić z prowadzącym obserwowane zajęcia, 3. Prowadzić zajęcia z uczniami, w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły, w wymiarze co najmniej jednego zajęcia w miesiącu oraz omawiać je z osoba, w obecności której zajęcia zostały przeprowadzone, 4. Uczestniczyć w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli. OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O AWANS NA STOPIEN NAUCZYCIELA MIANOWANEGO Wymagania niezbędne: 1. Umiejętność organizacji i doskonalenia własnego warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania stosownych korekt w tych działaniach, 2. Umiejętność uwzględniania w swojej pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych, 3. Umiejętność wykorzystywania w swojej pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej, 4. Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych problemów oświatowych, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczycieli zadań, 5. Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż. Nauczyciel kontraktowy w szczególności powinien: 1. Uczestniczyć w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego, 2. Samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności zawodowe, 3. Poznawać przepisy dotyczące systemu oświaty z uwzględnieniem specyfiki szkoły w której odbywa staż. PROJEKT OCENY STAŻU NAUCZYCIELA stażysty/ kontraktowego W oparciu o analizę planu rozwoju zawodowego i sprawozdania z jego realizacji sporządzonego przez stażystę oraz na podstawie dokumentacji stwierdzam co następuje: 1. Na podstawie analizy arkuszy obserwacji lekcji nauczyciel wykazał się: - umiejętnością planowania własnej pracy - umiejętnością stosowania różnorodnych metod nauczania - znajomością techniki komputerowej - komunikatywnością pracy z uczniem 2. Nauczyciel zapoznał się z obowiązującą dokumentacją szkolną i przepisami oświatowymi, którymi umiejętnie się posługiwał. 3. Stażysta współpracował z pedagogiem szkolnym oraz wychowawcami klas w celu jak najlepszego rozpoznania sytuacji rodzinnej uczniów. 4. Aktywnie włączał się w prace Rady Pedagogicznej, SU, zespołu samokształceniowego. 5. Nauczyciel organizował i doskonalił swój warsztat pracy poprzez: - rozszerzenie kompetencji w zakresie zadań dydaktycznych, opiekuńczych, wychowawczych, samokształceniowych, współpracy ze społecznością lokalną, - udział w warsztatach i konferencjach metodycznych, - pracę w zespole samokształceniowym - udział w WDN-ie, - obserwację lekcji otwartych, - samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej. 6. Wskazówki do dalszego rozwoju zawodowego: - utrzymywanie na dotychczasowym dobrym poziomie współpracy ze środowiskiem lokalnym - dalsze uwzględnienie w pracy problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społeczno cywilizacyjnych - aktywizowanie rodziców do prac na rzecz szkoły. 7. Stwierdza się, że nauczyciel podjął dodatkowe zadania nieujęte w planie rozwoju zawodowego, które wzbogaciły jego rozwój zawodowy 8. Dokumentacja dorobku zawodowego obejmuje: - schemat analizy kompetencji, - plan rozwoju zawodowego i sprawozdanie z jego realizacji, - arkusze obserwacji lekcji otwartych, - konspekty lekcji hospitowanych, - zaświadczenia o odbytych formach doskonalenia. Na podstawie przeprowadzonej analizy proponuję ocenę pozytywną. Podpis opiekuna stażu Podpis stażysty DOKUMENTACJA OPIEKUNA STAŻU - powierzenie funkcji opiekuna stażu przez dyrektora szkoły, - arkusze obserwacji lekcji, - datowane spostrzeżenia, uwagi i sugestie dotyczące realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty.
Opracowanie:
Anna Kaling-Brzęczek Wyświetleń: 6812
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |